Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kød til høns?  (Læst 25199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Kød til høns?
« Dato: 20 Marts , 2008, 23:01 »
Giver i jeres høns kød og i givet fald hvilken slags?

Og hvorfor?

Vi har før haft det oppe og vende, men nyt forum og så er det jo egentlig meget rart at få genopfrisket tips og idéer  :D

Jeg selv har i alle år med høns jævnligt lavet en lille bolle på størrelse med et æg (60 grams) af hk. oksekød, hønsene har spist det med velbehag og slås nærmest om det.
Andet kunne være indmad fra ko. Og også tilberedt oksekød.
Jeg gør det for at give et proteintilskud i en grå og trist vinterkulde, i perioder med indespærring, til kyllinger og bare som guf.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
Sv: Kød til høns?
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2008, 07:20 »
Du kræser for dem Susanne!! ;)

Så længe kødet er frisk og tilberedt (ikke rå af hensyn til evt salmonella osv), er det naturligt at give høns kød. Det er som du skriver Susanne en god proteinkilde, vel svarende til at høns fange mus, larver m.m.

Offline RieBJ

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2008, 08:22 »
Vi gør det også, ikke i stor mængde, men vi har tit et enkelt eller 2 stykker med i "madkassen".
Der er (useriøst ved vi godt) en hulens masse god underholdningsværdi i sådan stykke pølse.
Der skal prales og ejeren skal hele manegen rundt - ih nej ikke spises endnu -der skal virkelig hoveres " jeg har den" jeg har den"...
Og det er ski da dumt ! I stedet for at luske hen i et hjørne og nyde byttet !
Ejerskabet af kødlunsen skifter hele tiden, det er virkelig kapløb

Sidder en eller anden med de vise sten over den opførsel ?
Det er jo ikke blot en høne som gør det, det er alle som har den egenskab.

Og så et enkelt spørgsmål mere  ;D
Orm = kød ja? siger jeg...Hønsene siger nej !
Hvorfor spiser høns ikke orm??? fuglene gør da.
kh Rie

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2008, 08:27 »
Mine høns ELSKER orm!! <O ;)

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2008, 08:58 »
Jeg har heller aldrig set en høne sige nejtak til en orm. Faktisk er det ind imellem svært at komme til at grave i haven, fordi der står en høne ovenpå tørven og venter utålmodigt på, at jeg får den vendt ;D Ellers har jeg set mine tage mus og frøer og i det hele taget alt levende, de kan overmande/fange.

Af samme grund giver jeg også mine lidt ekstra om vinteren. Gerne fisk, og helst ikke rødt kød ud fra én eller anden hjemmestrikket idé om, at det samme gælder for høns som for mennesker - at der er sundere måder at få kød på. Fanger jeg en fisk eller to, får de indmaden, og hvad der ellers bliver til overs. Meget populært!

Jeg har i øvrigt droppet æglægningspiller de seneste måneder, og der er stadig masser af æg. Men bedre endnu ser det ud til, at jeg har fået en sundere flok ud af det. De virker livligere og strutter mere af liv og vitalitet end før, uden at jeg i øvrigt gør andet.
Johan Gadegaard

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2008, 11:38 »
Mine høns spiser alt hvad der er til overs, men vi har jo også tre hunde så det bliver ikke til meget kød, men jeg ville da ikke gå af vejen for at give dem en klump råt hakkekød hvis jeg lige havde det til rådighed,,,,,,
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2008, 17:21 »
Vores høns får også kød, f.eks. sener fra en bøf (vores søn er meget sart, jeg tror han bliver kirurg, sådan som han kan dissikere en bøf). De får altså også skroget fra en stegt and eller kylling. Det kan de hygge sig længe med at gå at pille. Det er måske lidt barbarisk at gå og hyggespise sine søskende, men det generer ikke hønsene og så heller ikke mig. I dag skal de have fiskeben og - hoveder, når jeg har kogt fond på "fangsten" fra havnen.(søtunger uhm)  Det får de fordi de i øjeblikket går i en hønsegård. Vi har prøvet at smide det på græsplænen, med det resultat at der lå "fiskenåle" på et kæmpeområde af græsset.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2008, 18:53 »
Mine høns er også affaldsdyr. Resterne fra aftensmaden ryger ud til dem. Så frikadeller og halve koteletter og andet sammen med kartofler etc. Det eneste de ikke får er fjerkræ. Men ellers alt. Da jeg havde jolle og fiskede med net, så fik de også de krabber der sad i nettet. De røg også ned, dog ikke kløerne men ellers resten.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Skovgaard

• Gæst
« Svar #8 Dato: 05 April , 2008, 01:44 »
Jeg skal se om ikke jeg kan få skannet nogle sjove billeder ind til jer  ;D høns der spiser meget stor orm  ;) det var nok ikke dem selv der nedlagde den...nok mere vores gamle røde hankat Bimse som i disse dage jager på de evige grønne marker.

Kender i den orm der også er kendt som ZigZag ? eller på dansk Hugormen ? egentligt er det vel svensk men hva i ved sikkert hvilken lille djævel jeg mener...sådan en fik mine gamle høns næbet i...og sikken morskab vi fik ud af det...og ja...de åd den rup og stup  ;D efter den oplevelse kaldte vi dem for dræber hønsene  :P

Huggende Hilsner Sus

PS: i kan se ret væmmelige billeder af hva en hugorm kan gøre ved en missekat med snuden for langt fremme...jeg har ham endnu  ;)

www.123hjemmeside.dk/angels kig under hugormebid ja alt det andet er da også interesant  ;D

Offline Karla

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2009, 10:00 »
Mine høns er også affaldsdyr. Resterne fra aftensmaden ryger ud til dem. Så frikadeller og halve koteletter og andet sammen med kartofler etc. Det eneste de ikke får er fjerkræ. Men ellers alt. Da jeg havde jolle og fiskede med net, så fik de også de krabber der sad i nettet. De røg også ned, dog ikke kløerne men ellers resten.
'

Skal madresterne hakkes eller kan de selv findele det ?
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2009, 10:11 »
Vi giver gerne hønsene hele stykker. Så tager det måske 10 min inden det er ædt. Og jo længere tid de bruger på at spise jo bedre (i min bog).
Hilsen Susanne

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2009, 11:37 »
Jeg undrer mig hvis i giver hønsene fisk-skaldyr sætter det ikke smag i æggene?. Min far da havde hønseri gav aldrig fisk og aldrig råt kød,han sagde fisk sætter smag og råt kød fremmer kanabalisme,det ku de nu godt sommetider finde ud af alligevel,så blev de smurt med (hold fast )Solignum, det var meget effektivt men tror ikke det har været spændende for hønen.

Iøvrigt hvis du fodrer svin med fisk sætter det tydelig smag meget hurtigt
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2009, 19:46 »
Vores hunde har aldrig fået madrester fra bordet - de får sådan en dum mave af det når de ikke er vant til det...

Så da vi fik høns var der endelig nogen til at spise madresterne. Ris er en særlig favorit, især hvis der er lidt sovs og kød blandet i. Den anden dag fik de resten af risengrøden - med havregryn i for at gøre det lidt fastere. Ellers nyder de ofte en kotelet eller lignende rester, der ikke kan bruges til andet.

Jeg plejer at skære kødet i bidder, svarende til de stykker man ville skære kødet i hvis man selv skulle spise det.

Det eneste jeg har valgt ikke at give dem endnu er stærkt krydret mad - jeg har en ide om at det ikke er godt for en lille hønsemave...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:47 »
Her i huset får hundene de fleste kød- og sovserester fra bordet, dog aldrig før vi andre er færdige med at spise.
Ande- og hønseskrog ryger i hønsehuset eller -gården for finpilning. Kartoffel- og grønsagsrester samt overskydende pasta og ris deles mellem høns og grise.

@mortends
Tror såmen ikke du skal være bekymret for at give hønsene krydret mad. Er det FOR stærkt vil de formentlig gå uden om det. Tænk på hvad Mette's hønseguf indeholder af stærke sager, hvis du altså giver det til hønsene indimellem. Og det elskes jo af høns.

Uden at kunne underbygge det videnskabeligt har jeg en teori om at stærke krydderier faktisk mange steder bruges for netop at undgå maveproblemer, regulere bakterier og tarmflora. Lande med tradition for stærkt krydret mad ligger ofte i meget varme dele af verden (og er måske ikke kendt for den højeste hygiejne standard). Jeg er klar over at der er en del undtagelser, men der er trods alt en, synes jeg, klar tendens.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:51 »
Her i huset har vi en stor hang til chili, i den stærke ende, og hvidløg, og når vi laver mexicansk mad, så er det ikke for sarte marver ;D
Resterne fra det mexicanske mad ænder i hønsegården, hvor de med stort velbehag guffer resterne. Det har ikke givet nogen problemer overhovedet.
Så man behøver ikke gå uden om de stærke krydderier til hønsene.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene