Som nogen har læst har jeg mistet en del serama her i den sidste uges tid, og det endte med jeg sendte en hane til obduktion hos dyrelægen. Resultatet var at der var tale om spoleorm i den døde hane og derfor er de alle på ormekur fra i dag og 3 dage frem.
Kan spoleorm i det hele taget tage livet af høns med få dages mellemrum, for det er da lidt mystisk det er sket en af gangen og så den næste o.s.v ?
Eller de har orm og er mere modtagelige fra vira udefra, men så forstår jeg ikke at jeg ikke har set de har haft orm alle sammen. For de er i fin form, er ikke tynde, klare øjne og hopper på pind om aftenen som altid. Undtagen lige dem som er blevet angrebet jo...
Nu går mine dyr jo opdelt og indendørs her i vinter efter vi flyttede på landet og skal ha bygget nyt her i foråret.
Men er der nogen der kan fortælle mig hvordan orm smitter hos høns ? kan det virkelig lade sig gøre via luft, eller foder ?
Hvis der er flere dødsfald vil dyrlægen se på om det er virus, noget jeg var inde på da jeg snakkede med ham første gang.
Det er virkelig trist at se sine dyr dø uden at føle man kan stille noget op andet end at lindre eller svinge øksen. Og så er der jo ikke så mange serama i landet, og det er 2 års arbejde med dem som ryger et stort skridt tilbage.
Indtil videre ser det ud til mine kyllinger går fri, og det x jeg fingre og tæer for så jeg stadig har noget af mine stammer tilbage. Men jeg kan da godt tænke på hvad der sker når de engang bliver sat ud hvor de andre går igen når det engang er gået i sig selv med den sygdom.
Nu håber jeg i kan finde rundt i det virvar jeg har skrevet, det var lige nogle tanker der sneg sig ind her og der.