Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: bar rumpe hva er der mon galt?  (Læst 14790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pippip

• Gæst
bar rumpe hva er der mon galt?
« Dato: 12 Marts , 2010, 19:39 »
hej herinde. har en høne der er begyndt og blive bar i rumpen hva kan det mon skyldes? har vedhæftet med et par billeder så man kan se forskellen.

mvh dennis.

pippip

• Gæst
Sv: bar rumpe hva er der mon galt?
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2010, 16:29 »
hmm jamen det må være meget normalt de fælder bagtil engang i mellem så.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2010, 16:44 »
jeg vil da gerne give et bud på den bare numse....

Den helt åbenlyse forskel på de to billeder er at den ene har tyndskid, det har den anden ikke, rumpen skal ligne en pudderkvast, som på den ene høne, ellers er der noget at holde øje med, ike nødvendigvis noget alvorligt galt.

Hønen med den dårlige mave har haft lort hængene i fjererne, og lort er ligesom syre, og kan give den røde numse, eller tynge fjerene så de til sidst falder af.

Du kan vaske hende i bagen med vand og sæbe, i et ikke alt for varmt rum, derefter venter du til hun er tør, før du igen sætter hende ud til de andre, så hun ikke bliver syg.

Nu må du holde øje med om hun stadig har tynd mave, og evt give hende yougurt og trækul,,,,, eller søg herinde på hønseguf, og giv det til dine høns en periode, de vil elske dig for det og hurtigt komme på fode igen.....

Hvis din høne var i fælning ville den ikke kun tabe fjererne i måsen, men på hele kroppen, og det plejer ikke at være en forårs begivenhed.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2010, 17:14 »

Jeg tror også, at Inas bud er det, som er årsagen til din hønes røde numse.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2010, 13:42 »
Hejsa

jeg kommer lige ude fra mine kære høns og opdager samme problem.. 2 af mine sussex damer er næsten helt nøgne på brystet..

skifter de fjer her i foråret eller ??? mangler de måske noget tilskud af en art i foderet.. ??? de får en sammenblandet pose fra dyreriget hvor alt skulle være i.. jeg tilsætter kun kul og skaller..
Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2010, 17:52 »
når de går i fæld er det normalt ikke brystet det starter på.
Nøgne på brystet kan bl.a komme hvis de sover på gulvet, piller sig af unode eller utøj.
Høns der fælder taber fjer jævnt over det hele, indtil de er næsten nøgne mens man kan se de nye fjerpigge under de sørgelige rester af gamle fjer.

Nu hvor det er ved at blive varmere i luften bliver muligheden for utøj større. /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

hoejberg

• Gæst
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2010, 18:29 »
Gav lige 15 fjerkræ turen mod utøj i fredags. De får nok en tur mere en af den næste dagen.

pippip

• Gæst
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2010, 12:32 »
ina. de får godt nok hønseguf to gange om ugen, det ligner godt nok lort der sidder i fjerene bagi, men jeg har fundet sådan nogle små sorte sataner på æggene inde i rederne, og det er ikke lopper for de hopper ikke. kan det være dem der sidder og generer dem bagtil og de plukker sig selv? uanset hvad så kan den/de få et bad. hvilken shampoo vil i anbefale og bruge?

mvh dennis.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2010, 13:36 »
Prøv om du kan nøjes med lunkent vand fra en håndbruser, det har virket godt her. Ellers ville jeg bruge babyshampo.
Det er vigtigt, at hønsene er fuldstændig tørre inden du sætter dem ud igen på denne årstid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pippip

• Gæst
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2010, 13:47 »
okay det prøver jeg med babyshampooen tak for svarene /o

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2010, 17:33 »
Hej

Det kan også være lidt fjerpilleri der er gang i, så hold et godt øje med det ikke bliver værre.

At høns bliver bare på brysten kan også være tegn på de er ved at skrukke.

Tommy

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2010, 21:02 »
Jeg synes det ser ud som om der sidder noget gråt på fjerene helt inde hvor de sidder fast. Det kunne ligne luseæg...
Venlig Hilsen
Lisbeth

pippip

• Gæst
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2010, 20:17 »
hej så er hønsene vasket i baby shampoo. men inden de blev vasket i murbaljen så vi sådan nogle små sorte sataner kravle rundt i huden omkring rumpen. og bagefter så vi der sad nogle klaser forinden ved fjerene under kloakken. har taget et billed og billed 2 hvad kan det være det ser ud som om der er ben eller følehorn ved. er der nogle der har et bud?

mvh dennis

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2010, 20:31 »
Lus vil være mit bud, og det er meget generende for hønen der jo piller sig for at komme af med uvæsenet,,,,,
Nu er det en god ide at give dem et pift stald shok i rumpen og et lille pift under vingerne, og så igen om en uges tid, det skal jo gentages nogle gange, da luseægene jo vil klække.
Venlig Hilsen INA

pippip

• Gæst
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2010, 21:01 »
okay det må jeg have fat i så. der er stald chok og chock spray og noget til fluer. er det lige meget hvilken man bruger til hønsene?