Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stalren / Stalosan i køkkenhaven?  (Læst 17590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

• Bruger
Stalren / Stalosan i køkkenhaven?
« Dato: 14 Marts , 2010, 13:04 »
Hej Folkens

Jeg har forsøgt at finde ud af om der er problemer med at bruge gødning iblandet Staldren i køkkenhaven. Jeg bruger Staldren i stalden? Jeg har også søgt på erfaringer med dette i forhold til Stalosan. Jeg har ikke kunne finde noget om kring dette på google. Disse midler slår jo på at kunne forhindre fugt, lugt og div. bakterier og sygdomme. Hvad er det i disse midler der holde problemerne væk. Er der nogle midler i disse produkthvad er, der evt kan være skadelige for os, når vi i sidste ende spiser grønsagerne fra køkkenhaven? Disse middler bliver brugt i landbruget, så de kommer med gyllen ud på markerne, men alligevel er der overhovedet ingen informationer om hvad produkterne indeholder og om hvad der sker med indholdsstofferne, når de ende på marken. Det eneste der står omkring produkterne er at dyrene ikke tager skade af dem?

Jeg har en 8 kg Stalrenkasse stående, så jeg kan fremskaffe indholdsstofferne fra dette produkt, hvis det kan være en hjælp til at gennemskue om der kan være noget skadeligt i forhold til køkkenhaven?
Venlig hilsen
Liv

Offline Jake

• Passiv bruger
Sv: Stalren / Stalosan i køkkenhaven?
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2010, 14:27 »
Jeg mener Stalosan indeholder kobbersulfat (CuSO4), og det er både skidt for miljø og levende væsner. (De, der har hest, kender det som blåsten). Jeg ville ikke hælde det i køkkenhaven - eller andre steder for den sags skyld.  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2010, 17:43 »
Mig bekendt siger siger producenten at det kan spises med ske, og jeg bruger det hos mine heste, uden problemer...
Nu er jeg ikke kemiker, men jeg har aldrig hørt at stalosan indeholder blåsten, men derfor er det jo ikke sikkert det er forkert. :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Liv

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2010, 19:59 »
Landmændene bruger vidst midler som Staldren og Stalosan i staldene og gødningen derfra bliver jo brugt på markerne og dermed i tilblivelsen af vores mad. Det kan være at jeg skal gennemgå indholdsfortegnelsen for min Staldren mere grundigt og slå de enkelte midler op hver for sig.

Hvad gør i andre med jeres hønsegødning og støgelse fra hønsehuset, hvis I bruger disse midler i hønsehuset. Smider I det i sække og kører det på genbrugspladsen eller kompostserer I det og bruger I det derefter i haven og i det tilfælde i pryd- og/eller køkkenhave?
Venlig hilsen
Liv

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2010, 23:55 »
Landmændene bruger vidst midler som Staldren og Stalosan i staldene og gødningen derfra bliver jo brugt på markerne og dermed i tilblivelsen af vores mad.

Det er rigtigt, Liv, og det er også tilladt, men kun i konventionelt landbrug. Stalosan/Staldren må ikke anvendes i økologisk landbrug.

Så hvis du vil have "rene varer", så skal Stalosan-pøllemixet ikke ud til grøntsagerne  ;) Der findes dog udmærkede alternativer til Stalosan, som ikke indeholder kradse sager.   /o

@Ina; jo, der er ganske rigtig blåsten i Stalosan. "Kært barn har mange navne"; således er blåsten bare et andet navn for kobbersulfat, der tidligere hed kobbervitriol for at gøre forvirringen total...  ;) I Stalosan er koncentrationen af stoffet ikke særlig høj - men det er der. Rent er stoffet ikke så rart at have med at gøre. Se evt her: http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/65/ik.kort.%5BC%5D.653.html

Det er desværre tit, at produkter sælges som "spiselige" og helt harmløse selvom de rent faktisk ikke er det, men blot overholder en fastsat grænseværdi. StaldShock, der sælges til brug på bl.a. høns er heller ikke helt stuerent, og er slet ikke beregnet til at anvende på noget dyr overhovedet.  :(
« Senest Redigeret: 16 Marts , 2010, 23:59 Fra Jake »

Offline Liv

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2010, 08:31 »
Citér
Der findes dog udmærkede alternativer til Stalosan, som ikke indeholder kradse sager.   

Hvad hedder det, sådan noget vil jeg gerne bruge i stedet for!?
Venlig hilsen
Liv

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2010, 10:22 »
Jake: Tak for info - igen er jeg blevet klogere  /o

Jeg vil herefter ikke bruge udtræk af pøllemix som gødning i drivhuset, hvad jeg ellers havde planlagt.

Til roserne gør det ikke så meget - de må gerne være lidt u-økologiske (selvom man egentlig burde undgå kemikalier generelt )

Jeg er også interesseret i alternativer til "Stalosan"

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2010, 11:06 »
Jeg er også interesseret i alternativer til "Stalosan"

Du kan bare bruge Hydrat kalk under din strøelse i stedet for Stalosan... Det har sammen virkningsområde....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2010, 12:34 »
Ja, som Rønnest siger, så kan man bruge ganske almindlig hydratkalk. Ellers findes koralalgekalk (Fx fra Helios), der heller ikke indeholder nogen form for tilsætningsstoffer.  ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2010, 15:09 »
Jamen det bliver da nemt at gå over til.

Og så kan man jo bruge udtræk af hønsegødning fra møgbrættet (hvor jeg også plejer at strø Stalosan) med god samvittighed - hvor som helst.

Tak for god viden  /o

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2010, 21:51 »
ihh hvor er det godt der er nogen der holder øje med detaljerne, tak så blev jeg endnu en gang klogere.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Liv

• Bruger
Sv: Staldren / Stalosan i køkkenhaven?
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2010, 21:52 »
Jeg takker også for de gode råd.  /o
Venlig hilsen
Liv

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 Maj , 2010, 10:51 »
Hvor køber man det koralalgekalk fra Helios, uden det er en hel palle der er tale om? Og har det samme virkning som når man kalker hønsehus?
 :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 Maj , 2010, 12:08 »
Mange tak Julie  :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle