Ja, nu må jeg lige gøre op med mine egne principper. Jeg er delvis vokset op på landet i lidt for store gummistøvler - og der var der ikke plads til blødsødenhed. Hvis en af mine mormors høns hang med næbbet, var det bare - vupti - af med hodet - slut, prut finale!
Den holdning er selvfølgelig dybt plantet i mig, og jeg har ikke ofret syge eller pistne høns megen opmærksomhed - en hurtig tur til huggeblokken, og færdig med den!
Men nu vakler jeg altså lige lidt!
Jeg har tre maraner, som jeg er utrolig glad for (fra rugeæg fra Frankrig, som jeg selv har hentet og ruget ud i min lille maskine)
Den ene har i et stykke tid haft et hævet - nærmest lukket øje ind imellem. Så har det været væk - og så har det været der igen.
I morges var det meget hævet - nærmest som en rund bold og helt rødt.
Hun har hele dagen stået alene i hønsegården og af og til gemt hovedet under vingen. Hun raller også lidt fra luftvejen (som om hun lige mangler at hoste godt igennem)
Pludselig så jeg, at en af italienerne gik hen og hakkede hende direkte ind i det syge øje

Måske er det derfor det har været hævet og rødt før?
Er der nogen der har prøvet noget lignende? Jeg har nu isoleret hende, så hun kan få ro til måske at komme sig.
Men hvad gør jeg for at undgå, at de andre hakker øjnene ud på hende, hvis altså hun ikke dør?
Og skal jeg gøre noget ved øjet? Salve eller lignende?