Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ubefrugtede æg og gamle høns?  (Læst 1922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitteholk

• Passiv bruger
Ubefrugtede æg og gamle høns?
« Dato: 22 Marts , 2010, 22:38 »
Hej jeg har Jersey Kæmper 2.1 fra 2009. De er nu familiesammenført med 1.4 fra en anden stamme jeg har købt.
Hanerne kan godt komme tilrette. Mit problem er at de nye høns slet ikke er begyndt æglægning og den ene høne jeg havde i forvejen kun kommer med ubefrugtede æg.
Jeg har de nye høns mistænkt for at være gamle..... men hvordan kan jeg finde ud af hvor gammel en høne er?
Kan det være fordi der går 3 haner sammen. Jeg har også planer om at der skal slagtes en hane men måske er der en her på forum der mangler en Jersey Kæmpe hane?
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Ubefrugtede æg og gamle høns?
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2010, 22:56 »
Med 3 haner til 5 høns virker det nærmest naturstridigt at du oplever ubefrugtede æg. Det ville være usædvanligt hvis alle 3 haner 'skyder med løst krudt', om man så må sige.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2010, 23:46 »
pilegaarden:
Ja, det er umiddelbart den mest logiske forklaring. Og det virker også mærkeligt at det ikke skulle lykkes en af hanerne, bare engang imellem. Men det er flere gange set at der er meget dårlig befrugtning netop fordi at der går flere haner. De kan godt have så travlt med at vælte hinanden af "i forsøget" at det stort set aldrig lykkes.
Lige pt. har jeg 2 haner i min ene flok og det er mit indtryk at hønerne kun bliver succesfuldt befrugtet når de er ude i haven. Min hønsegård er ca. 60 kvm. men selv med den størrelse så bliver hver hane "altid" væltet af i forsøget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2010, 09:45 »
Hvis man vil være 100 % sikker på alder af høns, så køb høns med fast fodring. Kig på hanens sporer er de meget lange - så er de gamle.

Det er alt for meget med 3 haner til 5 høner. Det kan godt være at de vælter hinanden af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub