Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk?  (Læst 1079 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte B.

• Bruger
Skruk?
« Dato: 06 Marts , 2010, 11:56 »
Jeg hat læst mig frem til at 2 af mine 3 høns vist er skruk. De går kun lige ud om morgnen og spiser og så ind i reden igen, de ligger i reden og sidder ikke på pinden. Der er færre æg end der har været de sidst 2 mdr., hvornår lægger de flere æg igen? Hvor lang tid varer det? Hvis, hvis, hvis de skulle ruge på æg nu, kan man så her købe befrugtede æg?
Hilsen Dorte

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Skruk?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2010, 12:06 »
Hej Dorte B..Jeg det ku jo tyde på dine høns er skrukke..og så lægger de jo ikke æg, derfor mangler du dem nok i hverdagen..
Hvor længe har da lagt i redekassen? for at være sikker på de er 100% skruk, skal de helst ikke forlade reden,,ikke engang om morgenen,,
Hvis du har planer om at lægge befrugtede æg under hønsene, synes jeg du skal fjerne skrukkerne fra de andre æglæggende høns og give dem nogle snydeæg..enten alm. æg eller nogle massive æg el. golfbolde..har de så lagt og passet de æg i ca. en uge,,er de godt skrukke..men de må helst ikke forlade reden for tit..så er de ikke ordentlig skrukke..så efter en uges intensiv rugening skulle de være klar til de befrugtede æg..

Rugeæg kan du sikkert købe her på forum..men ved ikke hvad for racer du er interesseret i ..

Held og lykke

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Dorte B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2010, 12:43 »
Dejligt med svar. De har vel ligget der en lille uges tid. Jeg ved ikke helt om jeg synes tiden er der til kyllinger, overvejer. Men kan man godt med god samvittighed få dem til at opgive at være skruk? Og hvordan?
Dorte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2010, 13:58 »
Jeg vil nu nok mene, at du kan forsvare at sætte en rugning i gang, for om tre uger skulle vejret da gerne ha' skiftet.
Hvis du hellere vil afskrukke så søg på "sort spand" i forums søgefunktion, så dukker der adskillige tråde op om emnet.
Og nej jeg synes ikke det er synd at afskrukke på den måde, for hellere et par dage under en spand end 3-4 uger i en rede, jeg tror hønen bliver noget mindre afkræftet af spandemetoden end af naturmetoden.
Held og lykke med din beslutning.  :D
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2010, 17:27 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2010, 14:19 »
Jeg har lige puttet æg i rugemaskinen. Der skal ruges nu, hvis hønerne skal begynde at lægge æg inden det bliver for mørkt til næste efterår (ja der tænkes langsigtet). Så bare find nogle rugeæg og start...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2010, 14:58 »
Jeg har også lige puttet 123 æg i rugemaskinen..håber der er mange med kyllinger i..

/Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2010, 20:53 »
det er godt nok mange Rixen, jeg ville nu også prøv at lægge befrugtede æg under hønsene, de er ret lette at få fat på, det kommer selvfølgelig an på hvad race man vil have, men hvis det ikke er så vigtigt, så skal der jo bare findes en nabo med høns og hane, ellers kan du efterlyse hvad du søger her på forum.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2010, 20:55 »
Suk, så er der lige dem som ikke rigtig får nogle æg :(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2010, 23:10 »
Og heller ikke har en rugemaskine. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2010, 23:19 »
for at være sikker på de er 100% skruk, skal de helst ikke forlade reden,,ikke engang om morgenen,,

Aarh, mener du nu også det. En høne er enten 100 % eller 0 % skruk. Det er som med kvinder, de kan ikke være 50 % gravide. Det er enten eller.  ;D

Hvis du har planer om at lægge befrugtede æg under hønsene, synes jeg du skal fjerne skrukkerne fra de andre æglæggende høns og give dem nogle snydeæg..enten alm. æg eller nogle massive æg el. golfbolde..har de så lagt og passet de æg i ca. en uge,,er de godt skrukke..

De skal da godt nok have nogle æg og ruge på med det samme, hvis du spørger mig. Hvorfor skal de dog 'blindruge' en uges tid først.

Og en skruk forlader reden dagligt mindst en gang for at besørge og indtage foder. Hun skal jo dog også gerne overleve, ellers er der jo ikke nogen til at tage sig af kyllingerne.
Mvh
Erik Andersen