Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er de store for små?  (Læst 3845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline viktor

• Passiv bruger
Er de store for små?
« Dato: 15 Marts , 2010, 07:31 »
Jeg har bemærket, at flere kompetente udstillere er med på dette forum. Måske kan de besvare følgende: Er det rigtigt, at de store racer langsomt over årene er blevet mindre og mindre? Er mindstevægten i standarden blevet ændret? Hvor meget trækker det ned, hvis dyrene er en anelse for små?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er de store for små?
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2010, 07:48 »
Den eneste som jeg kender til, som er blevet ændret er Dorkingen, som er sat 1½ kg. ned i standardvægt for haners vedkomne. Jeg synes personligt at det ikke er vejen frem at nedsætte vægten, som en løsning.

Det med at de store racer nemt bliver for små gælder nok mere de helt store og  mere sjældne racer og er ikke generelt.

Jeg har set bla. Orpington og Sussex som efterhånden er blevet meget store og hvor selv avlerne har  snakket om at de efterhånden er noget for store.

Om det trækker ned, tja standardvægten er jo mindstevægt for de store. Men hvis de bliver for uharmoniske og typen/racepræget ikke er til stede, så skal de helt klart trækkes i point eller enddog have 0 .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2010, 15:16 »
Jeg sidder netop og kigger i min gamle hønsebog, den fra 1925. Her er mindstevægten for plymouth rock angivet til 4,25 kg. I den nye standard kan man "nøjes" med 3 - 3,5 kg. Er det ikke voldsomt med en vægtnedgang på ca. 25% over "bare" 85 år? Hvorfor tillader man dette? Skal vi allesammen til at avle dværghøns?
@ lestat: Dorking står i den gamle bog til 4 - 4,5 kg mod den nye standards 3,5 . 4,5 kg.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2010, 15:22 »
Hvad er den gamle standard på sussex? Jeg synes jo en slagtehøne skal være stor :) men som Lene siger uden at det går ud over typen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2010, 17:22 »
Den gamle standard for Sussex er: Haner: 3,5 kg, høner: 3 kg. Den nye 1/2 kg mindre for hver. Der er altså betydeligt mindre svind i Sussex. Det kunne jo tyde på, at lestat har ret, når hun siger at det er de største racer, der er blevet mindre. Men hvorfor... HVORFOR!?

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2010, 17:31 »
Store høns kan aldrig bliver store nok  ;D Når en race bliver mindre er det som regel grundet indavl.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2010, 17:43 »
Jo, men hvorfor bliver det ikke straffet af dommerne? Istedet sætter man standarden ned. Politiet fanger aldrig nogle cykeltyve, men derfor er det da alligevel forbudt at stjæle cykler... hvis I forstår hvad jeg mener...

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2010, 19:59 »
Inden for Brahma bliver det noteret af dommeren tro mig.Der vises dog hensyn inden for sjældne farver og det mener jeg er vigtigt.Eks gul-sort columbia er mindre end guld-sort båndet og de hvid-sort columbia.Men det er de også i udlandet.Grunden til jeg mener at der skal vises hensyn er den: man ikke ønsker at se farver der ikke er udbredte eller meget svære at arbejde med forsvinder helt.For man skal forbedre en race skal der været et grundlag og bygge videre på  /o Dommeren giver  en retlings linie man kan følge for at komme videre i sin avl. 

Jo flere avlere  der arbejder med en race jo bedre er betingelserne for vider udvikling og forbedringer inden for ens race eller farve.

mange hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2010, 20:00 »
@ Viktor

På et point kort er der et punkt som hedder : Størrelse og vægt (kropsrummelighed) her kan man godt trække et point eller to.

Angående standard vægten på Dorking, så var den i 1980 standarden på :
Haner 4,5-6,0 kg.
Høner 4,0-4,5 kg.
Jeg ved ikke hvornår den blev sat ned, men i 2004 standarden er den ihvertfald sat ned, jeg mener det var tyskerne som satte vægten ned først.

Årsager til den manglende størrelse kan som Rasmussen skriver skyldes indavl, for det er svært at finde nyt blod til de store/sjældne racer.

Det kan også være at man ikke er obs på eller interessereer sig for at gøre noget for at holde størrelsen oppe, eks. hønsene går bare derhjemme og man kommer ikke ud og ser andre eller udstiller heller ikke så andre kan se dem...
Og hvis man har dem til at gå sammen med f.eks dværghøns, hybrider eller lign. små racer, så vil de jo altid se store ud.
Det er godt at snakke om og sammeligne dyrene med andre avlere. Det kan også være en god hjælp at veje sine dyr engang imellem, for så kan man få sorteret de helt små fra.

Avl er nemt, men ordentligt avl er dæleme svært, for der skal sorteres hårdt og dyrene skal sættes ordentligt sammen.
Og der vil være modgang og mange gange opgiver folk, for det er langt det nemmeste at gøre.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub