Jeg havde ellers besluttet mig ikke at diskutere det mere, men kan altså ikke lade være.
Måsvåger tager høns. Nu kommer der en historie, så må i vudere den som i vil.
Adskillige gange har vi fået taget høns af musvågen, og ja jeg er sikker på det er musvågen. Det har som ofte været unge høns, dværghøns eller unge kyllinger.
Som jeg også skrev i den anden tråd, så har jeg en dag gået ude ved hønsene for nogle år siden. Alle hønsene var friske og fine. Hønsene gik i hønsegården, og var altså lukket inde bag et hegn. Jeg gik fra gården, og da jeg kom tilbage kort efter (husker ikke hvor lang tid, men det var ikke længe) så sad der en musvåge på en dværghøne i hønsegården. Hønen var død, og musvågen sad og åd den. Hvis vi lige gennemgår de andre rovdyr der også tager høns, så vil det måske være tydeligt at det er musvågen der har dræbt den, da den ikke er død af sig selv.
Der var ikke gravet under hegnet, altså ingen ræv eller en hund der havde dræbt den.
En mink kunne have gjort det, men så finder jeg det højest usansynligt at den havde nøjes med at dræbe den ene høne, for derefter at stikke af uden vidre.
En mår havde sansynligvis gjort forsøg på at slæbe hønen med sig, men det så ikke ud til at der var synlige slæbespor, og eftersom at der nærmest ikke er mår her omkring, så vil jeg også med stor sikkerhed kunne udelukke den.
En duehøg havde også kunnet tage den, men vi har tidligere haft duehøge i gården, og de kommer altså igen, dag efter dag og spiser en ny høne/tager den med, og det skete ikke i dette tilfælde. desuden havde den næppe givet sit bytte fra sig til en musvåge.
Det er umidlbart de rovdyr vi har her, så derfor er jeg sikker på at det er musvågen. Det er desuden ikke det eneste tilfælde. Vi har op til flere gange før haft en musvåge i hønsegården, hvor det har været noget af det samme. Deusden har vi prøvet at have samtlige andre rovdyr der, og så er sporet helt anderledes. Nu må i tro hvad i vil, men hvis i ikk med denne besvarelse tror mig, så ring til nogle vildtopdrættere af eksempelvis agerhøns og fasaner, og hør dem om emnet.
Dette skal ikke tages som en sur besked, men som en lille konklussion på alt det omkring musvågen