Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: øjenbetændelse eller forkølelse ?  (Læst 6164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
øjenbetændelse eller forkølelse ?
« Dato: 06 Marts , 2010, 12:01 »
Jeg ved ikke om der er andre tråde om det, i så fald ville et link være fint.

Min araucana hane og et har af de andre store høns har lidt betændelse ved øjnene og synes det ser ud som om "næsen" løber og de virker sløve.

Hva gør jeg lige ved det ? en gang kamille i vandet og hvad ellers ?

Bade deres øjne, men i hvad...lunkent vand ?

Offline Jake

• Passiv bruger
Sv: øjenbetændelse eller forkølelse ?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2010, 16:06 »
Her er et link til forkølelse http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Fork%c3%b8lelse
Vedr øjenbetændelsen, så kan du bruge alm. øjenbadevand fra apoteket. Fjern skorper/betændelse fra øjet med gennemvædet vat (brug øjenbadevandet og skift vat for hver høne). Og så ellers god mad, varme og en godnathistorie på sengekanten  ;) God bedring med dem.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2010, 20:09 »
Har du en god gammeldags grisevarmelampe(sådan en med stor skærm) ellers få fat i en..de er guld værd..det hjælper meget hurtigt, når de får noget varme..
Jeg havde en høne med samme symptomer som dine høns..allerede efter en uge med varmelampe var symptomerne næsten væk..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2010, 21:46 »
De har fået en god gang hvidløg her til aften, og en varmelampe kan jeg nok godt finde.

Tak for hjælpen, håber de snart er friske igen.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2010, 23:05 »
allerede efter en uge med varmelampe var symptomerne næsten væk..

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke varmelampen var medvirkende. Efter en uge burde hønen være rimeligt rask i kraft af af dens eget immunsystem, eller død.

Men derfor må man jo godt nusse om sine høns og forkæle dem lidt hvis de er sløje.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2010, 23:32 »
Det er rigtigt, at en forkølelse som regel er ovre af sig selv i løbet af en uges tid (såfremt hønens system er iorden), men varmelampen hjælper indirekte ved, at hønen ikke selv skal bruge energi på at holde varmen. Dermed er der frigivet ekstra energi til "helbredelsesprocessen". Og i denne kulde kan varmelampen nu godt redde et hønseliv...
Lampen er i hvert fald ikke til skade - heller ikke, hvis det blot er hygge, den spreder  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2010, 09:08 »
Men hvad så med fravænning af varmen igen ??

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2010, 09:14 »
Jeg tror det går helt af sig selv med fravænningen..der må for pokker snart være forår på vej.. ;)

/Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2010, 11:02 »
Nu har jeg ihvertfald sat en lampe op, godt nok af de nye modeller for de gamle er ikke til og få fat i mere. Men den giver da varme, så håber jeg han selv søger hen under den...

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Sv: øjenbetændelse eller forkølelse ?[Opdateret]
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2010, 10:26 »
Ja nu ser hanen da ud til og ha fået det lidt bedre, så håber han bliver helt rask.

Desværre har jeg mistet en af mine serama høner, hun stod i aftes og gaspede lidt efter vejret på samme måde som hanen så jeg tænkte hun var blevet forkølet. Her til morgen var hun død, så det er gået hurtigt for hun har ellers været frisk og se på. De 2 andre der gik sammen med hende har det fint, men nu har alle fået serveret en gang hønseguf mere med hvidløg i.
Det er faktisk oven i købet en høne fra det bur som er længst væk fra de store.

Det er drøn ærgerligt at det har kostet dødsfald hos mine høns, håber ikke det sker igen.  :-\