Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Træt af mine høns !  (Læst 23069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Træt af mine høns !
« Svar #15 Dato: 26 Marts , 2010, 17:55 »
Det er altså temmelig nedslående her på matriklen for tiden. /d
Midlet kom idag og jeg har givet alle en god omgang.
Pffføøøjjj hvor det stinker også på en "Rungstedfrue" skulle jeg hilse at sige. /3
Det er ihvertfald ikke sådan at de andre menneskehøns her i nabolaget lugter! *f
Lige i starten så det ud til at hjælpe men de plukker videre her til aften. Det er særlig slemt når der støvbades, så står der en 5-6 stk og plukker hende der støvbader !
De er fuldstændig ligeglade med at det tjærefjums ikke smager godt.

Jeg har vendt en del af jorden i hønsegården idag for at give dem lidt mere at lave men det er jo bare en stakket frist.

Jeg har aldrig har det problem før ! men har gået og filosoferet mig frem til at det garanteret er fordi at jeg ingen hane har.
Så får de nykker sådan nogle hønse madammer !!

Nu tror jeg at jeg vil prøve de der såkaldte briller og hvis det ikke hjælper bliver det hovedafbryderen på dem så må jeg ud og erhverve mig nogle nye !
Så bliver det nok bare ikke maraner  <W <W

Er der nogen erfaringer med brillerne der kan gives videre til en desperat hønseholder ? Er de fks. vanskelige at sætte på ?? ???

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 26 Marts , 2010, 18:41 »
Ej, hvor trist føler med dig.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 26 Marts , 2010, 18:57 »
Lene, det du har købt hos america er hjotetaksolie, og det stinker, men jeg plejer at give en ordentlig dyne, på fjererne, og jeg går ikke så højt op i om det kommer i evt småsår, bare ikke i øjne og næb, og det plejer at virke.
Jeg har haft det på spray og den variant du har, og som en lille flaske købt hos matas, med lige stor effekt, men jeg har aldrig haft problemet med voksne høns, kun kyllinger, og det kan hurtigt gå galt hvis de får lov, er der hul er kyllingen tømt for indhold dagen efter, så man skal være ret hysterisk med det.
Jeg håber du får bugt med skidtet, for det er da ærgeligt.
Men husk lige inden du trækker hovedet af dem, at jeg ønskede mig sådan en stribet maran, og kommer den som ene, eller bare to fremmede, så får de andre ting at tænke på, og så er det måske slut......

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 26 Marts , 2010, 19:34 »
Jeg er ked af at høre om dine høns. :-[
Det lyder præcist som min historie med mine 9 orpington-damer. Alt det ildelugtende virkede ikke ikke en døjt! Rent faktisk nåede de at hakke to hønsefæller ihjel på et døgn. Så blev alle isoleret, men det hjalp heller ikke. De hakkede, når de støvbadede, rugede og sad på pinde. Uden modstand!!!
Jeg købte hønsebriller - og vil ALDRIG gøre det igen!
Jeg (vi) kunne ikke få dem på (måske fordi orpington er så store). Jeg prøvede flere gange. "Pinden" kunne ikke komme igennem, modhagerne satte sig fast. Det blødte kraftigt og hønsene vred sig. Jeg endte med at sidde med tårerne løbende . . . Jeg vil aldrig prøve igen! /d
Måske går det nemmere med dine høns (de er mindre). Jeg sender gerne ALLE de resterende briller!
Jeg forærede mine orpington væk her på forum, men om de kom over det ved jeg ikke.
Hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #19 Dato: 26 Marts , 2010, 19:49 »
Uhhh... hvor lyder det trist.
Havde du en hane ?
Jeg må også sige at jeg har mine betænklighedder med de briller, for jeg syntes at det lyder lidt små markabert at den skal sidde fast i næseborene.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 26 Marts , 2010, 20:07 »
Nej, jeg havde heller ingen hane. Desværre  :'( må jeg ikke, hvor jeg bor).
Jeg tror også, at det har spillet ind. Ville meget meget gerne have en.
Men i 3 år før havde jeg også orpington uden hane og det gik fint. Så måske flere faktorer spiller ind.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt bange for at starte op igen uden hane.
Men jeg prøver!

De som fik mine høns, havde haner til at sætte skik på dem. Så jeg håber, at det gik /o.

Man får et næsten pinligt intimt forhold til de høns man går og pusler og nurser om. Jeg gik fra at være børnesygeplejerske til at være hønsesygeplejerske i 14 dage. ::)

Hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #21 Dato: 26 Marts , 2010, 20:36 »
Ja jeg tror også at det spiller ind at der ingen hane er.

Kan godt forstå at du er nervøs ved at starte op ovenpå sådan en oplevelse men det er også trist at lade sig slå helt ud. *t
Vi er i samme brance så vi ved også derfra at det er godt med en hane i kurven.  *s

Måske vil silkehøns være en løsning uden hane, har man nogen sinde hørt om at silkehøns plukker ? Tommy .....S.U

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #22 Dato: 26 Marts , 2010, 21:25 »
Hej Lene
Det er rigtig øv hos dig for tiden, hva'!?  *t
Jeg havde isa'er sidste sommer, der begyndte at pille hinanden helt vildt, ligesom dine. Jeg troede først det kun var en der pillede de andre, men senere gik det op for os at det var "alle piller alle". Jeg ringede til hønsemanden i Ganløse, hvor vi havde købt dem, og han fortalte at isa'er kan begynde at pille hinanden når deres behov for protein stiger, omkring det tidspunkt hvor de begynder at brænde ud som æglæggere. Grunden til de piller hinanden er, at de får protein fra "fjerroden" (ved ikke hvad det hedder).
Man kan forebygge pilleriet ved at øge mængden af protein (mere æglægningsfoder) når de er ca. 1.5 år gamle, Men det var for sent for vores, så de endte med at få kappet hovedet. Den sørgelige nøgne og hovedløse skæbne  :-\

Kunne man forestille sig at andre hønseracer kan have det på samme måde, ikke fordi de brænder ud, men fordi de måske har holdt en pause (eller har været meget nede) i ægproduktion hele vinteren og de pludselig begynder at lave mange æg og deres proteinbehov dermed stiger...?

Var det ikke forsøget værd at prøve med briller og ekstra protein (og evt. en hane  ;))? Jeg håber det løser sig! *k
Kh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #23 Dato: 26 Marts , 2010, 22:00 »
Nej det er virkelig ikke hyggeligt i min hønsegård for tiden.
Jeg har aldrig før været så pas på dem som jeg er nu
Mine høns får jo madrester fra mit arbejde (plejehjem) der er masser af kød=protein i.

Gad vide om det er isaerne der har indført vanen ? :-\

En hane var også planen, men den skulle komme som rugeæg altså vokse stille og roligt til i løbet af sommeren.

Hverken isaerne eller maranerne er fyldt et år endnu.
Det er utroligt som det smitter, jeg troede også kun at det var en der gjorde det og hun blev spist for 14 dage siden.
Nu ser det ud til at det er samtlige maraner der plukker men de 3 gamle maraner lader ikke andre plukke sig !
De 6 isaér plukker alt og alle.
Houdanerne finder sig ikke i noget !
De 2 dværg wyandotter flygter og er derfor ikke "ramte" af hverken tendensen eller tilbøjligheden.

Hvis jeg skal sætte briller på dem skal jeg nok ha kyndig assistance et sted fra ! <A

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #24 Dato: 26 Marts , 2010, 22:11 »
Ja, så kan jeg da godt se, at jeg var en ringe hjælp! Når de alle er under et år gamle, så skal de jo lægge mange æg endnu  ;) -hvis ellers de holder op med at pille... Jeg kan godt forstå at du er ved at miste tålmodigheden!  *t
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med brillerne, har aldrig prøvet det selv  ???

Æv, jeg gad da godt lige kunne komme med lidt opmuntring!
Kh. tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #25 Dato: 26 Marts , 2010, 22:46 »
Viljen var der ... det betyder også meget !

Jeg må vist komme til en beslutning !

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 27 Marts , 2010, 06:09 »
Lene, jeg synes du skal kontakte den lokale fjerkræforening. Hvis de er lige så rare som i vores, vil der helt sikkert være nogen, der vil hjælpe dig med brillerne, også selvom du ikke er medlem (endnu)
Jeg tænker på dig *t og *k for at du finder en god løsning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #27 Dato: 27 Marts , 2010, 11:45 »
Tak Marianne, men jeg tror nu at det ender med øksen. Jeg har på fornemmelsen at det er svært at fjerne sådan en tilbøjlighed.
Men det var et rigtig godt forslag og jeg har en i tankerne som jeg kan ringe til og spørge om råd.
Det er rigtig ærgerligt er det men et meget klart eksempel på at en hønseflok UDEN en hane bare ikke er en god ide´.
Det værste er at min nabo måske tror at jeg har givet efter for deres sindsyge klager ved ikke at have en hane siden sen sommeren. 
Jeg skal bare ha en hane i den næste flok, for jeg tror ikke at en herre kan redde noget nu ! Ham vil de nok give sig til at plukke.

Men hvis jeg vælger at slagte dem nu hår de har fået de der afskylige stinkende stads på kan de jo ikke anvendes til føde............ /f
PUUUUUhaaaaa man har mange bekymringer og spekulationer når der ikke er fred og idyl i hønsegården !! *s

Offline Hans Henrik

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 27 Marts , 2010, 13:50 »
Hej lene
har selv prøvet det samme, en ældre avler sagde at det er en mangel sygdom, og at jeg skulle give dem svinefedt, ja det lyder tosset men det hjalp såe
prøv da at give dem en pakke eller to
vh Hans Henrik ;D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #29 Dato: 27 Marts , 2010, 13:55 »
Hmmm. svinefedt ?
Altså palmin eller hva ?
Det lyder godt nok pudsigt men kan vel ikke skade andet end en omgang lind mave !!