Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stjæler rotter æg???  (Læst 14498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
Stjæler rotter æg???
« Dato: 01 April , 2010, 14:53 »
Hej Jeg har otte høns i min hønsegård, alle fra sidste sommer, de lagde alle æg indtil i sidste uge, hvor vi mugede ud og lagde nyt halm i redekasserne. Jeg har set hønsene ligge i kasserne som de plejer, og jeg har fundet ridsede æg midt ude i hønsegården. Da jeg mugede ud så jeg at der var runde huller i jorden foran dørene og der er masser af mulige rotte-ind- og udgange i husene. Og så er det lige at jeg tænker på om det er rotter, der tager alle vores æg, for tre år siden havde vi rotter, der tog kyllingerne, men så fik vi skovkatte og har ikke set en levende rotte siden da. Men hullerne kommer jo ikke af sig selv og hønsene holder vel ikke påskefri for æglægning. Nogen gode ideer?
Mvh
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Vigge

• Passiv bruger
Sv: Stjæler rotter æg???
« Svar #1 Dato: 01 April , 2010, 15:16 »
Nøjagtig det samme er tilfældet her!! så følger lige med.. Mvh Vigge

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2010, 15:35 »
Ja med stor vellyst endda !
Hønsene kan også godt få smag for at spise deres æg. Så du må til at studere dem også.

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #3 Dato: 01 April , 2010, 15:40 »
Ja rotter kan sagtens stjæle æg, de er velsmagende og nærende og de slæber dem shelst et andet sted hen for at gnave/spise dem i fred. Men hvis jeg var dig ville jeg ikke være så bekymret for æggene som for hønsene for når rotterne bliver sultne nok begynder de også at gnave i hønsene hvis de da kan komme ind i huset om natten hvor hønsene er natteblinde. Og når du så ovenikøbet har huller udenfor huset er den go nok. Mår og pindsvin kan også tage æg- pindsvine er dog ikke et rovdyr så den tager kun hvad der ligger og "flyder" og går ikke ind i huset da den er meget sky og forsigtig.
Måren derimod er mere glubsk end rotterne men har ikke små huller udenfor i jorden som de beskriver. Fjern alle æg så snart de er lagt ,lad hullerne være som de er og sæt en stor urtepotteskjuler omvendt ovenpå hullerne. Læg en ikke åbnet pose rottegift eller et "voksrør" under potten. Og lad være at forandre noget ellers.
Rotterne kan lugte giften igenne posen og vil sandsynligvis trække den ned i hullet for at spise den+dine høns kommer ikke til at spise giften når du gør på denne måde. Du kan også sætte klapfælder op om natten men pas på for hvis bare en rotte går i fælden vil du sandsynligvis kun få den ene for den advarer de andre og rotter er meget snu så du må være endu mere snu end dem. Det er nu rotterne formere sig med lynets hast pga foråret .Pøj pøj med det.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #4 Dato: 01 April , 2010, 15:44 »
Hvis der ligger hele æg udenfor med ridser på tror jeg ikke det er hønsene som æder æg-for så havde de hakket hul og spist. Ridser tyder på skape tænder som har forsøgt at bære ægget og det er ikke så nemt når man har en lille mund med skarpe tænder.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
« Svar #5 Dato: 01 April , 2010, 18:21 »
OK, jeg får fat på rottemanden...Jeg har ingen gift selv. Og nu har jeg sat en overskåret plastdunk, med den overskårne top omvendt i, med lidt lækkerier i lige bag ved hønsehuset. Den er god til at fange mus i, så må vi se om rotterne også går i.
Tak for responsen.
MVH
Helle på Møn, hvor solen skinner om kap med min solskoldede næse :)
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.