Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Reparation af el-hegn til heste??  (Læst 7333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Reparation af el-hegn til heste??
« Dato: 06 Marts , 2010, 17:41 »
Vi er jo flyttet på landet i efteråret, og her var der et par gode, store hestefolde med i handlen. Desværre er de i dårlig stand, og nu hvor foråret nærmer sig, kunne det være rart at få dem repareret så vi kunne tilbyde lidt grønt græs til nogle heste - men! Hvordan gør vi det nemmest? Det er jernspyd med to porcelænsknopper og alm. hegnstråd i to rækker. Det er forholdsvist nemt (håber jeg) at rette de spyd op der er væltet og hælder, men hvad med den slappe hegnstråd? Den er meget løs mange steder, og her og der er den så slap, at den helt er faldet af spydene. Jeg har læst om trådstrammere her http://www.nordicagro.com/traadvarer-49/tilbehoer-til-traad-63/ - men hvordan fungerer det helt præcist? Og er det et stort arbejde at gå i gang med? Jeg vil tro at den fold vi skal have repareret først er ca. 10.000 kvm.

Som det ses er jeg på bar bund hvad angår elhegn  ::)
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2010, 17:50 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2010, 18:25 »
10.000 kvadratmeter - det er ca. 1 hektar. Det er meget tråd at stramme op!

Mængden af "bøvl" afhænger i høj grad af hvor godt det er lavet fra starten! Det er meget svært at sige ret meget konkret om, men det er helt sikkert at du IKKE må stramme hegnet ret hårdt op hvis ikke der er solide hjørnepæle i ALLE "knæk" ellers vælter du simpelthen hjørnerne ind mod folden.

Hegnet på det øverste billede må du ikke stramme for meget, ikke mere end du kan gøre med håndkraft rundt om klokkerne. I det hele taget tror jeg ikke du kan stramme "klokkehegn" særligt meget da tråden ikke "løber frit" hele vejen rundt, en opstramning vil muligvis bare trække flere pæle skæve. Vi har selv et "ISO-wood" hegn som dette: http://www.pithegn.dk/katalog.asp?t=1&ID=5446
Det er et hegn, hvor tråden ikke sidder fast i pælen, men bare bliver holdt oppe - derfor kan/skal det strammes meget hårdt op så det ikke hænger som guirlander, men er flot spændt ud.

Hmm... det var vel egentlig ikke nogen stor hjælp - jeg synes du skal få en erfaren til at kigge på hegnet før du gør noget. Det er meget lettere at vurdere når man står ved hegnet...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2010, 18:30 »
Det er nu ikke så svært, men jo lidt arbejde er der i det. Du starter med at rette stolperne op og dem du ikke kan rette må du jo nok udskifte, så starter du  i det ene hjørne og går frem til første stolpe der vikler du tråden af porcelænskoppen strammer op og vikler om igen, så videre til næste stolpe, m.h.t. hegns strammere så virker de ikke så godt når du ikke har nogle rigtig solide stolper for der skal noget til at holde når man strammer med sådan nogen, men den manuelle måde virker nu ganske godt. Håber du fårstod meningen. God arbejdslyst  *e
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2010, 18:35 »
På fårefolde sidder der ofte en rulle med strammer på i to hjørner, men det betyder også at hegnet ikke giver sig når det er strammet hårdt op, så sidder det flot og stramt hele vejen rundt.
Nu er det noget andet med heste, der skal hegnet helst kunne trækkes af uden de store problemer hvis hestene panikker og løber gennem hegnet..... forstået på den måde at der er ikke noger hegn der rent fysisk kan holde heste inde,,, det er deres respekt for strøm der holder på dem, og det glemmer de hvis de bliver bange.

Hvis man har rigtig hegnstråd som du, så er det bedst at være to til opgaven, og såsætte hegn på en side af gangen, en tråd på hver side, aldrig en tråd hele vejen rundt eller på to sider.
Hvis heste løber igennnem et hegn skal det slippe i begge ender så hesten kan komme fri af det, hvis hesten løber på et hegn der ikke slipper så kan den få viklet benene i tråden og komme alvorligt til skade, 450 kg for fuld fart på to tråde der ikke slipper i enden er ofte det samme som forfærdelige læsoner fordi den tynde tråd så virker som en kniv.

Altså, du og manden tager tråd og drejer med håndkraft undt om sig selv i det første hjørne, og trækker gennem klokkerne og så en gang rundt og videre til næste klokke, og så hjælpes ad med at stramme hele vejen til næste hjørne, hvor i igen trækker tråden tilbage om sig selv, hvis man bruger tang eller andet værktøj bliver det for stramt og kan ikke slippe.
Så gør man lige sådan på den næste side i hvert hjørne laver man en kort forbindelse fra den ene til den anden side.
Det er nemt når bare man ved at det skal kunne trække fra hinanden, ikke med håndkraft, men med hestekraft....
Det er ikke vigtigt at det er så stramt at man kan spille på det, mere vigtig at en panikhest kan komme fri uden at komme alvorligt til skade, i almindelighed vil den blive inde pga. strømmen  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2010, 18:54 »
Tak for de gode, hurtige svar. Ja, jeg tænkte nok at det ikke var "bare liige"... Vi skal rykke lidt om på hele udseendet af folden - gøre den lidt mindre. Er det mon nemmere at starte helt forfra med nyere, bedre pæle og evt. et andet slags hegn i den forbindelse? Eller er det gamle hegn lige så godt? Det er ikke pinedød nødvedigt at det lige skal være heste vi skal have. Vi vil bare gerne have nogle dyr der kan holde græsset nede fx et par tyrekalve til slagtning, geder, æsler eller heste. Gode idéer modtages meget gerne. (Så vidt jeg kan læse af jeres erfaringer er vores nuværnde "klokkehegn" ikke det bedste at bruge mere - kunne det være bedre med "fårehegn" 100 eller 120 cm højt eller noget helt tredje?)

Vi har jo desværre et budget, som p.t. kun rækker til at gøre vores hus beboeligt, så desværre rækker pengepungen ikke til større beløb end ca. 5-8.000 kr. Er det realistisk at få noget for den pris?

 :) Takker :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2010, 19:09 »
Ang geder så kræver det nærmest fort knox at holde dem inde. Derfor jeg ikke har geder  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2010, 19:33 »
Fordelen ved får er at de æder hele plænen, heste æder ikke der hvor de skider, og det er det samme sted de ikke spiser næste år og næsteår, stedet hvor de gøder bliver bare større og større.
Det kræver en del pleje af foldene sommeren igennem hvis man skal undgå store arealer der ikke bliver afgræsset.
Det er kun hyggeligt at rense folde hvis det er ens egne heste, og så skal man endda være meget glad for dem man har.

Det er ikke nemmere at have tyrekalve, de er nærmest ligeglad med hegn og går deres egne veje, geder er meget opfindsomme og går ofte ud og ind som det passer dem.

Hvis ikke det er dine egne dyr der er tale om, så skal du tænke to gange over hvilke du vil have ind, og så er et par heste nok alligevel det nemmeste, og så evt en flok får til at græsse efter.

Ellers ville jeg købe mig en dejlig havetraktor og selv holde græsset.  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2010, 22:04 »
Vi har jo desværre et budget, som p.t. kun rækker til at gøre vores hus beboeligt, så desværre rækker pengepungen ikke til større beløb end ca. 5-8.000 kr. Er det realistisk at få noget for den pris?

Tanja. I kan sagtens få nyt hegn rundt om 10,000 m2 jord til den pris. Og ganske solidt hegn endda. Men der er noget arbejde forbundet med det, så det er ikke overstået på en eftermiddag.

Jeg har selv hegnet ca 13,000 m2 fold. Det er gjort med trykimprægnerede stolper i 100x100 mm og 1,6 m lange. Stolperne er sat 40 cm ned i jorden, hvilket klares med et jordbor. Trådholdere er en kombination af gennemløbs og holdere (endeisolatorer) hvortil man gør tråden fast. Man kan ikke bruge gennemløbs hele vejen rundt, dels er det svært at skaffe så lange tråde og dels ville det være næsten umuligt at spænde så lang en tråd. Jeg har faste holdere for hver 100 m. Af tråd bruger jeg 5-6 mm polypropylene spundet med 6 tynde strømførende metal tråde indeni. Det dyreste er helt klart stolperne.

Hvis vi forestiller os at din fold er et fuldstændigt kvadrat vil det være 100x100 m = 10,000 m2. Kvadratet har så totalt 4 sider hver @ 100 m, dvs 400 m. En stolpe for hver 10 m giver 40 stolper @1,6 m = 64 m. Jeg kan se at jem & fix har stolperne til kr. 29,95/m. Det er dog ikke sikkert de har dem i 1,6 m længder, så måske du må give 2-5 kr mere pr m for at få dem i den rigtige størrelse. Men selv ved kr 35/m er den samlede pris stolper kr 2.240. Nu er din fold næppe et fuldstændigt kvadrat, så du skal sikkert bruge lidt mere end de 40 stolper i virkeligheden, så tag kun tallet som en vejledning.

Tråd kan erhverves feks i Harald Nyborg til kr 189 pr 200 m rulle. Hvis du vil have 2 tråde (anbefales) skal du regne med 5 ruller til et fuldstændigt kvadrat. Ialt kr 945.
Gennemløbsisolatorer skal du bruge 2 poser @ 50 stk til kr 98 pr pose. Så kr 196
Endeisolatorer (holdere) har jeg ikke lige kunnet finde, men de kan nok skaffes til 10-15 kr/stk og du skal ihvertfald nok bruge en 20 stk ialt (baseret på at du deler de 200 m snor i 2 stk og monterer faste holdere for hver 100 m (anbefales)). 2 for hver af de 8-9 x 100 m tråd plus lidt til tråd til brug som led (indgang til fold). Så kr 300
Så skal i bruge et par ledhåndtag. HN har dem til 10 kr/stk men find en lidt bedre kvalitet, så sig 2 x 20 kr. Så 40 kr.
Og låsebeslag til fastgørelse af enderne af hver snor. Baseret på at du deler snorene i 100 m stykker skal du bruge lige så mange beslag som du bruger af endeisolatorer plus ledhåndtag, så 22-25 stk. De svinger meget i pris fra sted til sted, men jeg ville sige max 10 kr/stk. Så 250 kr
Et manuelt pælebor kan du få for ca 300 kr.

Og så skal regnestykket gøres op.
2.240 + 945 + 196 + 300 + 40 + 250 + 300 = ca 4.300 kr

Dertil skal lægges rigeligt med væske til gemalen som jo nok kommer til at stå for det fysiske arbejde, men det skulle der nok også blive råd til.

Og så har i et solidt hegn der vil holde i mange år og kræve et minimum af vedligehold.

Er der noget af ovennævnte du/I ikke forstår eller har yderligere spørgsmål til, så skyd blot løs. Jeg vil evt kunne tage billeder af nogle af tingene, for bedre illustration.

God fornøjelse.
   
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2010, 10:57 »
Det er ikke nemmere at have tyrekalve, de er nærmest ligeglad med hegn og går deres egne veje, geder er meget opfindsomme og går ofte ud og ind som det passer dem. Hvis ikke det er dine egne dyr der er tale om, så skal du tænke to gange over hvilke du vil have ind, og så er et par heste nok alligevel det nemmeste, og så evt en flok får til at græsse efter. Ellers ville jeg købe mig en dejlig havetraktor og selv holde græsset.  ;D

*LOL* Ok - vi dropper gederne og tyrekalvene. Og jo - det var til at at starte med vores idé at hænge en seddel op i Brugsen, og tilbyde nogle piger at de kunne have deres ponyer stående hos os til en meget lille pris. Havetraktoren er skam købt - men den skal bruges til de yderligere 10.000 kvm. græsplæne der er anlagt på den anden side af folden  ;D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2010, 11:10 »
Og så skal regnestykket gøres op.
2.240 + 945 + 196 + 300 + 40 + 250 + 300 = ca 4.300 kr  
Tusind tak for den detaljerede forklaring!!! /o Og tak for regnestykket - det var rigtig pænt af dig at bruge tid på. Vi vil prøve at gøre folden mere kvardratisk end den er i dag, for som den ser ud nu, går den ind og ud, rundt om træerne osv. Jeg har ridset op med rødt, som vi havde tænkt på at det hele skulle se ud.

Vi må smøge ærmerne op og komme i gang - dit forslag ser godt ud - den "opskrift" vil vi nok forsøge os med. Vi håber at vores hus bliver indvaderet af diverse håndværkere inden for den næste månedstid, og så bliver der jo masser af tid til at ordne alt det udendørs imens. Så først hønsehus og gård - så en ny fold  ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2010, 13:55 »
Du skal nok være indstillet på at sige farvel til de dejlige træer i midten af folden, hvis dyrene får adgang. Heste synes det er dejligt at gnave i barken.
mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2010, 14:24 »
Du skal nok være indstillet på at sige farvel til de dejlige træer i midten af folden, hvis dyrene får adgang. Heste synes det er dejligt at gnave i barken.
mvh Lene
Hej Lene
Der er rigtig mange birketræer i midten af folden, og det er også her stalden befinder sig. Træerne ser dog ikke ud til at have haft besøg af hestetænder før, men hvis det skulle ske når der igen kommer heste i folden, er det ok med os  :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Reparation af el-hegn til heste??
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2010, 23:17 »
Hvis I kan holde de meget rette sider som på tegningen burde det kunne holdes rimeligt tæt på 'budgettet'. Dog skal I huske at medregne hvad der skal til for at 'arbejdsmanden' kan opretholde en rimelig væskebalance, og der skal sikkert også et par ekstra skiver brød eller lignende til, da det er et relativt hårdt arbejde. Jeg vil umiddelbart anbefale at tage arbejdet i etaper. Det gjorde jeg selv, selvom vi havde heste på folden allerede.
Mvh
Erik Andersen