Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Måske dette afgør debatten om hvorvidt musvågen tar' høns?  (Læst 2534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Måske dette afgør debatten om hvorvidt musvågen tar' høns?
« Svar #15 Dato: 17 Februar , 2010, 22:52 »
Nej, det kan godt være du har ret, Mikkel!

(det tog jo også en del år før alle blev overbeviste om at jorden er rund og ikke flad - og der skal såmænd nok være nogen, der stadig tvivler - hehe )

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 17 Februar , 2010, 22:53 »
Hvorfor tror du nu ikke det Mikkel. Susannes link giver dog en form for dokumentation for at musvåger faktisk kan finde på at tage høns. Det er nyt for mig, og jeg må jo nok acceptere at det kan forekomme, også selvom Kong Frost ikke tvinger dem til at søge alternative fødekilder.

Om de vil gå efter høns i en have er selvfølgelig en anden sag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 17 Februar , 2010, 23:25 »
Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg tror man skal se det på den måde at de tilpasser sig til forholdenede.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #18 Dato: 17 Februar , 2010, 23:56 »
Det er sgu da Charles Darwin, der er skyld i, at de nu går efter høns også....
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2010, 06:36 »
(det tog jo også en del år før alle blev overbeviste om at jorden er rund og ikke flad - og der skal såmænd nok være nogen, der stadig tvivler - hehe )
http://theflatearthsociety.org/cms/

Om de vil gå efter høns i en have er selvfølgelig en anden sag.
For mig er der ingen tvivl, jeg har fået taget en musvåge i min have. Så hvis de er sultne nok, så tager de selvfølgelig føden hvor den er.

Men er der føde nok, så er der ingen fare. Her er det dog en spurvehøg og ikke en musvåge.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2010, 07:57 »
Der er i hvert fald ingen tvivl om at denne vinter tvinger de vilde dyr til alternativ fødesøgning. "Mine" tre rådyr f.eks. de kommer helt tæt på huset endda selvom vi sidder lige bag vinduet og snakker og spiser morgenmad, ja, selv midt om dagen i højt solskin ser vi dem, deres spor ses i sneen langs huset, så de er ualmindeligt tæt på.
Det skal lige siges at vi bor midt inde i byen, ganske vist med en stor naturagtig grund, der støder op til grønne områder, men alligevel er det usædvanligt!
Vi har en del musvåger, der holder til i vores høje træer, og dem har jeg aldrig haft problemer med. De var med til at spise et rådyr der døde nederst i haven i januar; fire store musvåger spiste af dyret på skift om dagen, og ræven spiste om natten. Rådyret døde en nat mellem en fredag og lørdag, og tirsdag var der ikke noget tilbage.
Duehøgen og spurvehøgen har vi derimod problemer med, duehøgen er en enkelt gang næsten sluppet afsted med at tage en af mine høner, men heldigvis hørte jeg høj skræppen, så jeg nåede ud og reddede hende, og spurvehøgen slår med jævne mellemrum ned ved fuglefoderbrættet, og snupper en fugl, desværre ryger der også sommetider nogle ekstra, fordi de panikker og flyver ind i ruden med fatale følger.
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2010, 08:46 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2010, 08:38 »
Alle rovdyr tager de byttedyr, de kan få fat i uden at bruge mere energi, end de får igen.

Musvågen er ikke hurtig nok til at kunne tage raske agerhøns og fasaner i naturen normalt, men i øjeblikket tager de da nogle stykker ude på snemarkerne.

Der er rent faktisk givet tilladelse til økologiske hønseholdere med store problemer, at de måtte fange/aflive et antal musvåger, selv om man også her pointerede, at det var "unormal" adfærd for musvågen.

Det må vel også siges, at det "unormal" adfærd, at der er ræve der bliver håndfodret i baghaverne, men derfor sker det dog alligevel.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

karina dj

• Gæst
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2010, 09:32 »
Jeg ser heller ikke vores høns (omend vi har store tanker om dem) som et sværere bytte end en svag krage, tværtimod. Derfor tror jeg nærmer det er et helt naturligt fænomen (kære Darwin) at musvågerne med tiden opdager at høns da er en glimrende æde.. Det varer sikkert heller ikke længe inden vi kan håndfodre den  :D

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2010, 10:17 »
Uhh jeg elsker at se på rovfuglene. De er så smukke og fascinerende.
Selvfølgelig vil rovfuglene vel forsøge sig med høns i øjeblikket, hvis chancen byder sig, nu da det er så svært for alle de vilde dyr at finde føde. I mit område har vi pænt mange rovfugle; et fast tårnfalkepar yngler hvert år i et træ 50 m fra haven, i skoven lige overfor bor et musvågepar, i haven har vi spurvehøg og i skoven ser jeg også jævnligt en duehøg. Ud over det faste par musvåger kommer massere af andre musvåger forbi. Og så er der uglerne (umiddelbart ser de ud som mosehornugler, men jeg er ikke 100% sikker). Det er et smukt syn at stå og kigge ud over marken en sen sommeraften i skumringen og se dem jage. Selvfølgelig tager fx spurvehøgen en del af de småfugle jeg fodrer hver dag, men jeg synes ikke ligefrem det er noget der kan ses i bestanden ;) og det er jo naturens orden (jeg tror at naboernes katte tager flere af fuglene end spurvehøgen ;)). Jeg anser mig selv for heldig fordi jeg har haft nogle helt fantastiske naturoplevelser med havørne. Den mest spektakulære var på en eftermiddagstur med hundene, hvor jeg krydsede et engområde en grå og diset februardag. Pludselig stod jeg nærmest ansigt til ansigt med en ung havørn, der sad og spiste af en hare. Jeg var få m fra den og vi kiggede på hinanden i flere sekunder inden den lettede. Det er godt nok en stor fugl og det var intet mindre en imponerende da den lettede hen over mig. Jeg har kunnet komme så tæt på pga disen, den har været optaget af sin hare, jeg gik i mine egne tanker og fordi hundene luntede afsted lige bag mine ben.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2010, 10:45 »
Ingen tvivel, Musvågen tager også høns, er sket hos min far
og hos en kammerat tog musvågen ved højlys sommer dag en stor
vel voksen New Hampshire hane
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2010, 10:51 »
Min nabo forstyrrede osse én der havde udset sig en fasankok... den skræppede op og fik afsløret "ugerningen"  ;)

sussie

• Gæst
« Svar #26 Dato: 18 Februar , 2010, 12:09 »
Jeg mistede to kyllinger der larmede for meget i sommers, det var mere end rovfuglen kune stå for. Om det var den ene eller anden rovfugl ved jeg ikke.
I går mistede jeg nr 2 silke til en rotte. Nr 1 vidste jeg ikke hvordan den var kommet til skade, men da jeg fandt nr 2 høne trukket gennem et lille bitte hul, hvor hovedet var spist, var jeg ikke i tvivl om at det var den dumme rotte.
Jeg prøver ihærdigt ikke at have føde den kan leve af hos hønsene, men det resultere bare i at den går efter hønsene...
Jeg har fået ny rottefænger, der ikke kan afllive rotter, ham der var der tidligere har lykkes at få rotterne aflivet inden jul ....Så det holder hårdt i år....