Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan får man skinnende fjerdragt?  (Læst 5762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Hvordan får man skinnende fjerdragt?
« Dato: 12 Februar , 2010, 18:33 »
Jeg har i dag haft mine nyerhvervede sorte orpington høns ude i det fri..jeg kan se at de er meget matte og ligesom livløse i deres fjerdragt. Jeg har ikke så tit haft sorte høns, men mine 2  sorte brahma damer er da rimelige pæne i fjerdragten ..synes jeg selv..Jeg tænker jo nok de orpington skal blive pænere snart, med det foder jeg giver dem nu..
Men mit spørgsmål er nu: Kan man kickstarte dem med et eller andet foder, olie eller noget andet..sådan en mat sort fjerdragt er da så kedelig at se på..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Vigge

• Passiv bruger
Sv: Hvordan får man skinnende fjerdragt?
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2010, 18:36 »
Hej Rikke, jeg tænker måske levertran kan  hjælpe? Vil være mit bedste bud, når nu græsset er væk...... Det får mine  <P

Vigge

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2010, 18:40 »
Levertran..hældes det i vandet eller på foderet..synes det med vandet er svært lige for tiden..det fryser ligså rask som jeg kan nå at fylde det i skåle..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2010, 18:57 »
Jeg hælder olie i vand og levertran i foder  /o

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2010, 19:07 »
hørfrø :) det giver også omega3 i æggene (de tager næsten 40 kr for 6 æg i super best... bare fordi hønsene efter sigende skulle få hørfrø :) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2010, 20:56 »
Mon ikke det hjælper når de til foråret (hvis det nogensinde kommer) kan få sig et velfortjent sandbad :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2010, 21:44 »
Jo..ud i det fri og finde en masse gode ting og sager, som de ikke har mulighed for, når de er lukket inde..det tror jeg helt bestemt er det bedste for alle høns..ikke kun de sorte :)
Kan det dog bare snart blive forår..
Mvh. Rikke

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2010, 22:41 »
Hvad med en gang vitaminer? Jeg giver mine visputim (hedder de det?) fra America og det er pulver, så det kan blandes i foderet... Jeg begyndte først på det her i december, midt i al sneen, netop fordi jeg ikke synes jeg kunne tilbyde dem nok grønt. Mine sorte har utrolig flot farve i fjerene, konstaterede jeg netop idag i solskinnet!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2010, 23:03 »
Alt hvad der hedder fiskeolie skulle være godt ;).. Det er der meget af i det hundefoder vores hunde får.. Efter vi skiftede til det foder med meget fiskeolie er deres pelse blevet noget så flotte siger jeg jer!!  :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2010, 23:11 »
Og her gik jeg og regnede med at fjerdragtens glans kom ved brug af Vispumin
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2010, 23:25 »
Kan se man kan købe fiskeolie/levertran (det er vel det samme) hos thisted america..hvor ellers kan man købe det..og hvordan skal det doseres?
Mvh. Rikke

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2010, 09:21 »
Det hos America forhandles mange steder, bl.a. ved henne petfood. Ja vi forhandler det sådan set også igennem Henne petfood ;).. nogle steder kan man også få lov at købe det på havnen. Eksempelvis i Esbjerg :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2010, 09:37 »
Er det ikke noget med at fiskeolie får æggene til at smage af fisk ? <R
Vispumin er også godt syntes jeg... mine får det over deres hønseguf, for hvis jeg hælder det over kornet, så ligger det bare i bunden af truget og de gider ikke æde det.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2010, 09:39 »
Det er kun hvis du giver dem for meget ;) det er lige med at finde en balance. Jeg plejer at hælde cirka 25 cl i når jeg laver hønseguf med 1 liter A38, 9 hvidløg, en hel pose løg og ca ½ kg havregryn.

Jeg håber det kunne hjælpe lidt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2010, 09:53 »
I mangel af fiskeolie, kan du give dem olivenolie, det har vi jo næsten alle i husholdningen.

Det virker i hvertfald hos kattene, når de skal enten undgå skæl i hårbunden, eller glans i pelsen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.