Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsemøg og kompostorme  (Læst 1898 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

• Bruger
Hønsemøg og kompostorme
« Dato: 21 Marts , 2010, 18:39 »
Jeg har omstukket mine kompostbeholdere i dag. Til stor glæde (for mig selv), fandt jeg masser af kompostorme; havde ellers været bekymret for om beholderne havde været bundfrosne. De har nok holdt sig varme fordi jeg putter hønsemøg i. Jeg var ellers ikke sikker på om ormene kunne tage alt møget, men det ser indtil videre ud til at gå fint... men det er jo heller ikke sommer endnu. Mine gamle høns var helt vilde med at gå og rode i bunken når jeg stak det om, men jeg kunne desværre ikke tilbyde de nye denne godbid, da jeg såede græs i går... ikke særlig godt timet, men sådan blev det altså.
Nu er der kun 1 uge til jeg har påskeferie  /o
Med venlig hilsen
Lene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsemøg og kompostorme
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2010, 18:59 »
Vores kompost er i en af de der grønne plastic-kegler, og der ryger al køkkenaffald og så hønsemøget i.
Jeg tjekkede netop i formiddags, og den er heldigvis også dejlig levende ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2010, 19:28 »
Hvor får man disse orm? Min grønne plastikbeholder fra kommunen er snart fyldt, og jeg har brugt den som en slags ekstra skraldespand...men altså...kan det overhovedet blive til kompost, når jeg bare haft haft det liggende så længe, uden at have haft orm i det?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2010, 19:44 »
Vi fik vores orm på den lokale genbrugsplads i forbindelse med at de uddelte kompostbeholderne. Men du skal bare have en håndfuld orm fra nogen, der har godt gang i deres kompost, og så lade det stå, så skal du nok få gang i din også.
En skam vi ikke bor tættere på hinanden, for så kunne du have fået hos os.
Måske kan jeg tage en håndfuld til dig, når din veninde får sit kaninhus?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2010, 20:00 »
Ej, det ville bare være fantastisk! *l Kan de klare sig i et syltetøjsglas, en dags tid, vil du tro? Ej, det vil jeg altså rigtig gerne tage imod! *l Du må bare ikke sige til hende hvad der er i, for så bliver hun nok lidt...nervøs! :D

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2010, 20:05 »
Jeg tror da også jeg skal høre om hvor man får orme i min kommune ´- det tror jeg nemlig ikke der er i vores.

Hvor meget hønselort kan en kompost beholder klare?? Jeg har også en grøn plast beholder - dog firkantet og med fladt låg.. Jeg synes også at have hørt at man skal blande lorten op med noget før man må bruge det som gødning???

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2010, 20:23 »
havde ellers været bekymret for om beholderne havde været bundfrosne.

Da der foregår en komposterings/gæringsproces i kompostbunken vil den under normale omstændigheder ikke 'bundfryse'. Inde i midten hvor komposteringen foregår hurtigst, vil der tilmed være dejligt lunt. Så lunt at det vil dampe hvis man omstikker kompostbunken på nuværende tidspunkt.

Kompostorm er ikke en forudsætning for kompostering, men de vil helt klart fremme processen.

For dem der ikke har kompostorm i kompostbunker. Prøv evt at spørge en af naboerne om de har kompostorm, det ville da være det letteste. Hvis I kan få en ½ liter kompost med orm i er I godt igang. De formerer sig villigt.

Og husk; man skal aldrig tømme komposten helt. Der skal gerne være noget materiale tilbage med lidt orm i for at man kan fortsætte uden at skulle ud og skaffe nye orm. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2010, 21:25 »
Kommer du til Køge-egnen, Christina, er du velkommen til at kigge her forbi og få en lille "flok"...

Ellers kan ormene sagtens klare lidt af hvert - jeg sendte på et tidspunkt en lille portion med posten op til Hanne i Ålborg - jeg puttede en portion orm med madpakke i en perforeret plastpose (sådan én der havde været georgineknolde i) lagde posen i en lille papkasse og sendte den afsted - tror det kostede 15 kr. i porto  :)

Man kan selvfølgelig også spørge naboen (aller nemmest  :D) eller købe orm her: http://www.nyttedyr.dk/produkt/kompostorm.aspx til den nette sum af kr. 289 ...... host host  :o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2010, 21:31 »
Uha. Er de så kostbare. Så må jeg vist hellere få etableret døgnvagt ved min 2-kammers kompostbeholder på samlet 2.500-3.000 liter. Der må jo være orm for en ½ million kroner, eller så.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2010, 21:44 »
@ Annette S, sender dig lige en PM  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2010, 12:40 »
Jeg har sådan en grøn vandtønde til kompostbeholder (grønt køkkenaffald og lidt møg m.v.) og jeg får helt gratis orm i den ved at have boret en del 1 cm huller i bunden af den. Når den står direkte på jorden finder ormene selv vej. Det fungerer fint!  :)
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2010, 23:21 »
Marianne.

Et lille indskud. De orm som kommer op i din beholder er så regnorm, ikke kompostorm. De gør selvfølgelig gavn men er ikke nær så effektive som kompostorm. Du kan kende kompostormen fra regnormen på at førstnævnte er mindre, både længde og tykkelse, og desuden har den brune ringe rundt om kroppen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Marts , 2010, 07:48 »
Hej Erik,

jeg ved det godt... Men hvis man ikke har så travlt, fungerer det fint alligevel.  :)
Mvh Marianne