Der er i hvert fald ingen tvivl om at denne vinter tvinger de vilde dyr til alternativ fødesøgning. "Mine" tre rådyr f.eks. de kommer helt tæt på huset endda selvom vi sidder lige bag vinduet og snakker og spiser morgenmad, ja, selv midt om dagen i højt solskin ser vi dem, deres spor ses i sneen langs huset, så de er ualmindeligt tæt på.
Det skal lige siges at vi bor midt inde i byen, ganske vist med en stor naturagtig grund, der støder op til grønne områder, men alligevel er det usædvanligt!
Vi har en del musvåger, der holder til i vores høje træer, og dem har jeg aldrig haft problemer med. De var med til at spise et rådyr der døde nederst i haven i januar; fire store musvåger spiste af dyret på skift om dagen, og ræven spiste om natten. Rådyret døde en nat mellem en fredag og lørdag, og tirsdag var der ikke noget tilbage.
Duehøgen og spurvehøgen har vi derimod problemer med, duehøgen er en enkelt gang næsten sluppet afsted med at tage en af mine høner, men heldigvis hørte jeg høj skræppen, så jeg nåede ud og reddede hende, og spurvehøgen slår med jævne mellemrum ned ved fuglefoderbrættet, og snupper en fugl, desværre ryger der også sommetider nogle ekstra, fordi de panikker og flyver ind i ruden med fatale følger.