Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 0  (Læst 657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Dato: 19 Februar , 2010, 13:50 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:11 Fra The Mother »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: pasturisering
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2010, 14:03 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: pasturisering
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2010, 14:05 »
Når jeg skal bruge rå æg, så hælder jeg dem lige over med kogende vand. Det meste salmonella (ikke fordi jeg tror jeg har det, meeen for en sikkerheds skyld) sidder på skallen, så hvis skallen er blevet skoldet, så er æggene næsten med sikkerhed sikre at bruge. Det gjorde jeg også altid med købeæg. Vi har aldrig været syge af dårlige æg i min familie, og jeg laver tit mayo, råcreme og ægte bearnaisse, hvor æggene jo heller ikke har kogt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: pasturisering
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2010, 14:11 »
Kan se fra Finns indlæg at det ikke er nok at skolde. Jeg skrev nu også at det meste salmonella sidder på skallen og ikke i ægget.  :-\ Men de fleste æg har altså kun smitten på skallen, og den dør ved skoldning, så man skal være meget uheldig hvis man får dårligdomme af rå æg, hvis skallen har været skoldet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2010, 14:24 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:11 Fra The Mother »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: pasturisering
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2010, 14:40 »
Henriette, jeg vil så lige tilføje, at med friske æg er sandsynligheden, for at evt. salmonella trænger ind gennem skallen uendelig lille, så hvis man skolder friske æg er min personlige mening, at risikoen er forsvindende lille; men jeg vil aldrig servere rå æg eller mad med rå æg uden at orientere evt. gæster
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: pasturisering
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2010, 14:42 »
Jeg bruger bare æggene som de er...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: pasturisering
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2010, 15:45 »
jaw... Den type der hedder S. Enteritidis, kan altså findes inde i ægget. Hvis et æg er inficeret, så i 9 ud af 10 æg, så sidder bakterien på overfladen. Men  i 1 ud af 10 inficerede æg, så er det inde i ægget.

FVST har skrevet om en lidt gammel undersøgelse her
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Mikrobiologi_og_zoonoser/Salmonella/Fjerkrae/forside.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: pasturisering
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2010, 20:56 »
Jeg fandt lidt om pasteuriseret æg...

Citat :
Pasteuriserede æg
Pasteuriserede æg er dyre, og man glemmer at købe dem. Hvis man kommer helt almindelige æg ned i 57 grader varmt vand i 1 timer og 15 minutter, så er de pasteuriserede. Nemt og billigt.

Citatet er taget her fra :

http://www.kvalimad.dk/artikler/koekkengrej-og-udstyr/praecis-temperaturstyring-pid-controller

Jeg købte for nogen tid siden  et vandbad til Sous-vide tilberedning af madvarer, sådan en må kunne også kunne bruges til at pasteuriserer æg med :

http://grillbutikken.dk/product.php?id_product=43

Men jeg spiser godt nok bare mine æg "on the rocks" fra hønsehuset, og lever da endnu  ::)



Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: pasturisering
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2010, 22:46 »


Jeg købte for nogen tid siden  et vandbad til Sous-vide tilberedning af madvarer, sådan en må kunne også kunne bruges til at pasteuriserer æg med :


Aldrig hørt om det før men bruges åbenbart både til tilberedning (skridtet mellem raw-food og langtidsstegning) og til at forlænge holdbarheden, er det nogenlunde korrekt? Iøvrigt tak for spændende ord.

Rasmus

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: pasturisering
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2010, 23:02 »
Her på stedet bruger vi æggene som de er. Har gjort det i 12 år nu og aldrig haft problemer deraf.
Held? Nej det tror jeg ikke på.
En kombination af fornuftig køkkenhygiejne og en ikke hysterisk holdning til alle de ting som vi konstant bliver bombarderet med råd/anbefalinger om at vi skal beskytte os mod.
Jo mere beskyttede/isolerede vi lever, des lettere har vi ved at bukke under for udefra kommende 'fremmedstoffer', herunder også bakterier.

Der er iøvrigt tidligere tråde om netop dette emne.
Mvh
Erik Andersen

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2010, 09:37 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:12 Fra The Mother »

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: pasturisering
« Svar #12 Dato: 20 Februar , 2010, 10:01 »
Her på stedet bruger vi æggene som de er. Har gjort det i 12 år nu og aldrig haft problemer deraf.
Held? Nej det tror jeg ikke på.
En kombination af fornuftig køkkenhygiejne og en ikke hysterisk holdning til alle de ting som vi konstant bliver bombarderet med råd/anbefalinger om at vi skal beskytte os mod.
Jo mere beskyttede/isolerede vi lever, des lettere har vi ved at bukke under for udefra kommende 'fremmedstoffer', herunder også bakterier.

Der er iøvrigt tidligere tråde om netop dette emne.

Det tror jeg også du har ret i.  :)
Jeg laver også is mm. ud af mine egne æg og har heller aldrig fejlet noget pga det. ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: pasturisering
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2010, 12:17 »
Jeg har også altid brugt egne æg til når vi bare er os selv. Men kommer der gæster, så bliver isen lavet af indkøbte past. æggeblommer.
Hilsen Susanne

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: pasturisering
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2010, 13:37 »
Det handler i høj grad også om vaner i køkkenet - og på bordet. Vi bruger selv vores egne æg til f.eks koldskål, men er der en rest tilbage bliver den smidt ud. Dette er fordi der kan ske en opformering af salmonella i koldskålen hvis den bliver for varm om sommeren. Fordi der er 1 eller 10 salmonella i koldskålen gør ikke folk syge, men kommer man op på 1000 eller flere øges risikoen betragtligt. Husk at bakterier kan fordoble deres antal for hvar 10 min ved 37°C, så derfor ikke "genbrug" af rå æg.

Da vi ikke tester vores æg for salmonella antager vi at bakterien findes i æggene - og handler derefter.

Vil man være 100% sikker - så køb pasteuriseret æg istedet for at eksperimentere med "hjemme pasteurisering" af æg.