Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Og vinderen er  (Læst 3006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Og vinderen er
« Svar #30 Dato: 28 Marts , 2010, 08:25 »
Det vigtigste ved farven på maran æg er, at de har den mørke rødbrune farve.
Der er et fint skema her på den franske maranklubs side (jeg har linket til den engelske version  ;) )
http://marans-club.perso.neuf.fr/echllang.htm#echelle
Ud over farven skal skallen også være ret tyk og æggets facon skal være ellipseformet, så begge ender næsten er lige runde.
De skriver i øvrigt et sted på den franske side, at de maranhøns, der lægger de mørkeste æg (helt over i violette toner), ofte er høns, der ikke ville have skyggen af en chance på en udstilling.
Det gælder jo også for araucana, at smuk høne og flotte æg ikke nødvendigvis følges ad.
Jeg har det sådan, at jeg vil ha' hele pakken: smukke dyr, der lægger flotte æg  ;D ;D ;D
Derfor vil jeg prøve at være så kritisk, som jeg kan tillade mig med de få dyr, jeg har.
Det var forøvrigt så skægt med Sif, hun deltog som den selvfølgeligste ting, da der skulle overrækkes præmie, hun var slet ikke i tvivl om, at hun var en del af det hele, og lige sådan da der skulle tages billede. Det er altså sjovt, hun er så interesseret i alt, hvad der har med høns at gøre. *p
Lige inden vi skulle hjem, fik hun et af de udstillede gåseæg foræret, så lige nu er hun ved at planlægge, hvad vi skal bruge ægget til. Jeg tror det ender med, at det skal pustes ud og dekoreres.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #31 Dato: 28 Marts , 2010, 08:49 »
Wow, tillykke med sejren! *p Og selvfølgelig vandt du da, hvem ellers!?!!!!! *h

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 29 Marts , 2010, 15:33 »