Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg høne  (Læst 8444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sanne123

• Passiv bruger
Syg høne
« Dato: 05 April , 2010, 18:20 »
Jeg har ikke meget erfaring med sygdomme hos høns, og en hurtig søgen i leksikon giver mig ikke meget svar.

Min ene høne har en stor rød bule bagpå - det kan tyde på læggenød, men hun har en god appetit og drikker. Hun løber hen til mig, når jeg kommer med lækkerier, og hun virker på ingen måder svag. Der sidder også lidt flydende afføring bag hende.

Hvad pokker er det mon, og hvordan afhjælper jeg problemet?

Hun løber som sagt hen til mig, men hun er ikke let at fange før aftenstid, da de går løs i hele haven
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Sølvblå Königsberger´
0,1 Druffler Haube

Offline Sanne123

• Passiv bruger
Sv: Syg høne
« Svar #1 Dato: 05 April , 2010, 18:29 »

Jeg får en hønseekspert fra nabolaget på besøg nu, så jeg logger af, men jeg vil frygtelig gerne have bud på hvad det er, og hvordan jeg afhjælper det.

Man kommer jo til at holde af de pokkers høns....
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Druffler Haube

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 05 April , 2010, 20:07 »

Måske har du allerede fået et svar fra hønseeksperten, men det lyder da heldigvis ikke til, at hønen er påvirket at den røde bule.

Jeg tænker på, om det evt. kunne være en betændt byld.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 April , 2010, 20:28 »
æggelederprolaps? Hvis altså det er sådan at den der røde "bule" sidder i kloakåbningen.

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 April , 2010, 23:51 »
Jeg har forsøgt at læse om æggeleder prolaps, men der er ikke meget info. at finde.

Bulen sidder ved endetarmen, og der har været lidt blod her omkring, men det virker ikke til at et stykke af endetarmen sidder med ud, men mere en bule ved siden af.

Jeg har rense området for afføring, så har jeg fået en del olie i hende, hvis det nu er læggenød.

hun sidder på den øverste pind og virker ikke så berørt, da jeg lige tjekkede til hende nu her, men virker hun til at være mindre frisk i morgen, så bliver hun desværre aflivet.

Hun er ellers den mest tamme af dem alle..
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Druffler Haube

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 April , 2010, 00:11 »
Du skal nok søge under kloakprolaps; ikke æggelederprolaps. Ved kloakprolaps kan du rense godt omkring prolapset, og herefter forsøge forsigtigt at skubbe det tilbage på plads i kloakken. Bliver det derinde er det godt.
Der kan evt også være tale en tumor. Den kan relativt let fjernes, hvis den sidder, hvor du beskriver og såfremt den er godartet, så vil hønen være fin og frisk igen :) Jeg synes ikke, det lyder som en høne, der umiddelbart skal aflives set udfra om hun lider eller ej. Jeg synes bestemt, du bør give hende en chance, når hun nu ikke viser tegn på, at være utilpas. Dog skal du nok isolere hende fra de andre, så de ikke finder på at hakke hul i prolapset/tumoren/bylden. God bedring med hende  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 April , 2010, 00:17 »
Tusind tak for svar.

Jeg havde tænkt på aflivning såfremt hun var blevet værre i løbet af natten - ikke hvis hun fortsat er frisk.

Jeg rørte forsigtigt på det i dag, og hun er øm, men det virker ikke til der er noget der skal skubbes på plads, som ved kloak prolaps. Det kunne godt være en byld, men jeg tvivler på en tumor, da det er kommet i løbet af natten til i dag. Hvis det er en byld - er det noget jeg selv kan ordne eller er det straks til dyrlægen?

Jeg vil se at få hende isoleret
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Druffler Haube

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 April , 2010, 00:35 »
Hvis det er en byld, så kan det ske, der går hul af sig selv hurtigt. Ellers må du afsted med hende  ;) Under alle (hvis det er en byld) omstændigheder bør du nok få fat i noget disinficerende og evt antibiotika til hende.
En tumor kan det muligvis være alligevel, såfremt den er fæstet lige inde i kloakåbningen. Den kan derved have siddet skjult, men nu nået en størrelse, så den er blevet skubbet ud ifb med æglægning. Hvis du kan komme til at klemme forsigtigt på den (selvom den er øm), så vil en knude (tumor) føles mere hård/fast, mens en byld vil føles væskefyldt. Pas lige på "skudvinklen" såfremt det er en god moden byld  ;)
Er der kommet mere blod? I så fald; er det til at se, hvorfra det kommer?

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 April , 2010, 20:03 »
Jeg skal nok passe på skudvinklen  ;)

Den er blevet en del mindre, og der sad en masse snask, som jeg lige har forsøgt at vaske væk med en mild klorhexodin blanding.

Hun virker stadig okay frisk - og jeg håber virkelig på det bedste..
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Druffler Haube

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 April , 2010, 21:43 »
Det lyder som en byld, når du siger det snasker, og den er blevet mindre. Det er da heldigvis til at få styr på  :) Hvis du kan komme til det, så tryk så meget snask ud, du kan. Hvis du kan finde hullet i bylden, så brug en sprøjte (uden nål) og sprøjt en disinficerende opløsning ind. Gnub herefter bylden godt, og tryk så puds og opløsning ud igen. Frøkenen er nok ikke enig i behandlingen, men det er trods alt bedre, end at bylden dannes igen, fordi den ikke renses ud. Fortsat go' bedring med hende :)