Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lige lovlig lille luftblære  (Læst 1248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hdpe

• Passiv bruger
Lige lovlig lille luftblære
« Dato: 28 Marts , 2010, 17:07 »
Hejsa.
Jeg har æg i rugemaskinen, og har vist i denne omgang været lige lovlig gavmild med vandet  :(

Det er nu 16. dag og luftblæren er ikke så stor som den ifølge rugevejledningen burde være på dag 14.

Hvad gør jeg?

Har indtil videre fjernet hovedparten af vandet fra vandbakkerne i bunden. Men må jeg fjerne al vand?  ???

Venlig hilsen Helle

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Lige lovlig lille luftblære
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2010, 17:27 »
Hej.
Jeg plejer først "tør-ruge" indtil dag 18, hvor jeg tilsætter vand.
Det resulterer i kyllinger på dag 20 og 21.
I dit tilfælde ville jeg fjerne alt vandet, og så lyse på 18dagen. Så er luftblommen nok fin igen, og så kan du tilsætte vand igen.
Jeg synes det er svært med vand fra starten, derfor er jeg gået over til den anden måde, og det virker hver gang. ;D
Held og lykke med de små kyller
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2010, 21:01 »
luk helt op for ventilationen i maskinen - men mål fugtigheden - 20 + 21 dag skal der være fugt for at kyllingerne klækker - med hvis de er med for lille luftblære, så er der rester af hvide i ægget - det viser sig som karlsons klister når kyllingen piller hul - og lukker måske hullet igen hvis du er uheldig.

Offline hdpe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2010, 08:06 »
Tak for hurtig hjælp.
Så er al vand fjernet fra maskinen og der ventileres max. Luftfugtigheden ligger nu omkring 15 %. Er det for lidt?  ???

Og kan det overhovedet nås at fordampe vand fra æggene nu, hvor det allerede er dag 17....?

Og så et sidste spørgsmål - specielt i forhold til dit svar Willy. Skal jeg vente med at sætte vand i igen til dag 20? Normalt gøres det jo på dag 19.

Mange hilsener fra Helle. Som virkelig håber, at der kommer levedygtige kyllinger ud af det her...

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 15:58 »
Som Villy Littau skriver, Fuld ventilation og ingen vand, fra 19 dagen er du nød til at sætte fuld fugt på igen pga. klækningen, men spørgsmålet er desværre om der kommer en klækning...

Det er en af grundene til at mange tørruger de første 18 dage, de første 10-14 dage er det især vigtigt at få lavet luftlommen stor nok, hvis ikke luftlommen er stor drukner kyllingerne simpelthen i det vand der skulle have været fordampet de første 14 dage... det er i de første dage af rugningen at der fordamper mest vand fra æggene, fra 12 til 18 dagen går det mere langsomt, derfor er det vigtigt at få lavet stor luftlomme fra start af...

Men se nu hvad der sker med din rugning, der kan sagtens komme fine kyllinger alligevel  *k *k *k

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 21:19 »
jeg ville vente til 20. dag med fugt - når du komemr vand i maskinen så brug varmt vand - 38 grader varmt - det sætter fugten hurtigere op.

Offline hdpe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2010, 21:31 »
Hejsa.
Jeg har lige tjekket æggene igen. Luftblæren er større idag, men stadig ikke stor nok.
Æggene er lagt i først på aftenen fredag for næsten tre uger siden. Så der burde være næsten 2 døgn mere til at fordampe vand. Håber det er nok. 

Håber virkelig ikke det er lykkedes at dræbe alle de små kyllinger :(

Hilsen Helle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2010, 07:02 »
*k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hdpe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 April , 2010, 10:25 »
Hejsa.
Har indtil videre fået 5 kyllinger og der er flere på vej. Så det lykkedes åbenbart at vende skuden - i al fald delvist.
Tror dog ikke alle æggene klækker.

Helle <L <L <L <L <L

<O

frida

• Gæst
« Svar #9 Dato: 02 April , 2010, 11:22 »
Tillykke med dine påskekyllinger *p <L! Hvor mange æg havde du i maskinen? Hold os endelig opdateret, jeg er sikker på der er mange der følger med fra sidelinien ;D

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 April , 2010, 15:12 »
Tillykke *h *h
Husk billeder  /o

Offline hdpe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 April , 2010, 09:40 »
Hej.
Så kan jeg komme med en endelig opdatering.
Efter at æggene blev lyst på 7. dagen og de ubefrugtede fjernet var der 17 æg. Og jeg har nu fået 17 kyllinger, hvilket da må siges at være super.  ;D

Så tusind tak for hjælpen.

Glade påskehilsener fra Helle

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 03 April , 2010, 11:21 »
Det er da et super resultat. Tillykke. /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)