Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: slagte-kyllinger fodring  (Læst 20890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pia hansen

• Bruger
    • præsentation af mine hunde
slagte-kyllinger fodring
« Dato: 08 Marts , 2010, 10:28 »
jeg har tænkt mig at købe et lille hold "industri-slagte-kyllinger" Plymouth Rock - de er jo kendt for at vokse sig enorme på ingen tid, det er nu ikke det jeg vil, men give dem et godt liv med en mere normal vokse-hastighed. Men, kan man det?? altså begrænse fodringen så det ikke går så stærkt  ???- eller vil de bare blive under-ernærede?
Kan de bare - efter start-foder perioden - gå over på en fædigblandet fuldfoder?
0,6 Laksefarved faverolle
0,2 danske landhøns
5,6 papillon (hunde)
1,8 geder
1,0 kæreste
?,? 12 stk discus-fisk

hoejberg

• Gæst
Sv: slagte-kyllinger fodring
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2010, 13:22 »
Hej Pia.
Jeg har ingen erfaring med dem, med tror måske du skal ha Plymouth Rock der ikke er industri høns.
De er også som racehøns, og de bliver også store, bare ikke så deres ben ikke kan bære dem.
Håber der er andre med mere erfaring der kan fortælle mere.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2010, 14:07 »
Hvis de "bare" er til slagt, så kan du godt give dem et ordentligt liv til de ender på huggeblokken, men du skal ikke beholde dem. Jeg har lige hentet en industri-plymo-høne nede ved Lisbeth Pilkjær, og den huggede de hovedet af, fordi den ikke kunne gå mere. De æder fuldstændigt hæmningsløst, selv om de handicapper sig selv ved det. Hønen var til gengæld en fornøjelse at spise. 3x aftensmad til 4 personer, og 4 l. suppe i fryseren....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2010, 14:16 »
Jeg mener at vi har haft fire hold á 15 "industrikyllinger". De første brækkede ned i benene efter får uger indendørs på startfoder. De lå ned det meste af tiden - også når de åd ::). Næste hold kom på friland med det samme, stadig med startfoder, men blandet med korn. De holdt lidt længere i bentøjet. De to sidste hold boede under vores frugttræer i en stor fold med et hus. De fik kun lidt korn og måtte finde resten af maden selv. Det gik langt bedre med kun en eller to, der måtte slagtes tidligt. Resten endte i fryseren da de vejede 4,5 - 6 kilo. Hanerne er størst. To høner overvintrede for at se om det kunne lade sig gøre. Det kunne det godt, men de åd meget og lagde få æg. Så de blev til suppe og hønsekødstærter. Så altså: spar på foderet, lad dem sev finde det meste - det giver også motion. Og slagt dem til efteråret. Så har de haft et godt liv så længe det varede.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2010, 14:26 »
Ja, jeg har dårlige erfaringer med plymo'er (industrikyllinger)

For tre eller fire år siden købte jeg fem daggamle - og ville nøjagtig lissom dig give dem et ordentligt liv før slagtning.

Jeg gør det aldrig mere. Deres liv blev hurtigt en lidelse. Deres ben var svækkede før de var halvt udvoksede selvom jeg gav dem alm foder og ikke det (kraft) foder, som blev anbefalet fra hønseriet.

De sidste par dage lå de bare på jorden og foderet blev skubbet hen foran dem. Og så slagtede vi dem - jeg kunne ikke holde ud at se på det dyrplageri, som det jo var.

Så Peter Aggers metode med meget friland og lidt foder er nok noget bedre.

Men der er også en tredie mulighed:

Jeg fik sidste forår fat i seks rugeæg fra lys sussex. De seks store kyllinger blev slagtet i efteråret efter et frodigt og fornøjeligt udendørsliv, og det var en helt anden historie  /o

Og den har jeg tænkt mig at gentage  :D

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2010, 14:53 »
Industri-plymoer er ganske enkelt beregnet til det vi kalder "et godt hønseliv" - de har normalt en "holdbarhed" på op til 6 uger og at holde dem i live ret meget længere end det grænser efter min mening til dyremishandling - det er simpelthen synd for dyret...

Mit råd er: Køb KUN industri-plymoer hvis det er til slagt, og slagt dem når de er klar, lad være med at vente...

Jeg har selv race-plymo og er meget glad for dem. De vokser ikke specielt hurtigt men bliver alligevel temmelig store, lægger mange æg om vinteren og skrukker/ruger fint (bare ikke den tværstribede har jeg ladet mig fortælle). Race-udgaven kan sagtens tåle foder ad libitum uden at "knække".
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2010, 15:39 »
Jeg vil nu også til hver en tid anbefale racehøns. Der er en del gode kødhøns f.eks New Hampshire, Amrock, Plymouth Rock og masse andre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pia hansen

• Bruger
    • præsentation af mine hunde
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2010, 16:00 »
tjaaa - jeg havde det nu også på fornemmeren - dårlig ide..... Jeg holder mig til racerene sunde dyr.
Vil nu finde nogle daggamle af een af de nævnte racer istedet.
Tak for fine råd
0,6 Laksefarved faverolle
0,2 danske landhøns
5,6 papillon (hunde)
1,8 geder
1,0 kæreste
?,? 12 stk discus-fisk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2010, 20:12 »
Jeg har planer om at prøve dem denne sommer... Prøv at se denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7915.0.html :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2010, 18:37 »
@ Pia

Du kunne evt. også købe frasorterede hanekyllinger til videre fedning hos opdrættere af store racer. Der kommer jo altid mange haner og mange kan sortere dem tidligt på f.eks kamfejl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2010, 20:19 »
Det er en udemærket ide at købe overskudshaner fra racehønseopdrættere. Skulle du alligevel vælge at købe industrifiduserne så fortvivl ikke! De kan fungere udemærket, blot de ikke bliver fodret for hårdt, får masser af motion og frisk luft.

Jeg ved det, fordi jeg har, før jeg fik hønsefeber, altid haft dem uden problemer. De vokser fint, men jeg synes en mindre racehane er finere i kødet end industrikyllingen der, hvis den får lidt alder, bliver noget grov og trevlet.

Jeg har ingen billeder af disse kyllinger desværre blot et enkelt, hvor man dog kan se at de bevæger sig ganske ubesværet, men igen, de skal ud at lege lige fra de er små og glem alt om at beholde en evt. hønekylling, de æder sig i hjel med tiden.

Jeg har haft mine slagtekyllinger fra Juni til Okt og det har de holdt til.Jeg synes ikke man skal gøre det værre end det er, hvis nogen skulle formaste sig til at købe andet end lige racehøns.

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2010, 20:35 »
Angående de frasorterede hanekyllinger fra racehøns af stor race - så er de dyre i drift. Der går rigtigt meget mad til før de er slagteklar - og så er de mest knogler. Som "affaldsprodukt" fra raceavl er de udmærkede - men til decideret kødproduktion er "industriracerne" mere rentable. Og som Gunni skriver: hvis de går frit og får begrænset deres foder. så går det jo godt. Her er vi helt tilfredse med Araucana-overskuddet. det er forbløffende hvor meget mad der er på en kylling, der ikke ser ud af så meget. Måske snyder det at halen mangler? Maran og Sussex synes jeg også leverer en god kyllingesteg. Så der er da nok at vælge imellem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2010, 20:47 »
Ja, jeg må sige at jeg var forbavset over så relativt meget mad der var på en teenager Araucanerhane. Det var også et plus at kødet havde så høj kvalitet, så nu gør det intet, hvis der skulle blive lidt rigeligt af hankønskyllinger.

VH Gunni.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2010, 09:59 »
Jeg har også engang haft et hold 'industri-plymoer' fra daggamle til slagt. Jeg oplevede nu ikke problemer med at deres ben ikke kunne holde. De gik på græs og fik almindeligt voksefoder og havde et fortrineligt liv til de endte i fryseren ca 3 mdr gamle.
I år har jeg opgivet at ruge egne kyllinger ud og skal derfor igang med at finde et hold daggamle igen.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2010, 11:18 »
Gunni skiver behold aldrig en hønekylling,de æder sig ihjel,nu må jeg lige spørge hvordan produceres de små kyller.

Her på filipenserne spises der meget kylling,både de native-oprindelige landhøns,men da de ikke gror stærkt,og ikke er så store,har vi også noget de kalder 45 days,ingen har kunnet fortælle mig racen de sælges blot under navnet 45 days,og de siges de kan nå op på 1,4 kg,så jeg tror det må være plymorock.

Jeg har lidt en plan om at prøve med en stor hønsegård,og måske 60 til 80 dg,jo mere motion jo mere smag i kødet,men hvis i alle fortæller de brækker ned efter 45 dg såe
                        Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde