Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegård nr 3  (Læst 1060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Hønsegård nr 3
« Dato: 03 April , 2010, 13:20 »
Jeg har to hønsegårde nu hvor i den ene har jeg Maran og Wyandot og i den anden har jeg Kochin og et par Autrolops..
Nu har jeg fået hønsegård nr 3 (JUBIIIIII) og er lidt i tvivl om hvad race jeg skal vælge.. Jeg ønsker en race som er god til at skrukke og en god kyllingermor.  :) Det gør heller ikke noget hvis det også er en race som egner sig til spisebordet  ;)
Jeg har læst lidt i leksikon - her og hønsebogen hjemme - men ønsker lidt erfaring fra jer

Og ja jeg ved godt der er næsten lige så mange meninger som der er medlemmer her på forum  8), men håber nogle svarer alligevel  <+
« Senest Redigeret: 03 April , 2010, 13:23 Fra barnikow77 »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hønsegård nr 3
« Svar #1 Dato: 03 April , 2010, 13:54 »
Hej.

Du har helt ret. Det er lige så mange meninger, som det er medlemmer her på forum.

Min mening: Dorking - En race som er avlet for dens fantastiske kød. Er desuden en villig skrukhøne. Lægger mellem 160 - 200 hvide mellemstore æg hvert år.
Racen er blevet for lille i Danmark i det der har været for meget indavl. Nu arbejder jeg og nogle flere på at få den tilbage i dens oprindelige størrelse, der hanen vejer over 6 kg. og hønen over 4 kg.

Noget for dig? Det vil være kyllinger til salg senere på året.

Thomas Stjernaas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2010, 13:57 »
sussex
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 03 April , 2010, 15:16 »
Du skal da have nogle rigtig fine race-plymoer! mine var tæt på at ligge i top i ægtesten i februar - og de smager fortrinligt!

...og de skrukker rigtig fint (men så skal du ikke vælge de tværstribede...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 03 April , 2010, 16:26 »
Hvorfor glæder du dig ikke bare over dine muligheder lidt endnu  /o
Og når du så støder ind i den mest vidunderlige race, kan du jo bare slå til. Der er garanteret en eller anden race, som du har haft i tankerne på et tidspunkt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 April , 2010, 16:36 »
Du kunne jo også finde en hane til en af de to racer du ikke har haner til :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2010, 18:29 »
Jeg har en Wyandot hane men han har jo kun 1 dame, så håber der bliver nogle damer ud af de 9 wyandot kyller som klækkede i sidste weekend  /o
Maran hanen havde jeg ikke plads til så måtte sælge den - og det kan da godt ærgre mig lidt nu  :-\ Men han bor hos en god kollega så jeg overvejer at få lov at låne ham  :)

Jeg vil jo vilddt gerne have legbar farvede høns, men det ser ud til at have lange udsigter og så kunne jeg jo starte med en anden race/farve..

Har overvejet orpington, da de jo virker som en 'fornuftig' race og findes i legbar  ::)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2010, 18:36 »
Det var da så absolut en mulighed  ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

hoejberg

• Gæst
« Svar #8 Dato: 03 April , 2010, 18:38 »
Orpington er hvert tilfælde rolig, og god til spisebordet.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 03 April , 2010, 21:32 »
En dag vil jeg have sussex, det har jeg sagt... Men lige nu er det altså silkerne som har vundet mit hjerte...nøj, hvor kan jeg bare ikke få nok! *p Men de er jo ikke ligefrem en god slagterace...men det var jo heller ikke det der var det vigtigste, det var om de var gode kyllingefører og skrukker, og dét er de! :D

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2010, 21:41 »
Jeg er glad for mine sussex. Den hvid/sorte columbia - som her er en god æglægger, spisehøne, skruk, kyllingefører og med et super temperament.

Men jeg har da også skelet til andre racer. Orpington har jeg prøvet, synes de er for klodsede til mig. Silker er heller ikke mig.

Jeg har haft en new hampshire og det er nok en race jeg kunne tænke mig en anden gang. Ligeså australorps tiltaler mig.
Hilsen Susanne

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 April , 2010, 21:51 »
Har lige luret i Den store Hønsebog og så slog det mig..

Jeg har jo fint med store racer som skrukker ind i mellem, giver fint med æg, er gode på middagsbordet..
Så jeg kunne jo skaffe mig en dværgrace - de er jo super gode som skrukke (i hvert fald nogle af dem)

Opretter lige en tråd hvor jeg spørger til nogle racer og erfaringer fra brugere  :)