Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lugt i hønsegården!  (Læst 17388 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

frida

• Gæst
Lugt i hønsegården!
« Dato: 13 Marts , 2010, 19:02 »
Jeg har en hønsegård på 15 x 6 mtr, og 14 høns, flest dværge.
Problemet er, at sidste år lugtede der en smule af høns fra gården <R. Jeg har læst et sted herinde, at man kunne give jorden kalk, men nu kan jeg ikke finde tråden <A.
Derfor vil jeg høre jer med mere erfaring, om følgende foranstaltninger vil være nok til at undgå lugtgener:
Min plan er at fræse hele hønsegården grundigt, og derefter strø kalk. Men hvor meget skal man bruge? Skal jorden være helt hvid af kalk, eller strøer man bare et jævnt lag ud over det hele? Nu har bilka tilbud på 5 sække a 20 kg magnesiumkalk. Er det nok til min størrelse hønsegård?
Gode ideer søges også til planter i hønsegården. Min drøm er mange små buske osv, som hønsene kan krybe i skjul under. Jeg synes de fleste planter er døde for mig. Har troet at jorden måske er for gødet, men det har måske intet på sig? Skal måske bare forsøge til det lykkedes for nogle planter at klare sig *k?

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Lugt i hønsegården!
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2010, 20:09 »
Vi gjorde det, da vores hønsegård stank sidste år, at min mand fræsede gårdene og så brugte vi alm. skaller (det du bruger til fjerkræ) og smed et jævnt lag ud i gårdene. Det blev smidt med løs hånd, men det meste af arealet var rimeligt hvidt af skaller. Vi brugte skallerne, fordi det var hvad vi havde på det tidspunkt og så var vi fri for at smide noget hønsene ikke kunne tåle at få indebors.
Det virkede fint. Meget hurtigt var stanken væk.
Har ingen erfaring med magnesiumkalk, men 5 sække lyder af meget på de m2.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2010, 21:43 »
Jeg har halmgård, og det gør hønsegården lugtfri :) Bare nogle baller halm ud i gården, og ikke noget med at fræse eller noget :) Jeg har ca. 7-10 cm halm over det hele :) Det lugtede hverken i sommers eller på nuværende tidspunkt, hvor det hele bare er VÅDT! :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2010, 22:22 »
Jeg har en hønsegård på 15 x 6 mtr, og 14 høns, flest dværge.
Problemet er, at sidste år lugtede der en smule af høns fra gården <R.

Jeg har svært ved at forestille mig problemet. Jeg har ca 20 høns, de fleste i store racer, på det halve areal, og jeg har aldrig oplevet lugtgener fra min hønsegård.

Men måske det har med tolerancetærskel at gøre. For har man høns kan man da godt lugte at der er høns i nærheden. Ligesom man kan lugte gris, hvis man holder et par grise, eller hest hvis man har et par stykker af disse.

Men jeg foretrækker til enhver tid lidt lugt af de dyr jeg omgiver mig med, fremfor lugten af bilos og hvad man ellers måtte blive udsat for i bymiljøer.

Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2010, 22:38 »
Jeg syntes heller ikke selv lugten var et problem. Men da jeg bor i by med nabohaver på 3 sider, er jeg lidt nervøs for evt. klager. Derfor prøver jeg at tage evt. problemer i opløbet, så der ikke kan blive nogle evt. klager. Som læst i en anden tråd er Aalborg Kommune, som jeg bor i, jo i færd med at lave et hønseholds-regulativ <B.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2010, 22:42 »
OK Frida, så forstår jeg bedre din bekymring. Håber nogen kan hjælpe med råd om effektive foranstaltninger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2010, 07:51 »
For har man høns kan man da godt lugte at der er høns i nærheden.

Må indrømme at man slet ikke kan lugte at jeg har høns. Kun inde i hønsehuset, kan der lugte, da jeg pt. ikke kan få fat i noget tørt sand, så der er strøet halm derinde. Og det komposterer jo ikke på samme måde, som når det ligger udenfor, så det lugter lidt for tiden :)

Men havde jeg adgang til tørt sand, var det jo ingen sag lige at rive klatterne væk :)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Marts , 2010, 17:09 »
Jeg forstår simpelhten ikke, hvorfor din halm ikke lugter, Christina :D
Jeg prøvede i sommeren / efteråret - og resultatet var en grim hørm af våd, be-møget hønsehalm. Måske gjorde jeg noget forkert?
Nu har jeg grus overalt og når der ikke lige er sne, bliver det revet igennem en gang eller to om ugen. Så synes jeg ikke, det lugter mere af høns, end der gerne må.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2010, 17:41 »
indendørs er det godt med stalosan i underlaget, så har man både afhjulpet lugten og klækning af utøj.
udedørs, tja det er ikke et problem, mine høns går ikke i hønsegård, og de der evt. gør, har så meget plads at det ikke er et  lugtproblem
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2010, 20:32 »
@Storm-Olsen: Har du overdækning på din hønsegård? Jeg har på halvdelen, men det at det kan blive vådt, tror jeg måske gør at det ikke lugter?

Men ja, altså hønsegården er ca 40 kvm stor, halmlaget er meget tykt og så bliver de gerne lukket ud hver eftermiddag, når det sidste dagplejebarn er hentet... Måske det også har noget at sige?

Men altså...jeg kan da se de har klattet rimelig meget derinde, uden at det lugter?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2010, 19:55 »
Hmm.. min hønsegård er overdækket med net - så det kan sagtens regne og rådne :D Måske er det et spørgsmål om tykkelsen på halmlaget.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2010, 20:01 »
Ja...måske! :D Hvor tykt var dit?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2010, 20:03 »
Hmm. Halvtyndt?
Det ved jeg da ikke lige, hvad jeg skal vare på. Tykt nok til, at man skulle skrabe i det, for at nå bunden, men på den anden side set ikke tykekre, end at bunden kunne nåes... Ankelhøjt - tror jeg passer.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Marts , 2010, 20:07 »
Hehe, god beskrivelse... :D Men mærkeligt...for det er det samme her...eller måske mit er lidt tykkere, men det er bare mærkeligt hvis det skulle gøre sådan en stor forskel?! Nåmn, her virker det ihvertfald helt fantastisk, og vi slipper for at fræse osv. :D