Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp --- Hvem bløder ???  (Læst 6929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Hjælp --- Hvem bløder ???
« Dato: 28 Februar , 2010, 21:38 »
Har lige været ovre og putte hønsene.
Vi har delt vores hønsehus op med RIR i den ene side og maraner og alt andet i den anden side.
Da jeg åbner ind til RIR'erne får jeg noget af et chock, for deres madsilo er smurt ind i blod.
Kalder på Christian og vi undersøger alle 6 høns og ene hane, men kan ikke se nogen spor af blod på nogen af dem. Heller ikke maranhanen inden ved siden af eller nogen af de andre hanerpå den side har spor af blod, så hanekamp har der ikke været.
I den 3. gård vi har, har der været spor af rotter, derfor er alle høns fjernet fra den og ind i staldbygningen.
Kan det have været sådan en der har været forbi og fået r...fuld af hanen ?
Andre bud modtages gerne.
Tænkte også at det kunne være nogle af hans damer der havde haft magtkamp, men heller ingen af dem har spor af blod på sig.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2010, 21:54 Fra LisbethPilkjær »

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp --- Hvem bløder ???
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2010, 22:05 »
Hold da op, hvor ser det voldsomt ud! :o

Tjekkede I også deres kamme rigtig godt? Det ser ud som om det ville komme fra kammen, fordi det sidder hvor det gør.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2010, 22:28 »
@Lisbeth

Nej, det er ikke en rotte der har afsat de blodspor. Den skulle være usædvanlig adræt for at smøre blod så langt op på siden af dit fodertårn.

Det må være en høne/hane der har fået en skade på kammen.

Jeg har oplevet noget tilsvarende i vinter, omend knapt så blodigt, og det viste sig at være en høne der blødte fra kammen. Isolation 4-5 dage og problemet var løst. Jeg ved ikke hvad der i udgangspunkt havde udløst 'blodbadet'.
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2010, 22:36 »
Hold da op, hvor ser det voldsomt ud! :o

Tjekkede I også deres kamme rigtig godt? Det ser ud som om det ville komme fra kammen, fordi det sidder hvor det gør.

Christina@ Det gjorde vi netop fordi jeg også synes det kunne ligne noget der kom fra kammen på en af dem, men der er ingen sår eller blod på nogen kamme og jeg har haft dem oppe og studeret dem. Det er derfor jeg synes det er så underligt.

Pilegaarden@ Synes også en rotte skal være meget adræt for at kunne sætte de spor, men de kan jo klatre og normalt står siloen på gulvet og den kan vel så sagtens klatre op af den for at få foder eller beskyttelse.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2010, 22:41 »
Jeg har i vinterkulden også sommetider blod på selv samme slags foderanordning, og det sker fordi min hane hænger i de små pinde i bunden, med sine lapper, og så slår han med hovedet i irritation, så blodet flyver om ørerne og op på foderbeholderen, om vinteren er hagelapperne meget ømfintlige for rifter. :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2010, 22:42 »
Pilegaarden@ Synes også en rotte skal være meget adræt for at kunne sætte de spor, men de kan jo klatre og normalt står siloen på gulvet og den kan vel så sagtens klatre op af den for at få foder eller beskyttelse.

Jo, det kan den vel nok. Men hvorfor skulle den?
Foderet er nederst i tårnet. Og det er hvad den måtte være interesseret i.

Såå, skønmaleriet i blod må nok tilskrives en af dine høns, selvom du umiddelbart ikke kan se nogen skader.
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2010, 23:27 »
Så må det vel være en af dem der har blødt, bare underligt at man ikke kan se noget på nogen af dem. Ingen blod i fjerene når der er så meget på siloen. Men det er da kun godt hvis det ikke er en rotte. Prøver at se udenfor i morgen om der også er blod der.
Tak for svarene  /o ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2010, 22:07 »
Har du fundet ud af hvem der blødte så kraftigt på foder siloen ?
Kom til at tænke på om du har checket indersiden af hagelapperne ?

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2010, 22:17 »
Jeg har haft undersøgt dem grundigt synes jeg selv.

Her til aften stod jeg og observerede dem lidt derovre og i dag kan jeg se 2 sorte prikker på en af hønernes kam. Det må være derfra blodet er kommet. Det ser bare ret voldsomt ud på siloen, men hvis der er meget blodgennemstrømning igennem deres kamme, så kan det vel bløde ret meget selv ved små rifter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2010, 22:25 »
Ja det ser meget voldsomt ud hvis der går hul på deres kamme. Der kommer utroligt meget blod ud selv ved et beskedent hul.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2010, 22:49 »
Hej

Mit bud et en negle der er blevet revet af og en af dyren kan have hængt fast i tårnet, det bløder en masse, man stopper når der bliver gået på det, så tjek om de har alle negle.

Tommy