Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Redekasse til Mandarinænder?  (Læst 4683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caja

• Passiv bruger
Redekasse til Mandarinænder?
« Dato: 26 Marts , 2010, 15:30 »
Efter godt et år og en del dansen og valsen har vores mandarinand Frida endelig givet vores søde andrik Frederik sit ja og de to nygifte søger nu desperat efter rede, desværre er os ejere lidt på bar-bund og ved ikke helt hvordan vi skal arrangerer en god redekasse til vores vorderende mor.
Der har været en del diskussion herhjemme om hvordan redekassen skal laves og i sidste ende besluttede jeg at det var på tide at spørge de professionelle  ;)

En ide vi fik fra en ældre herrer førte til at vi skaffede en mælkejunge der har en åbning som er 17,5 cm i diameter, er 30 centimeter i diameter på det bredeste sted i bunden og 33 centimeter i dybden/højden indvendigt. Vi har snakket om at sætte den fast på en balje der er cirka 50 cm høj så den er lidt over jorden.

Jeg indrømmer gerne jeg var lidt skeptisk over denne ide da mandarinænder i naturen søger noget højere op og jeg mener også at redekassen burde bygges af træ og være på en pæl så Frida kan være i fred fra vores Dværghøns... men det er jo rent gætteri.

Hjælp?  :)

Bjarne Andersen

• Gæst
Sv: Redekasse til Mandarinænder?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2010, 23:24 »
Det er rigtigt at Mandarin ænder gerne vælger et redested der er lidt oppe.
En redekasse i træ er udemærket da den kan optage og afgive fugt. dette kan en mælkejunge ikke.
Hvis redekassen kan sættes så brædet op i kassen hviler på vandet i dere basien undgår man at mus  rotter og andet utøj har adgang til reden.

Der kan være flere ulemper ved at de ruger hvor der er høns.
For det første vil hønsene hakke de små ællinger og forstyre så meget at anden ikke kan samle og varme dem, med det resultat at de enten kommer udenfor hønse gården og gemmer sig og fryser ihjeld.

Hvis ikke hønsegården er tilpas tæt vil ælingerne smutte ud. Selv om der er minktråd det nederste stykke, kan ællingerne sagtens løbe lodret op at dette og smutte op over kanten og ud. Hvis det sker når de bliver skræmte, kan de ikke finde tilbage igen.   

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2010, 23:42 »
Hej Bjarne, jeg læste et tidligere indlæg du har lavet om mandarin ænder og spekulerer på et par ting.

Kan man holder mandarin ænder sammen med moskus ænder?

Kan de gå frit i haven uden at flyve væk?

Spiser de snegle?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2010, 00:41 »
Hej Johanne.
Jeg har ikke erfaring med Mandarin ænder og Moskus ænder sammen.
Hvis du lukker dem ud i haven forsvinder de, hvis de har mulighed for det.
De spiser formentlig somme tider en snegl.