Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blandede racer i hønseflok  (Læst 1958 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Beachwood

• Passiv bruger
Blandede racer i hønseflok
« Dato: 25 Marts , 2010, 19:06 »
Råd søges.
Vi er en familie der er parat til at starte hønsehold op. Vi er bare ikke helt enige om racen. Vi har en flok dværg landhøns på hånden og en flok Kochin - Så kan der vist ikke være støre afstand. Selv vil jeg gerne have den tunge race, men vores yngste har set sig lun på dværgene. Jeg vil dog helst gerne være fri for at skulle have loft på gården. (Hønsegården er 2 meter høj, men jeg har hørt at dværg landhønen er en god flyver.) Spørgsmålet er om man kan have de to slags sammen. Tanken kunne være at de lette høns holdt sig i nærheden af den tunge hane, så vi på den måde holdt dem indenfor. (ca 30kvm gård). Men er en kochin hane for tung til en lille dværghøne? Vil det være for hårdt for de små? Som regel vil jeg lade dem alle gå frit. Vi bor i skovbryn.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blandede racer i hønseflok
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2010, 19:19 »
Velkommen på forum, Anne  :D
Jeg tror nok en kochinhane som kan veje 3,5-5,5 kg vil være alt for tung til en dværglandhøne, som vel vejer omkring et lille kilo.
Men i øvrigt er det en god idé med blandede flokke efter min mening, for der er så mange smukke racer, og man kan jo vælge hane efter den race, som man ønsker kyllinger fra, og så bruge de andre æg som spiseæg. Det kræver selvfølgelig, at man kan se forskel på æggene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2010, 19:31 »
Tak for hurtigt svar. - og velkomst  :) Vi tænker lidt videre

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2010, 19:36 »
JA, velkommen til Anne

Vi bor lige op til skoven, og gør som du selv vil....lukker hønsene ud, når det er muligt. Har forskellige dværgracer, og et par hvide silker i stor...men, de er ikke større end at hanen nemt klarer sådan et par damer.
Velsumer er også særdeles flyvedygtige, og, det gælder også for Barnevelder, men, det er ikke et problem, nærmere en fordel...her i vinter fløj de ofte over sneen.......men, køb bare rigeligt....du kommer til at elske dem alle, uanset farve og størrelse.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

hoejberg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2010, 22:42 »
Velkommen til et skønt forum, og hobby.