Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andrik til rødbrogede Moskus-ænder??  (Læst 3096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariette

• Passiv bruger
Andrik til rødbrogede Moskus-ænder??
« Dato: 03 April , 2010, 00:07 »
Vores nabo er netop flyttet, og vi fik foræret hans 5 moskus-ænder med tilhørnede andrik. Det er 4 rødbrogede ænder, en enkelt sort-broget og så var det en rødbroget andrik.

Jeg skriver VAR, for idag er han blevet slået ihjel af vores hund. Den 3-årige havde åbnet lågen ind til køkkenhaven, hvor ænderne går, og hunden, som er en fårehund, havde jaget andrikken rundt, så den døde af stress. Vi vidste ikke at knægten kunne åbne lågen og hunden plejer ikke at jage fjerkræ og det hele skete på få minutter. Det var skide ærgeligt!

Vi havde jo håbet på at der måske kunne komme ællinger, men det duer jo ikke uden andrik. Så nu er spørgsmålet, - hvilken andrik er bedst at sætte til ænderne? En rødbroget bliver vel svær at finde igen? Og vil det ellers være bedst med en hvid?

Er de forskellige farver moskus-ænder kan have, forskellige linier? - eller forekommer farverne sporadisk? Hvis vi eks. fandt en rødbroget andrik, ville alt, eller det meste afkom fra en rødbroget and, så også være rødbroget? Og hvis vi bruger en hvid andrik på de rødbrogede, vil afkommet så bliver dels hvidt og dels rødbroget?

Er der nogen herinde som tilfældigvis har en fertil andrik i overskud, sǻdan straks?
Har Danske landhøns og Moskusænder

Offline Micher

• Bruger
Sv: Andrik til rødbrogede Moskus-ænder??
« Svar #1 Dato: 03 April , 2010, 08:21 »
Hey

Altså da vi sidste år fik ællinger (far sort andrik mødre helt vide.) blev ællingerne sort brogede. i mere eller mindre grad.

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at sætte en hvilken som helst andrik ind til damerne. Afkommet vil alligevel bare blive broget, det er svært at få dem til at være helt én farve. Ved ikke lige om du vil køre så langt, men vi har nogle dejligt store andrikker. så hvis du kunne bruge en af dem, var det jo fint. bor godt nok på tåsinge (sydfyn)

P.s. Moskus fås i sort, hvid, brun, (sikkert det du kalder rød) og blå (ligner lysegråt) og selvfølgelig i broget (sort, brun og blå med hvid)
« Senest Redigeret: 03 April , 2010, 09:58 Fra Micher »
Mvh

Michael

Offline Mariette

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2010, 11:58 »
I så fald er de brunbrogede. :-) Hvilket jeg egenligt også selv ville kalde dem. Men da jeg forsøgte at finde noget om dem på nettet, blev de mest kaldt røde. Jeg synes de brunbrogede er meget flottede end de sortbrogede, men egenligt har vi dem mest for at få noget kød til fryseren, så det er strengt taget ikke så vigtigt, det der med farverne. :-/

Jeg har allerede lavet aftale om at hente en hvid andrik på Djursland idag, hvilket er noget tættere på. Men mange tak for tilbudet! :-) Så håber jeg ænderne kan finde på at lægge æg snart, selv om de lige er blevet flyttet. Vi ville jo frygtelig gerne have nogle ællinger.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2010, 12:38 »
Jamen, det er skam også ganske fint.. en lidt mindre køretur;)

Når andrikken engang er kommet til jeres matrikel, så skal han jo lige se damerne an og træde dem alle sammen.

Så inden for den første uge er det ikke sikkert at du finder nogle æg.
Og de æg du måtte finde (i hvert fald de første par stykker) ville jeg vælge at bruge til at bage med. Da det ikke er helt sikkert at de første æg anden lægger er befrugtede.

Men ellers held og lykke med det hele. Det kunne måske være (når i engang har fået ællinger) at man måtte købe nogle brune eksemplarer?

God påske
Mvh

Michael

Offline Mariette

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2010, 18:55 »
så fik jeg ham hentet!

Han trissede stille og roligt ud i andegården og fik øje på VANDET! Det var der ikke  hvor han gik før. Jeg håber han også får interesse for ænderne, når han er færdig med at bade...  ::)

Vi sælger gerne noget brunt-broget afkom, hvis/når vi får ællinger.