Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vinterfodring....  (Læst 3220 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Vinterfodring....
« Svar #15 Dato: 12 Februar , 2010, 11:30 »
Tjae.. jeg spurgte en rimeligt fordomsfri dyrlæge. Han blev noget bleg og spurgte, om jeg selv havde lyst til at drikke det?
Jeg tror på, det virker, men placerer det nok lidt i gruppe med at smøre hønseløb ind i en blanding af pibekrads og petroleum, når de har kalkben - som jeg engang blev anbefalet.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 12 Februar , 2010, 12:30 »
Årrhhh , nu må i lige holde lidt igen med at "nedgøre" eller tvivle på de gamle husgeråd , bare fordi vi lever i det 21århundrede og er blevet åh og ih så oplyste !
Mennesker og fjerkræ har levet længere end nogen her på forum har  ;D
Siden mennesket første gang har forsøgt at helbrede deres fjerkræ , har det i starten været på lykke og fromme : nå , men det her virker på mig - mon ikke det også hjælper min høne ?    Jamen hov : hønen fik det bedre af urteomslag , hvidløg , pibekrads , saltsyre , ja fortsæt selv remsen .....
Når mennesket nu har levet i fredelig og hjælpsom sameksistens med deres fjerkræ i århundreder , og kunnet kurrere disse uden at hælde dyrlægens kemi i dem - ja så er mange husgeråd nok mere gennemtestet i gennem århundreder end den kemi vi har til rådighed i dag !            <A <A <A <A <H <H <A <A <A <A

dunhjernest
hanegalgak                                  ska vi ikk snart ha noget forår ?
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 Februar , 2010, 12:38 »
@ storm-olsen:
Prøv at spørge dyrlægen, om han kunne tænke sig at spise hans eget (dyre) ormemiddel? Hvis midlerne, det være sig moderne eller gammeldags, var helt uskadelige, ville de jo ikke have effekt på ormene?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #18 Dato: 12 Februar , 2010, 12:47 »
Hvis I går ind i Betinna30 galleri under "orm", kan man ihvertfald se det virker mod ormene. Og hvis hønsene så trives væsentligt bedre efterflg., virker det for mig som et godt alternativ til de kradse midler fra dyrlægen.

@ storm-olsen:
Prøv at spørge dyrlægen, om han kunne tænke sig at spise hans eget (dyre) ormemiddel? Hvis midlerne, det være sig moderne eller gammeldags, var helt uskadelige, ville de jo ikke have effekt på ormene?

God pointe! :D

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #19 Dato: 12 Februar , 2010, 14:34 »
@ storm-olsen:

/o Her fik jeg en klar bedring efter at jeg prøvede med saltsyre. Skulle bare have gjort det inden jeg mistede en portion høns.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #20 Dato: 12 Februar , 2010, 15:55 »
Ja, endnu et emne, hvor vi har mange forskellige vinkler at se tingene på.

Vil dog give hanegalgak ret i, at mange gamle huskeråd stadig kan anvendes i dag. Jeg bruger såmænd også mange af dem selv. Når det altså kommer til helbredende virkninger af fx urter.

Men, skulle jeg gå hen og få orm selv, var der ikke 10 vilde heste som fik mig til at drikke en opløsning med saltsyre. Jeg ville derimod gå til min læge og få retmæssig medicin. Ligesom jeg vil gå til min dyrlæge, hvis mine høns fik orm.

Meget kan jeg godtage at give mine dyr, for ikke at proppe dem med medicin, men aldrig kemikalier af nogen art.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #21 Dato: 12 Februar , 2010, 16:02 »
/o Her fik jeg en klar bedring efter at jeg prøvede med saltsyre. Skulle bare have gjort det inden jeg mistede en portion høns.

*g  "Her fik jeg en klar bedring efter at jeg prøvede saltsyre..." - tak for grinet - men hvem drak saltsyren...   *f

Undskyld - jeg kunne ikke lade være...   *b
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 12 Februar , 2010, 16:25 »
Er der nogen, der her beregnet surhedsgraden på den færdige blanding? Måske er det ikke værre end cola  ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 12 Februar , 2010, 16:54 »
Vi taler om en spskf. syre til 10 liter vand, så cola er nok væsentligt stærkere...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

sussie

• Gæst
« Svar #24 Dato: 12 Februar , 2010, 19:58 »
Her har jeg givet ren soyaskrå oven i den alm foder og vups så er der kommet æg igen...

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #25 Dato: 13 Februar , 2010, 00:54 »
Nu skal man nok ikke lægge for meget i foderet lige nu, mht. æg eller ej.
Tiden nu er altså inde til, at de der har holdt vinterpause begynder så småt at lægge igen, lysmængden er jo steget betragteligt pr. dag.

Og hvis ens høns ellers får et godt foder, og de holder vægten, så er er såmænd proteiner nok i det foder de får. Ok, jeg ved jo godt, at jeg selv bruger al køkken rester hos hønsene, og der er noget hver dag, også som regel lidt kød, og så grønt hver dag.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #26 Dato: 13 Februar , 2010, 09:02 »
Angående saltsyre kuren til høns (mod orm):

Målte lige ph værdien surhedsgraden i flg., da jeg har nogle ph strips til mine akvarier:

1. Cola = 3
2. 4 ltr. vand (normalt 10 ltr vand) + 2 cl  30 % saltsyre  = 5
3. Alm. rent vand = 7

Er er flere eksempler fra Wikipedia

Opløsning                       pH
Akkumulatorsyre              1,0
Mavesyre                   2,0-3,0
Citronsaft                      2,4
Cola                              2,5
Eddike                      2,9
Appelsin- eller æblejuice      3,5
Vagina                   3,8-4,5
Yoghurt                      4,2
Øl                              4,5
Kaffe                              5,0
Te                              5,5
Syreregn                   < 5,6
Mælk                              6,5
Rent vand                      7,0 (ca. 6,0 med adgang til luft)
Blod                          7,34-7,45
Havvand                      8,0
Håndsæbe                   9,0-10,0
Ammoniakvand             11,5
Natronlud                     13,5

Jeg tror ikke (min personlige mening) at man skal være bekymret for saltsyre kuren til høns hvad angår surhedsgraden, hvis man blander korrekt. Som man kan se er stort set alt hvad vi usunde mennesker hælder i os ret surt. Men hønse maver er jo selvfølgelig heller ikke ligesom menneske maver.

Men f.eks. æbler spiser høns jo tit og de er altså ret sure.

Læg i øvrigt mærke til at der kun er brugt 4 ltr vand til 2 ml saltsyre og ikke 10 ltr vand (så er det næsten ikke til at måle nogen surhed).
Mvh

Claus

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 14 Februar , 2010, 18:17 »
.....Vi laver en lille ´on-line´ test af omtalte ormekur...altså lidt saltsyre i drikkevandet....Jeg har givet dem ´en lille spids´, så må vi se, om det fungerer....

Snak alene dur jo slet ikke....så kuren er iværksat, og i vil høre nærmere herom. :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #28 Dato: 14 Februar , 2010, 19:32 »
Og husk det skal være i 7 dage. hvis de har orm kan du nok se røde klatter med orm i morgen.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 14 Februar , 2010, 20:51 »
(sarte sjæle: Lad være med at læse dette indlæg)

He he... Jeg kan godt lide at der står vagina i flæng med en masse madvare...
Måske lidt skævt placeret men okay, "det" bliver åbenbart sammenlignet med væsker som folk indtager på lige fod med eks. mælk og juice :D

Danny
Himlen bør altid være blå!