Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Klækning af maran-kyllinger  (Læst 14150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Klækning af maran-kyllinger
« Dato: 25 Marts , 2010, 10:42 »
Jeg synes jeg kan huske noget om, at marankyllinger kunne have lidt svært at klække selv pga. den tykke skal på æggene. Eller er det noget jeg har drømt?

Der skulle gerne klække 10 æg hos mig inden for de næste par dage, og det er godt lige at være forberedt.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Klækning af maran-kyllinger
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2010, 11:12 »
Tak Jørn, Jeg sørger for høj fugtighed og tålmodighed (det sidste er det værste...).
Mvh Marianne

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2010, 11:32 »
Hva så hvis det er maranæg der klækker under mutter skruk?? Skal man være obs på dem også ??  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2010, 13:31 »
Det er 5-10 % sværere for kyllingerne at klække fra maran æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2010, 13:49 »
Ok, Marianne, så skruer jeg forventningerne lidt ned...
Mvh Marianne

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2010, 16:58 »
Vi krydser lige fingre for dig, Marianne! Det bliver spændende!

(Jeg har prøvet marankyllinger en enkelt gang - sidste år) Otte æg, hvoraf to var ubefrugtede. Der klækkede fire uden problemer på dag 21 - og de to sidste smed jeg ud på 24. dagen. Jeg ved, at der var kyllinger i, for jeg havde lyst på 18.-dagen.

Nej, hvor har jeg mange gange tænkt på, om jeg skulle have hjulpet en smule til - og dermed reddet deres liv - men der er vist noget om, at hvis de slet ikke kan noget selv, er de heller ikke livskraftige nok til at klare sig. )

Jeg glæder mig til at følge med i din klækning. Håber du vil dele! Held og lykke!  :D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2010, 18:10 »
Jeg har adskillige gange foretaget "kejsersnit" på æg. Jeg har haft enkelte kyllinger, der ikke klarede det alligevel - men rigtigt mange der gjorde /o. Jeg tror at problemet er dårlig rugning, især nok forkert fugtighed som Jørn skriver. Imidlertid kan jeg ikke få luftfugtigheden højere op i min lille blå fra Harald Nyborg. Vandet driver ned ad maskinen indvendigt så det nytter ikke at tilsætte mere.
Især Maranæggene kan have brug for hjælp. Problemet er hvornår. Min tommelfingerregel er at når ægget har pippet i et døgn så er det ved at være tid. Er der hul på ægget, så skal man prøve at lade kyllingen selv. Hvis ikke den er ude inden et døgn kan man fjerne lidt skal over nogle timer. Bløder den, venter man..... Er der ikke hul på æggget, venter jeg til flere andre kyllinger er klækket efter naturmetoden, venter et par timer - og banker så hul med en fingernegl svarende til der hvor kyllingerne selv hakker indefra. Har lige haft held med fire Araucana-æg der IKKE var hul i da deres søskende var ude. Alle fire overlevede. De tre tilbageværende æg pippede ikke, men da jeg åbnede dem dagen efter var der faktisk lidt liv i det ene. Den døde så med det samme. Den skulle nok have haft hjælp :(. De to andre var knapt færdige og er nok gået til på grund af Araucanaernes letal-gen. Jeg har ikke nogen etiske problemer med at hjælpe. Det er trods alt kun høns. Deres liv er i forvejen afhængigt af vores indsats. Mit liv som sygeplejerske gør at jeg dagligt "hjælper" hvor vi mennesker måske burde styre os og lade naturen råde. 
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2010, 18:48 »
Den måde, jeg kan finde på at hjælpe på, er ved at pille lidt i skallen i en krans rundt på samme måde, som kyllingen flækker skallen. Samtidig har jeg en våd svamp, så jeg kan fugte den indvendige hinde. Med den hjælp kan de fleste kyllinger klare resten, og så er der ingen risiko for at skade kyllingen efter min bedste overbevisning.
Indtil videre har jeg dog kun hjulpet kyllinger, der selv havde lavet hul, men hvor jeg syntes, det tog alt for lang tid, og hvor de andre i kuldet var kommet ud ved egen hjælp.
Som Kirsten mener jeg ikke at gøre nogen skade på den måde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2010, 19:18 »
Tak for Jeres indlæg!! Jeg har også hjulpet lidt til før, med vekslende held (nogle af dem var sikkert døde alligevel). Men foreløbig tager jeg det lidt med ro.

Æggene er dog begyndt at pippe, det er dag 20 idag. :-) Der er 8 blomsteræg og 10 maranæg. Der har været god befrugtning, har kun fjernet 1 enkelt æg.

I skal nok høre mere....  :D

Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2010, 20:11 »
Det glæder vi os til! :)

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2010, 21:23 »
Hej, jeg venter også på at mine Maran æg, skal klække den 3. april.

Jeg er til Susanne´s mening. Hvis vi skal have god kvalitet og livskraftige kyllinger, vil jeg lade naturene styre det.
"Survival of the fittest".

Det er kun min mening....

Held og lykke

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2010, 21:48 »
Det er da også helt i orden. Tror bare ikke på at det er genetisk. Faktisk er der jo mange "nitter" i de industriklækkede kyllinger (købte engang mange gassede nyudklækkede hanekyllinger til mine katte og så de store dynger af æg, der var befrugtede men ikke klækket) og der er med garanti ikke nogen, der er hjulpet kyllinger ud af æggene i rigtigt mange generationer af høns.... Til gengæld klækker næsten alle æg under en skruk. Så mon ikke det er vores rugemaskiner, der ikke helt kan det samme som hønemor? - og så er det altså ikke genetisk. I øvrigt kan jeg efter to-tre dage ikke se forskel på "kejsersnittene" og de selvklækkede, så her er de altså ikke svagere. Måske bare held men alligevel.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2010, 23:54 »
Min erfaring er at det er ligeså meget hinden der kan være ekstra sej hos maranæggene.
Jeg har hjulpet og gør det specielt hvis jeg vuderer at processen er ved at være for langtrukken og skader kyllingen,enten ved indtørring af hinden eller en sej hinde .
Under en skruk er der mere aktivitet som også kan hjælpe skallen til at gå itu.

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2010, 00:03 »
Jeg har også erfaret at hinden på de engelske araucaneræg er meget sej og en del af kyllingerne skal have lidt hjælp. Måske har det noget med fugtuigheden at gøre, i den sidste maskine kunne halvdelen selv, men desværre virkede det så også som om at nogen af dem var druknet på 18- 19nde.dagen. De kyllinger jeg har hjulpet lever i bedste velgående og er ikke sat tilbage på nogen måde.

Fremgangsmåden har været som I andre har beskrevet, dog har jeg lige lyst ægget først, inden jeg begyndte at pille, men det var mere for at se, hvor luftlommen var størst.

Det skulle gerne blive bedre hen ad vejen når jeg får mere erfaring.

Held og lykke med vara.. *ups maranerne det skal nok gå altsammen lader det til.

VH Gunni.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Marts , 2010, 07:41 »
Tak for alle tips'ene! Status her til morgen er, at efter hvad jeg kan se gennem det duggede låg, at der i hvert fald er hul i et maran-æg. Der pippes lystigt....
Mvh Marianne