Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Og det gjorde de så bare ik'...  (Læst 1172 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Og det gjorde de så bare ik'...
« Dato: 29 Marts , 2010, 17:38 »
Så blev hønsene idag træt af at køkkenhaven pt er MEGET kedelig, de udvandrede simpelthen  :o

Vi har en stor grund, og vores hønse hus ligge vel 60-70 m fra vejen. Så det har ikke været et problem at have dem rendene frit rundt om dagen, de holder sig (normalt) til køkkenhaven og den 1500 kvm store græsplæne m omkransende hæk.

Så jeg kiggede da lige en ekstra gang da jeg så den stolte Jesper marchere med hans 10 damer i hælene direkte ned til vejen, rundt om hækken og langs vejen hen til naboen. Da fik jeg råbende sendt gemalen afsted efter dem.
Og på trods af både biler og cyklist fortsatte de trykt videre, indtil kæresten fik dem gennet ind igen.

Hvad sker der lige??? Så nu er jeg meget mod min vilje nødt til at ha dem lukket inde hele dagen så længe jeg ikke kan holde øje med dem. Kan man lære høns at man kun går hertil og ikke længere, som man kan med hunde???

Ej, hvor er det altså trælst!  /d
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline hdpe

• Passiv bruger
Sv: Og det gjorde de så bare ik'...
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2010, 18:13 »
Ja græsset er altså grønnere på den anden side af hegnet  ;D

Vi har gode erfaringer med et hundehegn herhjemme. Det holder dem inde og kan rimeligt nemt skjules i hækken. Hvis dine høns flyver meget bliver du nok nødt til at stække dem.

Venlig hilsen Helle

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2010, 18:13 »
Åh, det gav gode billeder på nethinden! :D

Høns kan sagtens trænes! Så det er ikke umuligt, at du kan lære dem det, hvis du orker.. Du må bare se at få en mere spændende køkkenhave?!

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2010, 18:14 »
Jeg havde også mine kochin gående frit i haven - huset var ca 80 meter fra vejen, bag en stald længe, og alligevel havde jeg mine høns gående på den anden side af vejen i andres haver  ::)

Så nu har de gået indhegninger på ca 250 m2 i 'baghaven' og det er både de og jeg godt tilfredse med  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 22:26 »
Så skulle du bare prøve at have blomsterhøns ::) Du lukker dem ud om morgenen, så ser du dem ikke resten af dagen, og om aftenen er du heldig, hvis de sidder i hønsehuset :D Mine foretrak nemlig træerne! :D

Jeg synes "bare" I skal indhegne grunden :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 22:38 »
Indhegning er klart det bedste. Vi har noget let havehegn, som vi har brugt før til at placere i hækken, det kan godt holde dem inde ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2010, 23:42 »
 ;D

Jeg må lige prøve med den der hundefløjte, ell klik træning måske  *g

Njarh, de flyver ikke da det ikke behøves... Og det eneste bøvlede ved en indhegning er at det tværs over en indkørsel   ::) Nå ja og så de 300 m hegn der skal bruges.

Så skulle du bare prøve at have blomsterhøns ::) Du lukker dem ud om morgenen, så ser du dem ikke resten af dagen, og om aftenen er du heldig, hvis de sidder i hønsehuset :D Mine foretrak nemlig træerne! :D

Jeg synes "bare" I skal indhegne grunden :)

Hæ Hæ, ingen blomster til mig så, tak!

Nå, nu har jeg i det mindste fri et par dage her i påsken, så må jeg se om jeg kan finde på noget spektakulært!
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2010, 08:07 »
Hvis det kun er indkørslen de smutter ud af, så kan du måske nøjes med en låge?

Vores "låge", som jeg sætter for, når ungerne leger i haven, er bare et stykke havehegn, som jeg ruller ud og sætter fast på et søm i væggen :)