Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: møgbræt  (Læst 8269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
møgbræt
« Dato: 26 Februar , 2010, 18:52 »
Hejsa... er der nogen som har billeder af deres indretning af hønsehus. Jeg vil gerne lave om på siddebræt hvor høns sidder og sover og dermed også klatter og jeg er ikke så begejstret for at skovle enten frossen eller blød og klæbrig hønsemøj med en skovl. Jeg kunne godt tænke mig et system, hvorved hønsemøg falder ned evt bagtil, hvor de sidder, således at jeg kan samle den herlige hønsemøg op i en dertil indrettet beholder. Jeg er ikke så skarp i at fjerne det bløde møg med skovl ell lign. Og jeg synes det er synd at de skal sidde i møg. De plejer at sætte sig helt oppe under taget på en pind og derunder er der et bræt som hælder hvortil møget lægger sig på. Der er 2 pinde under hinanden og det kan være svært at komme til øverst oppe. Og det tager altså noget tid og det er ikke så lækkert for hverken mig eller mine kære høns. Jeg kommer ofte hjem når det er blevet mørkt så jeg har ikke mulighed for at fjerne hver dag. Håber nogen kan hjælpe. Ellers en utrolig dejlig hjemmeside. Hilsen Pia

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: møgbræt
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2010, 19:23 »
Du kan f.eks. gøre sådan:
Mit bræt sidder vandret i dette hus, men i det næste bliver brættet skrånende, altså højst ved væggen og lavest ud i rummet.
Jeg har et tyndt lag sand på møgbrættet, og bruger en lille barneløvrive til at rive klatterne ned i en spand, og så ryger det på komposten. Jeg river brættet hver dag, det tager kun nogle få minutter, og der er altid rent og pænt.  :D
Her ser du det snavsede bræt:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
Sv: møgbræt
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2010, 23:16 »
Hej igen... jeg gik og ventede på e mail om at der var kommet svar fra hønseforum. Nuvel... tak for din besked. Jeg tror faktisk at det vil lette lidt at få strøet noget sand på, ligesom man iøvrigt har i fuglebure hvor klatter rulles ind i sand når der  renses. Tak for hjælpen :)