Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan får man skinnende fjerdragt?  (Læst 5754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Hvordan får man skinnende fjerdragt?
« Svar #15 Dato: 13 Februar , 2010, 10:37 »
Så nu står olivenolien ikke i køkkenet mere..men i hønsestalden.. ;D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 13 Februar , 2010, 11:49 »
Min kære genbo, den gamle bonde, siger, at hvis man skal udstille sorte høns skal man give dem rødbeder op til udstillingsdagen. Det skulle angiveligt give en god sort bund i farven. Men om det også øger glansen kan jeg ikke sige. Gad vide om det er snyd?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #17 Dato: 13 Februar , 2010, 12:03 »
Levertran og fiskeolie er ikke helt det samme..

fiskeolie er som regel udvundet af laks og er rig på omega 3.

levertran bør nok mere betragtes som et A og D vitamintilskud da det ikke indeholder ret meget omega 3 og 6 fedtsyrer.

Levertranen kan f.eks købes hos America Thisted. Og fiskeolien kan købes hos mange fodershops indenfor hunde og katte mad. f.eks http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx?lang=da Og det STINKER rent ud sagt  ;D

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #18 Dato: 13 Februar , 2010, 15:30 »
Hej.

Her kommer lidt "nørdet" information fra mig. Det er ikke fordi jeg har erfaring med det ved høns. Det har jeg derimod ved hunde.

Det der gør huden/pelsen/fjerene skinnende er Omega 6. Det finder man i vegetabilsk olie.
Man kan dog ikke ukritisk fodre med Omega 6, fordi balancen mellem Omega 3 og Omega 6 er meget vigtig. Til hunde/mennesker, siger vi at et forhold på 1/3 er godt. Altså 1 del Omega 3 til 3 dele Omega 6.
Et forhøjt indtag af Omega 6, vil betyde at kroppens immunforsvar bliver overgæret. Et lille bitte sår, bliver til et voldsomt betændelsestilstand og så videre.

Hvis du spiser noget "Fast food", så er dit indtag ca. 1/10. Det vil sige at du har stort brug, for og komme hjem og få noget fiskeolie i en fart!

Hvad med hønsene. Mit forslag er, at hvis du bruger olivenolie (eller anden vegetabilsk olie), så skal du også give fiskeolie i forholdet 1/3.

Som sagt, så har jeg ikke prøvet dette på hønsene. Dette er dog hvad den nyeste forskning kommet frem til.

Held og lykke

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)