Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ostevalle  (Læst 5079 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Ostevalle
« Dato: 07 Februar , 2010, 23:49 »
Efter jeg er begyndt selv at lave ost, står jeg tilbage med rigtig meget ostevalle. Der er trods alt grænser for hvor meget brød jeg kan nå og både bage og spise.

Har søgt lidt på nettet om indhold i ostevalle, er nået frem til proteinerne kasein, globulin og albumin. Der ud over er der selvfølgelig en lille del salt og mælkesukker.

Så jeg tænkte om det måske kunne bruges, når jeg laver grød til hønsene?
Eller bliver det for koncentreret til hønsemaver?

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Ostevalle
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2010, 18:54 »
Ostevalle er altid godt. Man kan faktisk købe noget der hedder molkosan på  apoteket der egner sig til balance i maven ..desinficering og alle mulige husråd.
Send det da endelig videre til pyllerne.
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Ostevalle
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2010, 19:41 »
Du har da gang i lidt af hvert derude , hva ?    ;D
Min mormor lavede også nogle mælke / osteprodukter , der fik både kalkuner og høns restprodukterne serveret : det i fast form som det var , det flydende blandede hun med valset korn.
Hvor meget har du til overs , af det der valle ? Det er måske ikke noget dine hunde kan tåle ?

kh

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Ostevalle
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2010, 19:59 »
Det er egentlig er mit store problem omkring ostevallen, er om det er sundt for hønsene.

Kigger jeg på de forsøg, der er foretaget indenfor svineproduktionen, er det måske ikke det bedste at bruge til hønsene.
Det ostevalle jeg står tilovers med er ikke det som kaldes permeat, som normalt bruges til fede svin.
I forsøget med svin, hvor de også havde en gruppe på "ren" ostevalle, blev resultatet en højere daglig tilvækst og øget vandforbrug pga. saltene i vallen.

Og nu ønsker jeg jo ikke at mine hønse skal vokse i turbofart, så derfor er jeg lidt skeptisk overfor at bruge valle til hønsene.

Søs: bare fordi noget er sundt for mennesker, er det jo ikke ensbetydende med at det er sundt for vores dyr.

Jan: hunde mangler det enzym, som gør at de kan nedbryde mælken = tynd mave  :-X
Hvis du mangler ostevalle, så kom bare forbi. Når jeg har haft en "ostedag", er der som regel 4-6 liter ostevalle til overs. Men du skal lige være obs på det kun holder i 3 dage.

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Ostevalle
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2010, 20:16 »
I forvejen har mennesker svært ved at nedbryde kasein, så jeg ville ikke give det til hønsene... Jeg har dog ikke noget videnskabelig belæg i forhold til dette og hønsene.