Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: havre  (Læst 6454 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Vigge

• Passiv bruger
havre
« Dato: 15 Februar , 2010, 16:00 »
Jeg mødte lige genboen som siger at hvede ikke er specielt godt for hønsene.. at de sorterer det fra..

Hmm mine får det sammen med hvede og æglægningspiller og spiser det hele.... derfor undrer jeg mig lidt.

Hvad siger i andre?? jeg har jo læst herinde på forum at flere af jer gir' det.....

Vigge
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2010, 16:03 Fra Vigge »

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Sv: havre
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2010, 16:08 »
Havre har en god diætisk virkning og modvirker fjertab og kannibalisme. Havre har et højt træstofindhold og en lav omsættelig energi. Havren har et fedtindhold på ca. 5 pct. med et højt indhold af linolsyre. Havre bør ligesom byg kun indgå med begrænset mængde i foderet.
Må max. udgøre 20 pct. af foderblandingen.
Dette er hvad der står i vores leksikon, jeg bruger selv havre til mine og bruger valset havre som guf.
Har ikke observeret problemer af nogen art.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2010, 16:12 »
Ja jeg har heller ikke oplevet nogle problemer, mine vil gerne have det.. og de får også alt mulig andet... men puha det havre talte han altså ikke særlig godt om. Men jeg fortsætter altså bare som jeg plejer  :D tænker de da selv kan sortere det væk, hvis de vil... tak for svar.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2010, 16:21 »
Jeg fodrer med 2/3 hvede og 1/3 tilskudsfoder fra DLG (Land&Fritid) - har ikke haft problemer overhovedet og æggene nærmest sprøjter ud...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2010, 16:22 »
Havre gør hønsene magre.
Hvede gør hønsene fede..

Og det passer
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2010, 16:27 »
hehe jamen så er det vel en go' kombination Børge  :D så bliver de jo lige tilpas  ;D

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2010, 17:06 »
tja, hvede er som slik for hønsene... De er garanteret helt vilde med det.
Så her om vinteren hvor de har brug for lidt ekstra fedt eller til kyllinger der vokser er hvede godt. Nogle høns kan godt blive lidt fede i det og så er det godt med havre...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2010, 17:37 »
hvad med byg??

jeg giver mine både hvede, havre og byg samtidigt... Jeg stoppede med at give dem byg, og så gav jeg dem kun vaslet havre og hvede.. De stoppede så æglægningen.

nu får de både knækket majs, hvede, byg (igen), vaslet havre samt solsikke. Og er begyndt at lægge æg igen uden lys. der er faktisk meget mørkt inde i hønsehuset, grundet sneen på taget.

af hvede bliver de fede

af havre bliver de magre

af byg bliver de tyk?

jeg giver dem i forholdene at bruge 2½ dl mål.. af de hele korn får de ca ½ -hel dl, ½ dl. majs. 2½ valset havre og 2½ dl æglægningsfoder? er det meget forkert?

Og nåh ja.. lidt for meget solsikke  ::) kan jeg se via leksikonet. Men de elsker det i øjeblikket.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle