Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blod i ægget ved klækning - Afslutningen  (Læst 7124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Blod i ægget ved klækning - Afslutningen
« Dato: 28 Marts , 2010, 13:30 »
Haster haster haster - altså hvis jeg kan gøre en forskel

hvad sker der mon når der er blod rundt i åbningen af ægget/den der hinde som kyllingen kæmper sig ud af??
Er der noget jeg kan gøre?? Er den 'bare' ved at dø langsomt??

er der noget om at wyandot kyllinger har svært ved at komme ud af æggene ved klækning? Eller skal jeg mon til at finde et andet sted at købe rugeæg??

jeg har købt rugeæg samme sted med næsten 1 års mellemrum og begge gange har der været fuldt udviklede kyllinger som ikke har haft kræfter til at komme ud?? Sidst fik jeg 4 levende kyllinger ud af 9 udviklede.. Denne gang er der 1 som allerede er død på vej ud af ægget, 1 som bløder og endnu 1 som har været 1½ døgn undervejs uden at få særlig stort hul i ægget..
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2010, 07:37 Fra barnikow77 »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Blod i ægget ved klækning - haster
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2010, 14:24 »
Blod er der i æggene, så det er ikke unormalt. Jeg vil skyde på at det er fugtigheden under klækning der er for lav til at kyllingerne kan komme ud.

Har du en forstøver (til strygetøj) så lunkent vand i den og sprøjt på overfladerne i rugemaskine for at få fugtigheden OP
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2010, 14:26 »
Tak for svar men det er mutter skruk som ligger på æggene  ;) men jeg kan vel sagtens forstøve alligevel  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2010, 14:33 »
ja det virker best hvis hun likker på en fuktig græstørv fra starten af men lidt fugt skader ikke

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
Sv: Blod i ægget ved klækning - Afslutningen
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 07:37 »
Så er redningsautionene overstået  :)
Den lille kylling fik hjælp af mig med væske til hinden så den kunne komme ud..
Da den kom ud nogle timer senere, så en 'blodpøl' i æggeskallen og den hang stadig fast i navlestrengen..
Jeg valgte at klippe navlestrengen over - og havde forberedt manden min på at der nok var et job til ham.. Han var mere rolig og ikke så bekymret da den pippede ind i mellem  ::)
Og godt jeg lyttede til manden - inden vi gik i seng om aftenen pippede den lystigt efter sin mor og var næsten helt tør.

Her til morgen tænkte jeg at for den ikke skal være for meget bagud i forhold til de andre kyllinger skulle den til sin mor..
Jeg 'blev nødt til' at sætte kyllingen ind af lemmen til mutter skruk for at bruge begge hænder til at løfte låget på skruk huset - da jeg så fik åbnet låget havde mutter skruk allerede guided kyllingen ind til sig og 'redningsautionen' var vellykket  ;D

Puha, det er næsten det værste ved at få kyllinger her på matriklen - alle de bekymringer  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 07:43 »
Men flest glæder, Randi *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2010, 08:02 »
Helt klart flest glæder  ;D

Her for lidt siden havde mutter skruk tager de 9 kyllinger med ud i det knap så gode vejr og ligger nu og får lidt luft forandring..

Det var jeg glad for for så kunne jeg lige tjekke reden og det sidste æg i reden har jeg fået smidt ud (mutter skruk havde afvist det flere gange) og ingen fladtrykt død kylling her til morgen  ;D

Nu har de fået rent halm i reden - jeg har lavet en udendørs rede også og så hønseguf til mutter  :)