Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skal kyllingen hjælpes ud af skallen  (Læst 7836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy1

• Passiv bruger
skal kyllingen hjælpes ud af skallen
« Dato: 02 April , 2010, 12:41 »
Hej da det er første gang jeg "klægger" rugeæg , hvor lang tid må de være om at kommee ud af skallen? altså fra den begynder at få hul til den er helt ude. skal jeg hjælpe den ud hvis der går for lang tid?
 ???
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: skal kyllingen hjælpes ud af skallen
« Svar #1 Dato: 02 April , 2010, 12:49 »
for en førstgangsruger er det en evighed  <: og i virkeligheden er 24 timer + - i orden så lad dig ikke bekymre.... /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 April , 2010, 12:58 »
Tak ina
så tager vi det lidt med ro, men nøøj det er spændende  ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 02 April , 2010, 13:00 »
Jeg har flere gange hjulpet kyllinger ud af ægget hos mine skruk høner - når jeg kan se der ikke rigtig sker mere i klækningen (over flere timer) og kyllinger ikke pipper så meget mere (når jeg mener den er ved at være træt) så piller jeg lidt i skallen men stadig så hinden ikke går itu..
Sidst jeg hjalp en kylling, fik jeg rådet at spraye hinden den en forstøver så den ikke tørrer helt ind..
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 02 April , 2010, 13:03 »
Jeg fik 2 kyllinger her for nyligt, og da der er en fin glasplade i rugemaskinen, så kan man følge med i det hele, uden at forstyrre processen. (Hvilket er nemmere skrevet end gjort  ;) ) Den første var kun et par timer om at komme ud, mens den anden var 1½ døgn om det fra det første lille hul i ægget, og til den var helt ude. De er begge lige sunde og raske, selv om der var stor forskel på tempoet i klækningen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2010, 13:20 »
Har også et kig hul i min rugemaskine, det bliver brugt flittigt  :D   åh den vente tid, den er lang.  ::)
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 April , 2010, 13:44 »
hej det med at hjælpe er lidt farlig da kyllingerne skal have tid til at tage den siste næring i æget men det kan være godt at hæve fugten til omkring 60 70 stykker

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 April , 2010, 22:03 »
Ja det er med at binde hænderne på ryggen.

Nogle gange har jeg ikke kunnet lade være med at hjælpe. De fleste gange er det svage kyllinger der er døde senere og kun enkelte gange er det livsstærke kyllinger som jeg tror jeg har reddet. Oftest tror jeg at der er en grund til at de ikke klarer den sidste stykke  ???
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 April , 2010, 18:19 »
nå den lille kylling der havde svært ved at komme ud, klarede den ikke, desvære.
men men men, nu er der 18 andre livlige påskekyller der er klægget     !k   
og selv om det er sørgeligt at miste en næsten "færdig" kylling, så kan man jo ikke lade være med at smile og blive i godt humør ;D  når  jeg ser de andre livlige påske kyller, hygge sig under deres kyllingemoder
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk