Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus oppe i æbletræet - er det muligt?  (Læst 3633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frescodk

• Passiv bruger
Hønsehus oppe i æbletræet - er det muligt?
« Dato: 31 Marts , 2010, 14:10 »
Flot hjemmeside - vi har brugt en del tid på at kigge rundt. Vi er helt nye i hønsfaget.

Vi skal til at bygge hønsehus og hønsegård og havde tænkt at bygge hønsehuset oppe i et æbletræ med lav forgrening. Der er ikke voldsomt meget lys i den ende af haven for træ-kronen er ret stor. Men vi tænkte, at hønsene ville synes om at sidde på træets grene og at ræven ville have svært ved at komme til, men hvad med rotterne? Jorden er lidt fugtig i den ende af haven også. Selve hønsehuset vil være til at komme til - faktisk en god højde til at hente æg og muge ud fra.

Vi har en kompostbunke ved siden af æbletræet som kun indeholder vegetabilsk køkkenaffald, som vi tænkte vi måske ikke fik så meget brug for med hønsene. ... komposterer I andre hønsemøget?

Vi tænkte på at prøve at finde et metalnet at lægge i bunden af hønsegården, da vi ikke ønsker at grave rødderne til æbletræet over. Er der nogen der kender til den slags metalnet?

Hvad siger de erfarne?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus oppe i æbletræet - er det muligt?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2010, 16:16 »
Velkommen på forum Tina og Jonathan,  :D
Alt efter hønserace kan I sikkert godt have hønsehuset i jeres æbletræ. Som I selv er inde på, er det vigtigt at kunne holde det rent og kunne hente æg.
Jeg ved ikke, hvor god en idé det er med net i bunden af hønsegården, for høns skal jo gerne kunne skrabe og lave dejligt, dybe støvbadehuller.
Den vegetabilske kompostbunke vil de elske at rode i  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2010, 16:25 »
Ganske simpelt en genial idé! :D

Velkommen her på forum, jeg håber i kan finde alt hvad i søger :D

Jeg forstår ikke helt med det net i bunden at gården, det burde da ikke være nødvendigt, måske jeg har misforstået det ;)?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2010, 16:49 »
Jeg har net i bunden at min hønsegård således rotterne ikke kan grave sig ind om natten.. Om dagen er hønsegården åben så der er der 'frit lejde'  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling