Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En gammel historie fra min franske hønsegård...  (Læst 1496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
En gammel historie fra min franske hønsegård...
« Dato: 09 Februar , 2010, 14:20 »
Ja, når jeg tænker tilbage på alle de mærkelige ting jeg har nået... især fra jeg var 18 til jeg fyldte 23, så er én af de mange historie en hændelse i min franske hønsegård.
Tænkte, at hvis jeg skulle fortælle én af mine historier herinde, så skulle den da handle om høns, ænder og gæs  :D

Da jeg var 18 år, afsluttede jeg den dér kedelige skolegang (ja, altså kedelig i mine øjne, undskyld) og rejste til Sydfrankrig for at bo laaangt ude i bjergene. Vi taler ikke om en hyggelig lille fransk landsby, som man med lidt held lander i, hvis man i sin lejede bil farer vild i bjergene. Vi taler 1½ times gang fra en asfaltvej, som ligger udenfor en lillebitte idyllisk landsby. Op og ned, ud af en smal sti, med bjerg opad på den ene side og bjerg NEDAD på den anden. Tungen lige i munden og god kondi.
Derude lå der en lille forladt landsby, med kapel og det hele. Gamle stenhuse der lå i ruiner, og alt man finder er rester af noget der måske var driftigt for over 100 år siden. Derude boede Alan, en gal amerikaner (og han er en hel anden og endnu bedre historie  :D), som havde bygget en ruin op igen og ryddet de smalle terasser for skov...ja, de var jo altså marker engang. Her hjalp jeg med at dyrke økologiske grøntsager til Alans kunder inde i Nice, og de blev dyrket uden hjælp af nogle maskiner... og til markerne skulle der være gødning, og det kunne høns og ænder jo levere. Den gode Alan spiste jo ikke sine dyr (eller nogen andre dyr seføli  ::)) så det var noget af en forestilling kan i tænke jer, når der ikke bli'r tyndet ud i hanerne  :D Ja, de var så desperate, at selv ænderne fik en omgang  :D
Hønsehuset var bygget af halmballer, og de stod jo ikke på den bare jord...næh, jeg havde gravet dybe render som blev fyldt med sten, således at halmballerne aldrig blev våde og rådnede nedefra. Iøvrigt var halmballer jo ikke noget man sådan bare lige lavede derude. Nææh, de blev fløjet til i helikopter... i kan nok forestille jer en ballepris  :o
Grøntsagerne høstede vi én gang om ugen, og pakkede dem på 2-3 heste, og så gik turen til den nærmeste landsby hvor Alans bil holdt. Vi pakkede grøntsager til 30 forskellige private kunder/venner, som ringede deres bestilling ind hver uge. Alan ville så køre til Nice og levere grøntsagerne, og jeg tog de 2 heste og gik tilbage ud i bjergene. Joo, det var dygtige heste, der balancerede bundet i karavane med 120 kg på ryggen ud af bjergstien. Vi havde én regel... rebet som vi holdt den forreste hest i, måtte ALDRIG vikles om håndleddet  :P Der skete heldigvis aldrig noget i min tid, men Alan mistede engang en hest som faldt. Av for den, han sprang bare efter ned af bjerget, ned i kløften til elven  :o den døde i hans arme  :-[ Og der kunne den ikke ligge, for vandet i kløften leverede vand til landsbyens beboere...stakkels Alan måtte skære sin elskede hest i stykker, og bære den op igen i sin rygsæk  :'( Livet kan være barsk!
En morgen da jeg kom hjem alene med oppakning på de 2 heste, bla. hønsefoder... var der er en farlig ballade i hønsehuset. Nåja, med 10-15 haner er det vel ikke så mærkeligt...men det var nu alligevel besynderligt. Jeg får læsset den ene hest af, og går videre med den sidste, som bærer hønsefoderet. Hønsegården er tom! hmm... og i hønsehuset gemmer alle høns og ænder og gæs sig hvor de kan  ??? Glemmer alt om hesten, og ser, at ude i hønsegården ligger der en lille bunke fjer... tænker straks ræv og mår og det der er værre...men hvorfor er de andre så i live... tilbage i hønsehuset... midt på gulvet ligger der en død and, som der er spist halvdelen af... Jeg er bare et stort spørgsmåltegn! Nå, men hesten er heldigvis bare gået i stå, og kan læsses af og bindes til et træ. Ind igen, alle dyr trygger sig, så der må stadig være fare på færde... endelig går det op for mig, hvad der er sket, for idet jeg leder i hver en krog af huset, kommer jeg tilsidst til loftet...og der under taget oppe i en krog sidder der en kæmpe rovfugl  :o og den kan bare ikke rokke med ørene! Efter 1 høne og ½ and  :o Hvad dælen stiller man så op  ??? Ud med alle dyrene, én efter én! og så var det kun den ubudne gæst, der sad tilbage, buret inde mens jeg lige måtte tygge lidt på den. Ja, det var jo ikke vores ånd at slå kræet ihjel, og mon ikke den havde fået sin forskrækkelse...
Jeg fik en stor handske på og fandt et tæppe til at trække over den. Den var så fyldt med mad eller chokeret, at den ikke gjorde det mindste vrøvl ved at blive trukket ud af dens skjul og transporteret ned på en græseng. Dér satte jeg den på min arm, så den havde bedre mulighed for at lette... men ak! den var så stopfed, at den ikke KU' lette  :D Det var et af de magiske øjeblikke i livet, hvor man aldrig tilgiver sig selv for at ha' overset den detalje, der hedder KAMERA! i hele processen! Dér sad den hersens kæmpe rovfugl på min arm med spredte hale- og vingefjer, som om den havde svært ved at trække vejret... tror pokker med sådan en mave  :D Den som jeg med længsel spejdede efter oppe mellem bjergsiderne...med hoved og hænder begravet i jorden, og man lige skulle strække ryggen...så kredser den rundt deroppe og nyder sin frihed, kalder med sine skrig... Nu sad den på min arm, forsvarsløs... i lang tid... og missen fik øje på mig, og kom løbende kaldene...endelig kom du hjem madmor! Jeg når lige at tænke: Nej misling, ikke op på skulderen, ikke op på skulderen! Det gjorde hun altid i et langt spring... hun nåede lige op, inden hun opdagede min nye ven  :o og så var hun væk igen  :o og min nye ven ku' lige overkomme et lille hop, det var dens flugtforsøg  :D
Ja, det endte altså med jeg satte den på jorden, for jeg kunne jo ikke stå der hele dagen... nogle timer senere sad den der stadig... og jeg havde stadig ikke fået den geniale ide at forevige vores nye venskab på kamera  :-\

Gad nok vide hvad det var for en rovfugl  <A

GKV

• Gæst
Sv: En gammel historie fra min franske hønsegård...
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2010, 14:28 »
Sikken da en dejlig fortælling om et liv få er forundt. Mon der stadigvæk findes sådan et par ruiner man kunne bosætte sig i?

Det er helt sikkert at det er en oplevelse som du vil mindes altid med glæde.

VH Gunni.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2010, 14:41 »
Jooo Gunni! Ruinerne er der, men de nedarves jo i den ene stolte slægt efter den anden... og det er "nålen i høstakken" at få sådan en chance  :D Det er det rene "kilden i Provence" derude  ;)

Jeg har så mange af den slags historier at glædes over, denne historie er jo 17 år gammel, men jeg har hele fornemmelsen i kroppen stadig  ;)

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2010, 16:49 »
Fantastisk!  Du har den gave at have sans for det enestående, du heldige Karina!  8) /o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2010, 18:39 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:18 Fra The Mother »

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2010, 20:08 »
tusind tak for en super interessant historie, det er godt at komme ud i nogle ekstremer engang imellem.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2010, 19:45 »
Herlig historie.
Tak.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2010, 20:01 »
Hehe..kan lige se det for mig
Med venlig hilsen Søs

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2010, 20:48 »
 ::) Tak for alle kommentarerne...

Jeg har levet en del i ekstremerne, og det er jeg glad ved, nu jeg er blevet sådan en rolig "bonderøv"  :D Så har man da prøvet lidt af hvert, og mærket livets kontraster...

Offline powermann

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2010, 21:35 »
god historie  /o
Arne Thomassen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 11 Februar , 2010, 22:00 »
Velkommen på forum, Arne.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2010, 22:47 »
Kære Karina,
sikke en dejlig historie og så i billeder - TAK!! jeg har en fin film for mit indre øje, især den forædte rovfugl (ser den for mig med "topmave" og et tilfreds BØØØVS! vralte over engen  /o

kom den aldrig igen og nuppede en høne eller hane til?

mvh.
grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2010, 10:12 »
Tak  :D Glædeligt den kunne bidrage med en lille film den historie...

De slog ned i ny og næ, og nogle gange var de sultne nok til at slå ned selvom vi var lige om hjørnet. Så nåede den jo kun at slå ihjel, men det var jo for sent. Så måtte vi smide den ud til den et stykke fra hønsegården...snedige rad... den vidste hvad den ville ha'

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #13 Dato: 12 Februar , 2010, 10:40 »
Ja, det er da godt nok en fortælling, der sætter gang i den indre biograf.
Tusind tak fordi du delte den med os /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.