Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan foder gi mere brune æg..?  (Læst 12659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Kan foder gi mere brune æg..?
« Dato: 03 Marts , 2010, 14:55 »
Jeg har en søster som har en flok esa brown, de lægger mellembrune æg..
Hun kender så en anden som også har en flok esabrown høns, de lægger meget mørkere brune æg..og det er alle hønsene der lægger helt mørke æg..

Vi har så diskuteret om det kan ha noget med foderblandingerne at gøre, min søster mener,  det er foderet, der kan ha indvirkning på æggenes nuancer..mens jeg tror mest på at det har noget med hønsenes afstamning at gøre..
Er der nogler som ved noget om det, så vi kan få sat det på plads..?

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Kan foder gi mere brune æg..?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2010, 15:04 »
Jeg tror det har noget med foderet at gøre.
For nogle år siden fik vi nogle hybridhøns fra et hønseri der stoppede. De lagde mørkbrune æg med forskellige nuancer. Men efter en kortere tid blev de allle med meget lysere skal. Så eneste forklaring må ligge i foderet vil jeg mene!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2010, 15:50 »
Tja, mine wyandotter ligger lige fra (nærmest) lyserøde til hvide og brune æg, det kan da godt være de er kræsne og ikke spiser helt det samme, men de går i samme rum...
Har ingen viden på området det var bare lige mine tanker  :D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2010, 16:54 »
Farven på hønsenes æg er udelukkende gentisk bestemt.
Man kan ikke ændre på farven, ved at skifte foder.
Men igennem en hønes cyklus, kan farven på ægget svinge i farven.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2010, 17:48 »
Bare pudsigt at mine høns lige skiftede cyklus ca. 3-4 uger efter de flyttede ind hos mig.  ;D
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2010, 18:44 »
Efter hvad jeg har læst skulle farven på æggene være genetisk bestemt, men dog således, at den kan skifte lidt. F.eks. gælder for både maran og araucana, at lige når de starter på at lægge æg enten som nybegyndere eller efter en pause (fældning, skruk, vinter), så er æggene mest farvede og så bliver de lidt blegere over tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2010, 22:13 »
SUK!!   :-\
sad liiiiiiiiige og håbede at jeg ved at bruge det HELT rigtige tryllefoder kunne få min barnevelder til at lægge mørkere æg...  :'(
sidder helt trist og ked tilbage... suk! :'(
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2010, 22:43 »
Tror ikke skalfarven påvirkes af foderet (jeg køber forklaringen med at den er genetisk bestemt) men det gør blommen ihvertfald. I har formentlig alle lagt mærke til at blommen i kogte 'hjemmelavede' æg har væsentligt kraftigere/mørkere farve end blommen i kogte købeæg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2010, 22:43 »
*t *t *t

Hjælper det hvis jeg siger at jeg ikke engang ved hvilken farve mine orpingtons æg er, selv om jeg har haft dem et godt stykke tid nu?? ;D De har ikke lagt et eneste!! *s

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2010, 23:10 »
Det er nu ikke så svært at se når de engang med tiden kommer. De er æggefarvede.
 *g 

Tænk lige over den et øjeblik.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2010, 23:45 »
Erik: Du har helt ret i den med æggeblomens farve. Jo mere frugt/grønt foder hønsene får, jo mere gul/orange blomme.
Hvis man er lidt opmærksom, kan man faktisk se, at når hønsene kommer på græs igen, kommer der en mere mørk farve på blommen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2010, 23:48 »
I har formentlig alle lagt mærke til at blommen i kogte 'hjemmelavede' æg har væsentligt kraftigere/mørkere farve end blommen i kogte købeæg.

Os der vader i æg, kan jo slet ikke huske hvordan købeæg ser ud.
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2010, 07:27 »
Grethe, nu nærmer påsken sig, så du kan jo male dine æg i alle de farver, du har lyst *t
Æggeblommerne i mine æg har skiftet farve allerede, man kan virkelig se, at den smule "rigtig" grønt, som hønsene finder derude, gør en forskel; også selvom jeg har givet dem grønt i løbet af vinteren.
Skøn tid vi går i møde (SUK)  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 04 Marts , 2010, 07:32 »
Industri høns får farvestof tilsat for at få farvede blommer, lækkert ik ........ altid dejligt med nogle gode e-numre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2010, 07:38 »
Ja, sådan er det med meget mad, det skal farves for at glide ned, flamingoer i fangeskab får også farve for at beholde deres smukke lyserøde fjer.
Men nogle af E-numrene er altså også ganske almindelig naturlige ting; beta-carotin, som er det naturlige farvestof, der findes i gulerødder, har også et E-nummer  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk