Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Børn og unge?  (Læst 2841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Børn og unge?
« Dato: 14 Februar , 2010, 20:40 »
Nu sidder jeg lige sådan og tænker lidt, her på en kedelig lav ingenting aften..

Hvorfor er der så få børn og unge der har interesse i fjerkræ? Hvorfor kan antal medlemmer i denne gruppe her på forum tælles på blot få hænder?
Jeg personligt syntes det er ærgeligt, da jeg ikke altid har nogle på min egen alder at snakke med omkring fjerkræ. Det ville være så fedt, hvis der bare var flere..
Kan man ikke gøre noget for at få skub i sådan et eller andet, der kan få øjnene op hos børn og unge for fjerkræ? Der skal jo også være nogen til at bære det hele om 50 år, så derfor var det jeg tænkte om der måske er nogen der har forslag til et eller andet? ::)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Børn og unge?
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2010, 20:56 »
Jeg ville gerne ha haft det samme da jeg var på din alder Mikkel, ikke at jeg interesserede mig så meget for fjerkræ, nok mest i perioder.

Men jeg mistede interessen da mine forældre ikke ville gå med til at vi skulle have høns igen, og fordi jeg ikke havde nogen at snakke om det med.

Ja hvad kunne man finde på?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2010, 21:03 »
Jeg kan sagtens forstå din frustration og jeg synes det kunne være rigtig godt hvis nogle flere af jer unge var interesserede, men tror det er svært at få de unge igang.

Jeg har aldrig før end jeg flyttede på et nedlagt landbrug overvejet at få høns - en god veninde lavede fis med det og vupti så havde jeg gjort klar til høns  ;D

Jeg er super glad for at have dem - det er jo hyggeligt og så er der friske 'hjemmelavede' æg  :D Jeg har dem primært på hobby niveau, men sørger da for at der bliver lavet racerene kyllinger. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg overvejede slet ikke andet end race høns da jeg startede op.

Nu er jeg vist ude på et sidespor mht din 'tråd' - sorry  ::)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2010, 21:05 »
Mikkeldrengen... du er en af patrioterne, DU skal ud og hverve.... unge lytter nu en gang mere til andre unge :)
Når det er sagt så ved du jo at vi er enige om at der skal ske noget. Jeg har forleden skrevet et langt brev til bestyrelsen i min fjerkræklub om netop dette emne, og med nogle ideer til hvordan vi kan øge interessen både i din alders gruppe men også i dem der er lige 5-10 år ældre (de nye familier)
Jeg har tilbudt at jeg gerne vil hjælpe fysisk til at nogle af disse ideer bliver fært ud i livet.
Så jeg håber at næste generalforsamling d. 23 februar bliver et møde hvor fremtiden kommer på banen. :)

Så bare se at komme igang, og når du kommer på ideer til hvor vi skal samle disse børn og unge op så sig til for dælen da :) Jeg tror at kimen skal såes i den tidlige barndom... (ved de nye familier ;) ) for de fleste børn har jo et hav af udbud på fritidsbeskæftigelse som de skal prøve af, og så er det vores fornemmeste opgave at få dem tilbage til barndommes gade med høns i haven, kyllinger, friske æg etc :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2010, 21:12 »
Der må ligge en Fjerkræklub i nærheden af Esbjerg/Varde egnen som der har en junior afdeling  ???

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2010, 21:19 »
Esbjerg har en Fjerkræklub og hvis jeg ikke husker helt galt så var det dem der vandt Junior DM for Fjerkræklubber i 2008.
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2010, 21:34 »
Fortæl lige lidt om det der junior DM for klubber det lyder interessant
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2010, 22:04 »
Jeg tænker lidt i de baner med om man kunne eksempelvis på min gamle skole (Bryndum skole) få lov at holde en form for fremvisning på en sommerdag, i en weekend, og så invitere samtlige fra børnehaven og skolen pr forældrebrev? Det ville da skabe utrolig meget omtale? Jeg tror ikke at det er realistisk at sigte på min egen aldersgruppe, altså i gymnasiet. Der er der rigtig mange som allerede har andre hobbyer. Med den magt rigtig mange børn har idag, og med en sød og venlig mor, ja så ville der måske kunne komme gang i et eller andet?

Der er kun en kæmpe udfodring, som forhindre udbredelse her i Esbjerg, og det er de alt for stramme regler! Jeg har forsøgt at skubbe en veninde ind på sporet, men de bor inde midt Esbjerg i et stort villakvarter, så de syntes der er alt for mange regler, og jeg tror s** da også at det er det der bremser udviklingen kraftigt her. Man skal jo nærmest bo på landet, før det er muligt at holde høns!

Jeg kontakter Esbjerg fjerkræklub her en af dagene, så vil jeg godt lige meldes ind da ;)..

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2010, 22:36 »
Husk at hvis der kommer gode ideer til ungdomsarbejdet, så er Struer Fjerkræklub parat til at kopierer tiltaget, ;O)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2010, 22:38 »
Og det skal i også bare gøre, for det skal helst være landsdækkende at der kommer flere unge! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2010, 07:46 »
Jeg har skam lige meldt Sif på fem år ind i DFfR, her kan hun jo ikke skrive endnu, men, hun kikker med, når vi kikker billeder. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2010, 07:55 »
Husk at hvis der kommer gode ideer til ungdomsarbejdet, så er Struer Fjerkræklub parat til at kopierer tiltaget, ;O)

Hehe jeg har da også tyvstjålet din haneudstilling ;) Den kunne godt gå hen og blive en realitet i Vejle :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2010, 07:58 »
Ja hvad er opskriften på at få de unge med ??

De unge har i dag et kæmpe tagselv bord af forskellige aktiviteter, såsom diverse sportsgrene og rigtig mange bruger også deres tid på computerspil.

Så har de fleste også nogle dyreforskrækkede forældre, som mener at dyr lugter, er dyre at holde, besværlige at passe og fremfor alt er der mange som rejser verden rundt lige så snart der er lidt ferie, og her skal dyrene jo stadig passes.

Så hvad VIL de unge have ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2010, 07:58 »
Jeg har skam lige meldt Sif på fem år ind i DFfR, her kan hun jo ikke skrive endnu, men, hun kikker med, når vi kikker billeder. *y

Hvad giver du lige for at have hende som medlem? :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2010, 08:45 »
Det koster kr. 150 om året, og hun får sit eget grønne blad  /o Hun kan købe ringe og have sine egne dyr med på udstillling.
Lene, jeg tror virkelig, det handler om om få fat i ungerne tidligt, som Mikkel er inde på. For Sif's vedkommende er hun helt bidt af høns, og det er jo fordi hun oplever dem her. Hun er hos os hveranden uge fra onsdag til søndag, og hvis jeg fortæller om onsdagen, at der er hønseudstilling f.eks. lørdag kommer det altid prompte fra hende, at hun vil med.
Hun deltager med liv og sjæl i alt, hvad der har med hønsene at gøre.
Så vi skal have fat i de helt unge/børnene, og der er det jo et rigtig godt valg fra DFfR's side at et fuldt juniormedlemskab er så billigt, som det er, for der får man da virkelig noget for pengene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk