Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min skrukhøne er blevet akut syg siden i morges --- hjælp  (Læst 7796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
En af vores RIR lagde sig skruk for lidt over en uge siden. Jeg havde allerede lagt nogle æg i maskinen, så da hun lagde sig fik hun dem under sig. Hun har ligget fast og været MEGET hysterisk når bare nogen nærmede sig redekassen.
Da jeg lukkede hønsene ud i morges var jeg også indenfor og kigge i hønsehuset og hun var som sædvanlig godt hysterisk, nærmest skrigende når man aede hende.
Vi har så været væk næsten hele dagen og da vi kommer hjem her i eftermiddag undrer jeg mig over, at hun sidder på pinden. Æggene var ret kølige, så hun har været af dem et stykke tid.
Hun lader sig let fange og hendes kro virker meget væskefyldt med enkelte korn i. Der kommer ingen væske ud af næbet på hende og åbner jeg næbet er der en slimstreng i hver side af næbet. Har før haft en Orpe med sur kro og der var kroen stenhård og der kom ildelugtende væske ud af næbet når jeg lænede hende fremover.
Vi har nu taget hende ind på badeværelset hvor der er gulvvarme. Hun sidder eller ligger bare påpustet med lukkede øjne. Tager jeg hende op kan jeg holde hende lige som jeg vil uden modstand eller flagren.
Jeg har så prøvet at tage en sprøjte med madolie og noget Tylan (shh...). Da det er flydende og normalt til store dyr, har jeg satset og givet hende en lillebitte smule i olien for at se om det hjælper.
Har i nogle forslag til hvad der kan få hende til at blive så dårlig over nogle timer.
Jeg prøvede i første omgang at sætte hende ud i indkørslen hvor hun nippede lidt i gruset, tænkte at det kunne være det var det hun manglede.
Hvad siger I?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Min skrukhøne er blevet akut syg siden i morges --- hjælp
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2010, 19:03 »
Æv...det lyder til, at hun har det rigtig skidt  :'(

Der er ingen tvivl om, at du indtil nu har gjort det rigtige...at give hende varme.

Du er også hurtigt ude med Tylanen, hvis det er en infektion.....midlet kan nok ikke skade.

Hvad med hendes klatter??...kan de give et fingerprej?

Prøv at kigge lidt her

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=531/sprog=1/grp=5/menu=3/

det er en god side til at søge i forskellige sygdomme (tilfældigt at det er ledbetændelse, som er i billedet)

« Senest Redigeret: 29 Marts , 2010, 19:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2010, 22:04 »
Har lige fået min mand til at aflive hende.
Kom ud på badeværelset for lidt siden for at tjekke hende. Hun havde det bestemt ikke bedre. Hun lå helt nede på gulvet med næbet med lukkede øjne.
Jeg stod og nussede med hende mens Christian gjorde klar. Føj hvor jeg hader det. Jeg hader døden.
Tror hun havde lungebetændelse. Hendes vejrtrækning var meget tydelig da jeg kom ud til hende.
Jeg aner ikke hvad der er kommet til hende. Om jeg kunne have gjort noget anderledes.
Skulle jeg have ladet hende ligge til i morgen???

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2010, 22:09 »
 *t *t *t
Søde Lisbeth.*l
Du har garanteret som sædvanligt gjort alt hvad der var dig muligt.
Tror at det var en god beslutning.
Det har været en hård vinter for hønsene og når de så til og med går i skruk tilstand tærer de jo yderligere på kræfterne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 22:11 »
Det er en smadder svær situation - men jeg har nok lært (håber jeg) at slå koldt vand i blodet og se tiden lidt mere an.. Min mand har et andet roligt 'overblik' end mig og har, de gange vi har været i tvivl, sagt vi skulle se tiden an.. Det har kun ført til 1 aflivning af kylling - de andre 4 gange har manden min haft hold i sin bedømmelse..
Men man har det bare så svært når følelser er med  :(
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 22:17 »
Har lige fået at vide, at der løb slim og ildelugtende væske ud af hende da hovedet røg af. Det var en meget sur lugt, så der må have været et eller andet galt i kroen, men det gør s... ondt.
Det er rigtigt Lene, det har været en rigtig hård vinter både for dyr og mennesker, og det er meget belastende for en høne at ligge skruk.
Heldigvis er der stadig liv i de æg, som hun forlod på reden. De ligger nu i maskinen og da vi lyste dem i eftermiddags kunne vi se dem røre sig derinde.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2010, 07:35 »

*t *t *t

I gjorde det rigtige med den hurtige beslutning, så dårligt hun havde det...men jeg føler virkelig med dig Lisbeth. Jeg gruer for første gang, det kommer til mig.

Glæd dig over at du stadig har hende i de små kyllinger, som nu snart kommer.

*b *b
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2010, 07:48 »
nå Lisbeth, stakkels dig  *t Ja døden er dum ! /d
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2010, 08:42 »
Tak for kramere, knusere og trøst  :), ja døden er dum, men uundgåelig...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2010, 09:23 »
Synd for dig, Lisbeth *t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2010, 10:16 »
Øv - hvor trist  *t

Jeg hader også at tage de der definitive beslutninger. Jeg har jo dyr, fordi jeg synes det er dejligt og sjovt - ikke fordi jeg kan li' at slå dem ihjel  <A

Om lidt klækker dine kyllinger og så bliver du glad igen, er jeg sikker på <P

Opmuntrende krammer til dig  *b
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 April , 2010, 10:48 »
Nu har jeg så en mere af mine RIR der hænger med halen.
Hendes kro er i modsætning til den andens vi aflivede, stenhård og jeg kan ikke mærke hvad der er i den overhovedet.
Er det forsøget værd at give olie, når jeg ikke kan rokke ved det hun har i kroen? Eller vil olien bare ligge allerøverst og ikke have nogen effekt?
Læste lige i leksikon, at man også kan få manden til at holde hønen i benene og at man så samtidig masserer kroen så det bløde kommer iud af næbbet, og at man på den måde kan tømme kroen lidt så resten måske kan passere.
Var det en mulighed hvis olien kan blødgøre det øverste lag i kroen?
Hvad ville i gøre?
Hun virker ikke dødsyg endnu, men sidder helst på pinden og halen hænger som sagt nedad.

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 03 April , 2010, 14:01 »
Åh, Lisbeth, hvor træls!

Jeg har ikke meget erfaring i sygdomme, men jeg tror jeg ville prøve den der metode med hovedet nedad og så en gang blid massage af kroen.

Allermest fordi det ihverfa<ld ikke kan skade - kun hjælpe!

Held og lykke med ham - nu skal der helst ikke være flere dødsfald i din besætning  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 03 April , 2010, 15:48 »
Altså osse, Lisbeth *t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 April , 2010, 13:50 »
Efter at RIR-rugeæggene havde været frem og tilbage mellem skrukker som døde og rugemaskinen, endte de i forgårs under en anden høne som var skruk. Marianne N var her og vi blev alle tre ret enige om, at hun vist var så skruk som man kunne forvente (en total punkteret badebold  :D).
Jeg lagde så de 10 æg under hende og igår kom så de fineste kyllinger til verden  /o, og skrukken passer så fint på dem, selvom hun ikke har ligget 3 uger, og for dælen hvor hun hakker og rusker i mig, når jeg flytter lidt på hende for at se de små vidundere  :D