Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til frugttræer..  (Læst 1199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
hjælp til frugttræer..
« Dato: 29 Marts , 2010, 09:10 »
Nu er det sådan at harerne har været rigtig slemme og sultne her i vinters. De har faktisk ædt barken af 6 af mine æbletræer. Så er det lige jeg tænker, er løbet kørt for disse ca- 8-10 år gamle træer, når de faktisk nu står med ingen bark overhovedet i ca. 1 1/2 meter opefter..øv jeg ville grave dem op i går, men kunne se træerne har dannet knopper, så jeg nænner det næsten ikke..
Hvad siger havefolket til det? ;)skal jeg ha fat i spaden?

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2010, 09:31 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:05 Fra The Mother »

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: hjælp til frugttræer..
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2010, 09:43 »
Hej

For nogle år siden, da min 'plantage' var nyplantet, var barken også vinterfoder for harer på en del af træerne. Og jeg var ærgerlig!! Men der var ikke gnavet hele vejen rundt, og ikke så dybt.
Jeg har ikke efterfølgende mærket noget på træerne, som vokser og giver frugt som de skal.
Så med mindre skaderne er meget store og dybe, ville jeg lige give dem en chance nogle måneder endnu, og så plante nyt til efteråret, hvis de går ud. Det er jo alligevel bedst at plante om efteråret.
Held og lykke med dem.
Mvh Marianne

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2010, 10:38 »
Mine skader på frugttræerne er desværre meget omfattende..der er overhovedet ingen bark tilbage på de stakkels træer i 1 1/2 meters højde..så kan jeg jo ligeså godt få dem gravet op og sat nogle nye..Måske man skal overveje at haresikre de nye træer, men hvad er så den bedste beskyttelse mod harer og rådyr..
i år har sneen jo lagt i så tykt et lag, at dyrene har kunnet nå meget højt op i grenene på træerne..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 10:50 »
Øv, Rikke...

Kyllingetråd virker fint - evt. kan du vikle det 2 - 3 gange om ovenpå hinanden for at forhøje det. Husk at der skal være god luft imellem tråd og stamme.

Man kan også købe særlige stammebeskyttere, men lur mig om ikke de bliver meget dyrere.
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 15:28 »
Hvis først at barken er væk hele vejen rundt om træet, lige meget om det er på 5 cm eller 50 cm, så er træet færdigt... Det er lige mellem vedet og barken at træet trækker fugt og næring fra jorden, så på den igen med at plante  ::)

Der kan købes proff træbeskyttere hos bla. Dansk Skovkontor, bemærk at de fleste priser er for 100 stk...

http://www.dansk-skovkontor.dk/

De har forresten et dejligt tykt katalog som de sender gratis ud... MANGE timers godnat-læsning  ::) om STORE motorsave, slibemaskiner osv.  /o
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2010, 15:33 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2010, 17:54 »
Uh Bjørn..et rigtigt mandeblad ::)
Mvh. Rikke