Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine - forsøg  (Læst 6423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sussie Baassel Holdt

• Passiv bruger
Rugemaskine - forsøg
« Dato: 05 April , 2010, 07:41 »
Så har jeg lagt æg i min mere eller mindre "hjemmelavet" America maskine. Den ældgamle maskine jeg havde fået tilsnusket mig var kun overdelen til maskine (og heldigvis for mig ::))så jeg fik bygget en underdel af en gammel kapitilærkasse, et knækket stykke vinduesglas og en hulens masse gaffatape.
Fugtigheden styres af et lille glas i bunden og et sugerør der går ned igennem flamingoen, indenfor et barometer, der viser ca. målinger.
Da jeg var mere skruk end mine høns nok bliver, kunne jeg ikke vente på et ordentligt termometer, så jeg har brugt mit stegetermometer, der vider præcis måling, dog uden decimaler. Så jeg har skruet og justeret og har endeligt fundet det punkt hvor pæren slukker lige inden den rammer 39 grader (har læst i America´s rugevejl. at den skal ligge mellem 38.5 og 38.9)

Ja og nu ligger æggene i bunden på en stål bordskåner med riller de kunne ligge i. Ufatteligt hvad man kan finde frem til projektet.
14 æg af racen danske landhøns. Glæder mig rigtig meget <L Jeg ville egentligt ha sat et par billeder ind af maskinen, men det blev vist for teknisk for mig

God dag
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine - forsøg
« Svar #1 Dato: 05 April , 2010, 08:10 »
Det lyder spændende, du skal være ops på den termometer, jeg har fået 2 hold vagtelæg
ødelagt (kyllinger død i ægget), mit rugetermometer viser over ½ grad for lidt, så går
det ikke.
mvh
john
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 April , 2010, 13:51 »
Jeg krydser tæer og fingre og hvad der ellers kan krydses, og håber på det bedste. Jeg kan vel se om der er liv her efter 7 døgn (jeg runder først 1 i eftermiddag)???
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 05 April , 2010, 16:09 »
et godt termometer er alfa og omega, ellers går det ikke, men du siger der er for teknisk med billeder, jeg mener nu ellers nok du virker ret tekninsk på mig, med alle de små finurligheder du har tilrettet i din rugemaskine  /o

Spændende projekt, men pas nu på at varmen er i orden, 0,1 grad kan være forskellen på liv og død.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2010, 08:47 »
Ja tænkt sig og så kan jeg ikke finde ud af at få billederne lagt ind... Det må jeg øve mig på inden der forhåbentligt kommer kyllinger...

Jeg prøver at lyse dem, når jeg nu rammer 7 døgn, så må jeg se om jeg kan tyde noget derfra
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 10 April , 2010, 10:47 »
hvis du er helt begynder  ville jeg vælge at lyse dag 9-10 der er det lidt nemmere at se noget overhovedet, men hvis tålmodigheden ikke holder, så må du prøve på dag 7, og jeg vil vædde at du prøver igen på dag 9, og det er en god måde at se hvordan tingene udvikler sig...
vi venter på billeder, der ligger en udmærket forklaring et sted, og der er jo altid testforum til at prøve i, så der er altså ingen undskyldninger..... /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2010, 15:13 »
Du er sej Sussie  ;D <M

Beskrivelsen lyder som noget en af mine gamle venner byggede sammen med hans far for 20 år siden, og den har så vidt jeg ved lavet mange kyllinger.

Jeg eeelsker sådan nogen gør det selv projekter....  /o

Håber det går såå godt (krydse fingre, krydse fingre)  :D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #7 Dato: 10 April , 2010, 15:42 »
Hej.

Modsat alle andre svar, vil jeg sige at temperaturen ikke betyder så meget.
Før jeg fik købt mit nye digitaltermometer og sprittermometer, havde jeg en billig en. Den viste temperaturen 37,7-37,8, som det skal være i en motorruger. Med mine nye termometre fandt jeg ud af at temperaturen været ca. 36,5 grader. Har gjort tre udrugninger på den måde, med godt resultat. Eneste forskel, var at de klækkede først på 22. dagen.
Nu har jeg lavet 2 udrugninger med mine nye termometre. Kyllingerne begynder og klække sent 20. dag og kommer ud den 21. dag.
Sprittermometret viser 37,7-37,8 og digitaltermometret viser 38,2 når lyset slukker og 37,3 når det tænder. Dette fordi at digitaltermometret er så meget hurtigere end sprittermometret. Hvis man tæller på gennemsnits temperaturen på digitaltermometret, så bliver det ca. 37,75, i et interval fra sluk-tænd-sluk om ca. 2 minutter.

Altså mener jeg at 0,1 grad her og der betyder intet. Det er dog betydelig farligere med for varmt, end for koldt. Held og lykke

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2010, 18:00 »
Jeg er absolut ny begynder med udrugning. Da mine æg ikke blev befrugtet sidste år, kan jeg nok ikke tælle de "lysninger" med jeg lavede der, så ja med hensyn til at lyse er jeg også nybegynder.
Selve maskinen er uden motor og muligvis hvad andre kalder en fladruger (trods det at jeg vist har bygget den godt op). Jeg printede en rugevejledning fra America hvori der stod at uden motor skulle temperaturen være 38.5 til 38.9. Jeg har fundet et punkt hvor lampen slukker lige før den rammer 39 (altså så temp. ikke skifter fra 38 til 39)

Og Ina... Jeg har været inde på testforum men hver gang jeg prøver at indssætte noget kommer det ikke med....
Men jeg skal nok øve mig :)
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 April , 2010, 18:10 »
Så håber jeg, der kom billeder med af rugemaskinen. Bemærk 2. foto : mit fine sugerør til påfyldning af vand, og hvis luftfugtigheden falder for meget "bobler" jeg lidt, og vupti.....
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 11 April , 2010, 06:43 »
Jamen så må vi bare krydse, hvad der kan krydses *k
Jeg synes, det er rigtig sejt, det du har gang i!
Og billederne er også lykkedes for dig  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 April , 2010, 07:31 »
Tak :)
Jeg er 110 % sikker på at æggene er befrugtet i år (Hanen røg sidste år pga det eller mangel på samme), så hvis der ikke kommer noget er det fuldstændig mig der har klokket i det:)

Status følger når jeg engang for dem lyst
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 April , 2010, 09:02 »
Status= ingenting... Hvis altså jeg har båret mig rigtig an, mht til lysning. Kan absolut intet se. Har fået af vide at jeg i hvertfald skal kunne se et net af blodårer. Kan svagt ane hvad jeg mener er blommen, der langtsomt glider op og ligger sig øverst i ægget (altså uanset hvad vej jeg lyser igennem). Jeg synes der er nogen små prikker på indersiden, hvilket jeg ifølge sider herinde kunne tyde som en bakterie, men der skulle vist også være en mørk ring og den kan jeg absolut ikke finde....

ØV ØV fra mig:-(
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 April , 2010, 12:55 »
Hej Sussie,

Det lyder desværre ikke som om æggene er befrugtede...

Den mørke ring (blodring), kommer kun hvis fosteret er dødt tidligt, ellers ikke.

Er imponeret over din maskine, men jeg tror desværre det er en 'ommer' med æggene. Prøv dog at vente nogle dage og så lys igen - for en sikkerheds skyld. Næste gang bør du prøve med æg fra en anden besætning.

Held og lykke med det.
Mvh Marianne