Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk and.....  (Læst 5356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line D

• Passiv bruger
Skruk and.....
« Dato: 26 Marts , 2010, 10:32 »
Hej alle i kloge fjerkræfolk ;)

Jeg har brug for lidt ekspert viden, jeg skal for første gang i år prøve at udruge ællinger selv. Jeg har nu indsamlet de æg jeg skal bruge, så nu kan jeg ligge dem i maskinen.
Men på min ægsamlingsrunde i andegården i morges blev jeg glædeligt overrasket, den ene af mine ænder lå på reden, hun pustede sig op og hvæste. Jeg går ud fra at jeg kan konkludere, at hun er blevet skruk.... Men nu kommer mit spørgsmål, hun ligger på nuværende tidspunkt kun på to æg, da jeg jo har samlet alle de andre. Udruger hun så kun de to hun har lagt? eller ligger hun nogle flere indtil hun føler der er fyldt op?
Jeg synes det er super spændende og det bliver sjovt at se hvem der gør det bedste udrugningsarbejde mig eller Mama duck ;)

Glæder mig til jeres svar :)

Hilsen Line

Offline Micher

• Bruger
Sv: Skruk and.....
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2010, 11:07 »
jamen har du kun den ene and?
Hun ligger ikke flere æg når først hun har lagt sig skruk.
Hvis du har flere så vil de jo også lægge æg, og evt lægge dem i hendes rede.

Så du skal være opmærksom på at der ikke kommer flere æg ind, for så når de højst sandsynligt ikke at blive udruget fordi de andre bliver færdige først.

Hvis hun nu alligevel er blevet skruk tror jeg at jeg ville vælge at lægge de indsamlede æg under din skruk og lade hende klare resten, det er nu bedst at se moder natur klare 'ærterne'..
Men det er jo kun hvis du ikke har for mange æg indsamlet.
Hun kan vel klare 15-18 æg vil jeg tro..

Vil også gerne snart have mig en skruk and og en masse rugeæg..
Mvh

Michael

Offline Line D

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2010, 12:37 »

Mange tak for dit svar /o

Nej jeg har 3 ænder og 2 andrikker.

Jeg vil da rigtig gerne have at hun ruger så mange det er muligt, for jeg har det ligesom dig det ville da være det optimale at hun kunne klare det. Men kan man ikke risikere at hun går fra reden hvis man ligger "fremmede" æg i reden hos hende? Eller er ænder lige glade med det? Jeg ved slet ikke om jeg kan få lov til at ligge æg ved hende, hun er godt nok farlig når hun sådan puster sig op ;)

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2010, 12:52 »
Jeg gør det at jeg samler æg ind og når så en and (eller høne) er skruk og har spruttet et par dage, så får hun de indsamlede æg. Gerne hen i mod aften, så der er ro på.

Alle æg er forinden mærket så man kan se om der kommer nye æg til og man kan fjerne dem. Mærk æggene op igen når stregen er svag.

Under hele rugetiden tjekker jeg dagligt reden, for er der smadret et æg så skal det væk og de andre måske ordnes en smule. Brug tiden hun er af reden i forvejen, eller tag nogle gode handsker på. Luk af så ikke andrikken kommer til undsætning.
Hilsen Susanne

Offline Line D

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2010, 13:36 »
Tak for dit svar Susanne, jeg prøver at give hende nogle æg samlet og så mp vi se hvad der sker :)
Jeg går ud fra at mærkningen af ægene skal være med blyant?

Offline Micher

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2010, 14:01 »
Jah, som susanne så fint fortæller er det vidst nok den mest brugte måde at få anden/hønen til selv at udruge æggene..

Så hel og lykke med det hele.
Mvh

Michael

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2010, 14:38 »
Velkommen på forum, Line  :D
Held og lykke med projekt "Andeby"
Jeg glæder mig til at følge med på sidelinien.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Line D

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2010, 14:55 »
Tusind tak for jeres hjælp og jeg skal nok holde jer opdateret Marianne ;)