Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En ulykke kommer sjældent alene.... hvad gør jeg nu?  (Læst 5348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chris

• Passiv bruger
En ulykke kommer sjældent alene.... hvad gør jeg nu?
« Dato: 25 Februar , 2010, 19:04 »
Som om, at det ikke er nok, at min yndlingshøne er syg, så har jeg under aftenens 'sætte på pind'-seance opdaget, at min eneste æglæggende høne er skadet.

Hun har et stort sår på kroppen, som jeg ikke har lagt mærke til før. Det er næsten på størrelse med en femkrone (huden er trukket helt væk) og ser desværre ud som om, at det er et par dage gammelt. Ærj, jeg har dårlig samvittighed over, at jeg ikke har set det før nu. Hun virker ellers helt som sig selv. Det må være hanen, der er for hård ved hende.. jeg kan også se, at fjerene er ret slidte i området.

Men hvad gør jeg nu? Skal jeg fare ud med øksen? Eller kan jeg gøre noget for hende, så hun heler? Jeg kører såmænd gerne til dyrlægen med hende, hvis det kan hjælpe.

Det er da utroligt, at det lige pludseligt går så galt, at 2 ud af 3 høns er syge/tilskadekomne... øv øv øv! Det ender med, at jeg kun har én høne tilbage til weekenden  :'(
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: En ulykke kommer sjældent alene.... hvad gør jeg nu?
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2010, 19:11 »
Det første du skal gøre er at fjerne hanen, så han ikke træder hende mere. Det lyder som et stort hul, og de er som regel dybe, men jeg ville prøve at rense det med klorhexedin, Og så holde et godt øje med det. har du tjekket den første høne om hun måske også har huller efter hanen. Der kan godt være gemt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2010, 19:24 »
Held og lykke med dem begge. Heldigvis heler høns hurtigt. For at forebygge gentagelser vil jeg da foreslå at du får et par høner mere så hanen har nogle koner at dele sin opmærksomhed imellem...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2010, 19:38 »
Da jeg opdagede såret på den ene høne tjekkede jeg naturligvis den syge høne efter også... jeg kan ikke umiddelbart finde nogen sår på hende (men tjekker lige igen, når det er blevet dagslys... det er lidt svært at se med en lommelygte).

Køber man klorhexidin på apoteket.. og skal det være flydende eller i pulverform?

Jeg må prøve at få fat i flere damer. Det kan da også være, at hanen trænger til en manicure. Jeg synes at kunne huske, at jeg har læst noget om at file kløerne og sætte plasticdutter på sporerne i en anden tråd?
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2010, 19:49 »
Jeg bruger flydende, og så vidt jeg husker er det billigst hos Matas
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2010, 05:43 »
Hvis det kan trøste dig lidt, er det uhyre sjældent at fugle får infektion i sår (det har jeg fra en dyrlæge). Jeg tror, du gør hvad du kan, og nu har din opmærksomhed været på den første høne *t . Som Kirsten skriver, er det nok vigtigt, at du får fat i nogle flere høner, så hanen ikke slider dem op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2010, 06:41 »
Det er da bare rigtig øv! Du skal ikke bebrejde dig selv at du ikke har set det før nu, for du har jo haft den anden høne, som du har givet alt opmærksomheden :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2010, 11:15 »
Bare en lille update herfra.

Hønen er heldigvis i bedring... :D På trods af at såret var temmeligt stort og grimt at se på, så heler hun faktisk fint og der er nu sårskorpe på hele såret. Jeg sprøjter hende to gange om dagen med en antiseptisk spray (CothiVet), som jeg har købt ved dyrlægen.

Hanen har fået en gang pedicure. Hanen og den skadede høne sidder på skift en dag i isolationsfængsel. Derudover får de 'overvåget' samvær hver dag, mens jeg ordner hønsehuset. Han skulle jo nødigt rive hende op igen, mens hun heler.

På trods af, at jeg var rigtigt ked af at se hendes sår, så er jeg da i det mindste blevet klogere efter denne oplevelse. Som relativt ny hønsejer kan jeg dermed konkludere:
- at Hansemanden kan være hård ved damerne og at man bør tjekke hønsene godt igennem for rifter/sår efter hans tilnærmelser
- at høns heler utroligt godt!
- at der skal flere damer i hønsegården for at han kan fordele sin gunst imellem dem

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2010, 13:09 »
Dejlig update  *d

Jeg havde en høne, der blev overfaldet af en duehøg sidste år, heldigvis var der et farligt rabalder, så jeg løb ud, og duehøgen lettede fra hendes ryg. Hønen gemte sig, og da jeg langt om længe fandt hende havde hun også nogle store, grimme og ret dybe sår ind på ryggen, desuden var hun godt plukket og så i det hele taget herrens ud. Min første tanke var, at hun nok skulle aflives, men jeg dryssede godt med penicillinpudder i sårene, og tænkte at jeg ville give hende en chance. Hun lever stadig og ser fuldstændig normal ud nu. Hun holdt op med at lægge æg ovenpå den grimme medfart, og jeg ved faktisk ikke om hun er startet efter jul, men hun får nu lov til at leve, om ikke andet er hun er rigtig god skruk. Men du har ret høns heler helt fantastisk. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk