Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativ i Kalundborg kommune  (Læst 26265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Dato: 04 Marts , 2010, 10:42 »
Ifølge denne artikel i Nordvestnyt har Kalundborg kommune netop vedtaget et hønseregulativ som medfører at hønsene skal være i i et lydisoleret og mørkelagt hønsehus fra klokken 20 til 7 morgen mandag til fredag, klokken 9 på lørdage, søn- og helligdage.

http://www.nordvestnyt.dk/artikel/61681:Kalundborg--Hanegal-harmoniseres

Jeg ved desværre ikke mere end dette, og kan ikke umiddelbart finde selve regulativet på kommunens hjemmeside og jeg kan heller ikke se at regulativet har været i offentlig høring.

Nogen fra Kalundborg kommune, som er generet af dette, så kan vi tage det op.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2010, 10:52 »
Undskyld mig, men ligner det ikke en stor flok nøgenhalse i sjove farver????

Regulativet er jo som ofte dybt godnat, og jeg håber nogle lokale vil tage kampen op mod dyremishandlingen.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Hans Jørgen Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2010, 14:33 »

På kalundborg kommunes hjemmeside kan man se referatet  (Teknik- og Miljøudvalget) Referat 01-03-2010
Jeg bor i ladsone men kan ikke gennemskue hvad de har gang i
hilsen
Hans Jørgen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2010, 14:55 »
Regulativet er her
http://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/Sog/ShowFile.asp?p=kalundborg07&ID=72197

Så nu må man ikke længere fodre sine høns i Kalundborg med madaffald...
Anvendelse af eget køkken- og madaffald er ikke tilladt som foder
til hønsene


Og så er der også et max. på 1 hane og 8 høner
Hver grundejer må højst holde 1 hane og 8 høner. I perioden majnovember
accepteres kyllinger - max. 10 ad gangen.


Og  strenge krav til lydisolering
Omfatter hønseholdet også 1 hane eller hanekyllinger, skal hønseholdet
holdes inde i et lydisoleretet og mørklagt hønsehus fra kl.
20.00 til kl. 7.00 mandag til fredag og til kl. 9.00 lørdage samt sønog
helligdage. Lydisolering kan ske ved isolering af vægge og tag
med 100 mm glas- eller stenuld eller tilsvarende materiale.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2010, 17:07 »
Mange eksisterende hønseregulativer refererer til Bekendtgørelse om miljøregulering
af visse aktiviteter, BEK nr. 1517 af 14/12/2006, men den er jo som bekendt ophævet pr. 1. januar 2010. Hvad så? Skal der laves nye regulativer?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2010, 18:10 »
Desværre er 1517 stadig gældende.. BEK nr 1485 af 21/12/2009 ophæver nemlig udløbet af 1517
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=128997
I § 23, stk. 1, udgår: »og ophæves automatisk den 1. januar 2010.


"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2010, 18:44 »
Så smarte de dog er   <R <B <R <B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2010, 19:40 »
Og så er det ikke engang 1. april endnu!!  /3

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2010, 20:00 »
For hûndan, hvor er jeg glad for at bo på landet. Kan man virkelig ikke få stoppet sådan en ornitophobisk skrankepave? Hvorfor skal f. eks huset være mørklagt, når det er lydisoleret?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2010, 22:16 »
Jeg har været inde og undersøge hvilke fugleforeninger der i LDF dækker Kallundborg da fugleforeningen er er på stand bay.
Holdbæk og Slagelsefugleforeninger dæker området og jeg forventer i nær fremtid at høre fra den. LDF Veterinær og Miljø konsulent Holdbæk og Slagelse Fugleforening vil i fællesskab lave en indsigelse mod regulativet.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2010, 22:55 »
Dette skal ikke på nogen måde ses som et forsvar af Kalundborg Kommune. Jeg er heller ikke enig i deres regulativ, og finder det lige så tåbeligt som i andre. Det bærer præg af at være udarbejdet af mennesker der ihvertfald ikke kender til fjerkræ (hønse) hold.

Men de horrible forhold/tiltag der beskrives i nogle af Jeres indlæg har faktisk været gældende i stort set samme form siden 1993.

Hvis i chekker dette link tyder det på at begrænsningerne kun gælder Gl. Kalundborg Kommune, formoder det betyder Kalundborg Kommune, inden de nylige kommunesammenlægninger. I andet sidste afsnit i linket er der et andet link (kommer op som en pdf fil) som henviser til et regulativ der synes at have været gældende siden 1993.

http://www.kalundborg.dk/Erhvervsliv/Landbrug_og_husdyr/Ikke_erhvervsmæssigt_dyrehold.aspx
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2010, 06:44 »
Det nye regulativ gælder i hele Kalundborg kommune og det er ikke på kommunens hjemmeside endnu, da det ikke er trådt i kraft endnu, men vedtaget.. Det gamle galdt "kun" i den gamle del af Kalundborg kommunen.

Der er en del stramninger i forhold til det gamle, bla. den med madaffald må ikke fodres med og så den med at der skal både være mørkelagt og lydisoleret.

Så er et altså også en gevaldig stramning at begrænsningen på 9 høns nu bliver udbredt til at dække hele kommunen, altså også i de små by-samfund og landsbyerne... (Måske skal de nu også have by-busser hver 5 minut så).
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Susanne

  • Gæst
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2010, 07:31 »
en ornitophobisk skrankepave

Godt brølt, løve!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2010, 12:31 »
Jeg vil også være embedsmand og så vil jeg beslutte

At hunde ikke må gø, at pensionisterne ikke må trække vejret, at det ikke må sne mere end 2 cm om året og at kvinder i Kalundborg kommune ikke må føde børn, der kræver specialundervisning. ::) ::) ::)

Nej, i stedet vil jeg prøve noget jeg aldrig har prøvet før: Civil ulydighed! Mine fire tøzer vil fortsat få rester fra husholdningen  og bliver en af dem skruk, skaffer jeg befrugtede Sussex-æg eller "kødkyllinger" og får forhåbentlig mere end 9 individer på parcellen. Og så vil jeg prøve at overtale min mand til at sige som en hane hver søndag kl. 8. Så må vi se hvad der sker. *s
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Kalundborg kommune
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2010, 14:13 »
Vi skal simpelthen have ændret det regulativ til noget mere anstændigt.
Mine høns følger heller ikke altid reglerne; hvis du vidste hvor mange gange, jeg har sagt til dem, at de ikke må drikke regnvand.  <:
Den regel om madrester er ganske enkelt dybt godnat, især når man tænker på alle de grønne tiltag, genbrug, kompost osv. der er i de forskellige kommuner. /f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk