Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høns i frugtplantage  (Læst 7586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jea

• Passiv bruger
høns i frugtplantage
« Dato: 05 April , 2010, 16:47 »
Hej Allesammen

Jeg påtænker at få høns i haven, for at få nogle gode æg, fra høns som har haft det frit og godt!

Jeg har ingen erfaring med høns, så der opstår jo en masse spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe lidt med?. Jeg vil gerne have høns gående under mine frugttræer - så kan de få en masse græs, som jeg slipper for at slå og de leverer gødning til træerne. Jeg havde tænkt mig at starte med 30 Isa Brown som skulle gå på 1500 m2 - lyder det vildt? - og kan de holde græsset nede?. Spørgsmålet er også om jeg skal lave en hønsegård i forbindelse med huset eller jeg skal hegne alle 1500 m2 ind? Er der ikke noget med at høns "sandbader"? Skal der så laves et sådant?

Nogle siger at jeg vil skulle ud og få dem ned fra træerne for at få dem ind om aftenen- er det rigtigt?

Jeg håber der en nogle som kan og vil svare på disse spørgsmål. Mange tak.

Jeanette

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: høns i frugtplantage
« Svar #1 Dato: 05 April , 2010, 18:15 »
Hej -

Det lyder som en fin ide. Hvis de har et rimeligt stort hus - måske 10 m2 eller lign. og starter med at holde dem der og har en mindre gård til at starte med (eller når du ikke vil have dem ud på hele området) og et grønt havehegn rundt om resten, tror jeg det kommer til at gå fint. De skal vænnes til huset nogle dage inden du lukker dem ud på hele området, vil jeg mene, så de får et forhold til huset og at det er der man sover og lægger æg.

Jeg tror dog ikke de kan holde græsset for dig, men værdifuld gødning giver de helt sikker til træerne, og træerne vil blive sundere af at de også spiser div. skadedyr. Du kan jo vælge at slå græsset efter behov.

Held og lykke med det.
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 05 April , 2010, 18:16 »
Hønsene vil elske at bo under og i dine frugttræer  :D Hvis du starter med at holde dem lukket inde i hønsehuset den første uges tid, så er der stor sandsynlighed for at de vil blive ved med at gå derind og sove. Det gør mine i alle tilfælde, selv om de vader rundt i hele haven, som er på godt 2000 m2. Jeg har ikke hverken hegn eller hæk omkring min have, men de bliver nogenlunde på matriklen... jeg har heldigvis tolerante naboer og bor på landet, så det gør ikke så meget. /o Til gengæld bliver de lukket inde i hønsehuset om natten, så de er i sikkerhed for ræven. Du kan ikke regne med at dine høns fungerer som græsslåmaskiner. Til gengæld skal du nok ikke bekymre dig om at samle nedfaldsfrugt op ;D  Det vil være godt at lave et overdækket sandbad, som de kan hygge sig i i alt slags vejr. Mine har desuden lavet alternative "badeværelser" rundt omkring. Især er de glade for at ligge under vores solfangere, som står på skrå nede på norden.(De ville se så dumme ud på vores stråtag!) Der er altid nogenlunde tørt.
Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 05 April , 2010, 18:49 »
Velkommen på forum, Jeanette  :D
Det lyder som en god idé, men jeg ville nok "nøjes" med 25 høns, for det er det antal hønsene kan overskue og stadig bevare en naturlig hakkeorden.
Du skal nok ikke regne med at hønsene kan holde græsset nede.
Jeg ved ikke om det er nødvendigt at indhegne området, det kommer lidt an på forholdene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 05 April , 2010, 19:18 »

Jeg vil også gerne sige velkommen til dig  ;)

Som Marianne siger, så afhænger det meget af forholdene, om du skal hegne arelaet ind. Høns holder sig til deres territorie, meeen...man kan vel godt komme lidt langt på en god dag ;D. En fordel ved en indhegning kan dog være, at de kan være i fred for f. eks Mikkel ræv, eller andre du skulle have i dit område.

Du behøver til gengæld ikke være bange for, at hønsene ikke kommer hjem til aften, det er sjældent at en høne ikke vil søge sit hus, når solen går ned. (start med at have dem lukket inde i huset nogle dage, så de lærer det at kende).

Det lyder til at en flok høns vil få det fedt i din frugtplantage, meen jeg tror ikke, at du skal regne med, at de kan holde græsset nede. Jeg har selv Isa`er og de elsker næsten alt grønt, men høns lever ikke af grønt alene, og jeg kan ikke se at mine spiser af græspænen....måske du skulle have et får eller en ged også  ;).

Endelig vil jeg lige sige, at du skal regne med 20-25 æg... om dagen fra 25 Isaèr!!!!.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 05 April , 2010, 19:23 »

...og undskyld Marianne M.N. og Henriette...jeg så ikke lige, at i allerede havde skrevet, stortset det samme som jeg :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 05 April , 2010, 19:31 »
Hmmm hvis du vælger superæglæggeren Isa Brown, så får du 25 æg hver dag året rundt, er du lige forberedt på det, og har du en plan for alle de æg, hvis du tænker salg, så vær opmærksom på at der er regler, mange regler.

Hvis dine høns ikke er hegnet ind i din frugthave er der ikke garanti for at de bliver der, men dog sansynligt, mine går løs på 25000 m2, og bruger stort set kun min have og indkørsel....

Hus er en god ide, og vigtigt at de bliver inde et stykke tid før du lukker dem ud, så de ved hvor de bor og hvor de skal lægge æg finde føde og vand, der ikke må stå "offentligt" fremme.

Har de været inde et stykke tid, vil de automatisk søge hjem om aftenen og du kan lukke så alle er i sikkerhed for natten.

Jeg har selv ikke i den tid jeg har haft omkring 35 vosne høns og store kyllinger været fri for at slå græs, så det skal du nok ikke sætte næsen op efter,,, du må ha et par får til at deltage.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 April , 2010, 19:40 »
Jeg vil lige lave et lille indspark ang. valg af høns. Du får rigtigt mange æg hvis du vælger isa´er, men de er ikke værd at spise. Hvis du også vil have kyllingesteg af egen avl, (som smager 1000 gange bedre end noget du kan købe i butikkerne) så vil jeg anbefale at du kigger dig om efter høns af mellemstor/stor race. De er også roligere og flyver dårligere, så der er større sandsynlighed for at de bliver på din grund og nede på jorden. Det skulle være muligt at få masser af kyllinger på den her tid af året og i de kommende måneder.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jea

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 April , 2010, 22:07 »
Henriette: kan det lade sig gøre at finde en race, man både kan have til æglægning og til kyllingesteg! Jeg troede man skulle vælge enten æg eller kyllingesteg? Hvilke racer har du så i tankerne? Det villle nok også være rart med en lidt "tungere" race, der ikke fløj så meget rundt (som du skriver).

Er der nogle racer der er mere børnevenlige end andre?

Jeanette

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 April , 2010, 22:11 »
Hvad med Sussex? Evt. i forskellige farver, det kunne også være flot at se på  :D
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #10 Dato: 05 April , 2010, 22:59 »
Alle mellemsvære og svære racer kan nok bruges. Man får ikke helt så mange æg, men hvis du vil have 20 høns vil du nok alligevel få rigeligt æg til dig, din familie og lidt til naboerne også. Jeg har selv barneveldere, og de fungerer fint til begge dele. Har du kigget i et par hønsebøger? De kan lånes på bibliotekerne, og det er jo også fedt at finde nogle høns man synes er virkeligt smukke at kigge på ud over nyttefaktoren. Jeg valgte selv barneveldere fordi både høner og haner er utroligt smukke i mine øjne, de lægger brune æg, og giver en god stor steg. Men der er jo utroligt mange racer der opfylder de krav. F. eks. wyandotter, sussex, orpington, new hampshire, race-plymouthrocker og mange flere. Prøv evt. at kigge vores raceliste igennem oppe i leksikon og kig på foreningernes hjemmesider. Men pas på! Man kan få en frygtelig hønse-havesyge  :D
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline jea

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 April , 2010, 09:52 »
Jeg må vist se at låne nogle bøger om høns, det er jo en satørre videnskab!. Men tak for hjælpen herfra. :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 06 April , 2010, 12:40 »
Sikke dog et dejligt projekt du har gang i!  ;D Og velkommen i øvrigt!

Jeg har selv isaer og har været glade for dem fordi de sikrer æggeleverancen i de perioder hvor man ikke har mange høns. Nu er jeg ved at fase dem ud fordi jeg er blevet lidt hønsetosset og gerne vil have flere høns og i øvrigt synes det er lidt spild at man ikke kan spise isaer...  ::)
Med mindre du har 5 kolleger der skal købe dine æg, plus venner der også vil aftage, så synes jeg ikke du skal fokusere på om racen lægger mange æg (du skal nok få æg). Hvis jeg var dig, ville jeg anskaffe mig 2 eller flere forskellige racer, bare for at have lidt forskelligt at kigge på, alternativt flere forskellige farver indenfor den samme race.

Australorps skulle lægge næsten ligeså mange æg som isaer og de skulle også være fine at spise. De kunne så suppleres med en anden race som du synes om (jeg skal afholde mig fra at komme med råd, da det er så individuelt hvordan vi synes en høne skal se ud. Overvej om du vil være selvforsynende med nye kyllinger for så skal du have en hane og du skal sikre sig at nogle af de høns du anskaffer dig bliver skruk (her kunne du også vælge at have et par silkehøns gående til at ruge æggene for dig).

Mht. hegn, så er det nok ikke nødvendigt hvis du vælger en tungere race som andre også skriver. Men hvis du helst vil have at de bliver under æbletræerne, så er det nok nødvendigt ;) Ellers er det noget med at græsset er grønnere... du ved nok  ;)

Held og lykke med projektet! Jeg vil gerne høre mere om det undervejs  :o
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk