Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan foder gi mere brune æg..?  (Læst 12643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan foder gi mere brune æg..?
« Svar #15 Dato: 04 Marts , 2010, 07:40 »
Det er rigtigt at mange ting har et e-nummer. Også de gode.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 07 Marts , 2010, 23:36 »
Det er nu ikke så svært at se når de engang med tiden kommer. De er æggefarvede.
 *g 
Tænk lige over den et øjeblik.

Det var der ikke mange kommentarer til.

Min beskrivelse var lige præcis så sigende som at beskrive noget som værende 'hudfarvet'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 15 Maj , 2010, 23:26 »
Jeg vil lige byde ind med mine tanker om det her.

Vidste i at flamingoer fra naturens side er hvide?
Det er rigtigt. Helt krid hvide.

Men de spiser nogle små krebsdyr, en slags rejelignende vandloppe vist nok, som fra naturens side er gennemsigtig ligesom glas.

Men de lopper spiser nogle koraller som indeholder farvepigmenter der gør at vandlopperne bliver lidt rødlige i det. Og når flamingoen spiser de der små lopper, så aflejres farven i kroppen og bliver brugt som byggesten i fjerene og huden og så videre.

Derfor tilsætter man farve til flamingoerne i zoo´s mad. For hvem vil tro på det er en flamingo når den er hvid? Så ligner det vel en stork med underligt næb!

Men tilbage til det med æggene.
Uden at vide det fra et videnskabeligt " nu har jeg målt på tusinder af æg fra høns der kun får lyst franskbrød og på tusinder af æg fra høns der får knust kul og rug" eksperiment, så giver det vel meget godt mening at skallens farve skifter med foderet.
Det gør blommens farve og dens indhold af vitaminer og mikromineraler, og det er jeg sikker på at hvidens sammensætning også gør. Jeg syntes i hvertfald at vore egne æg har mere sej hvide end dem vi køber.

Så hvorfor ikke skallens sammensætning? Hvorfor skulle den af alle ting, kun afhænge af gener. Vi ved at hvis vores høns ikke får nok kalk, anvender de først deres egne knogler til at danne skallen. Derefter ligger de vindæg. For tilsidst at stoppe med at ligge æg. Vi ved med andre ord at foderet har stor indvirkning på skallen allerede.

SÅ jeg vil melde mig under fanerne hos dem der mener foderet kan have indvirkning på farven af skallen.

:D Bare mine tanker lidt i midnat. Sov godt alle sammen, og må ræven gå jeres gård forbi.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 16 Maj , 2010, 06:49 »
Jeg vil støtte din teori med dette eksempel.

Jeg købte sumatrarugeæg af Lestat sidste år, de var hvide.
Her løber Sumatraerne rundt frit, sammen med påfugle og perlehøns, og de lægger brune æg.
Lene fik et par af hønsene til Lolland igen, og jeg tror nok de lægger hvide æg.
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2010, 21:19 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

KarinP

• Gæst
« Svar #19 Dato: 16 Maj , 2010, 11:10 »
Ang. det med blommerne, vil jeg gerne vise dette foto frem. Det er 3 "hjemmelavede" blommer + en fra et økologisk æg.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #20 Dato: 09 ſeptember , 2010, 21:13 »
Jeg har lige noget nyt info til denne tråd ;)

Jeg købte 3 hybrider, som lagde meget lyse brune æg, da jeg fik dem. Dem jeg havde i forvejen af samme "race", lagde mørkebrune æg, og jeg kunne LET se forskel på dem.

Nu hvor jeg har haft "de nye" i snart et halvt år, lægger de samme farve æg som de andre, og jeg kan ikke kende forskel på dem længere :) Indimellem kommer der lige et enkelt lyst, men om det er fra "de nye" eller de gamle, ved jeg ikke :)