Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hævet krås  (Læst 13033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pippip

• Gæst
hævet krås
« Dato: 07 Februar , 2010, 19:18 »
hej på forum. jeg har en høne der er hævet i kråsen, jeg fik lige øje på det da den opførte sig underligt ved at køre hovedet fra side til side også mærkede jeg efter på kråsen og den er hævet, og de får skaller og sand og hele byg korn. er der noget der ved hvad der skal gøres for at det går iorden igen?

mvh dennis.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: hævet krås
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2010, 19:21 »
det kroen der hæver. Læs om sur kro under sygdomme
Med venlig hilsen Søs

pippip

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2010, 19:36 »
tak søs. der står at man skal give a-38 og madolie ned i halsen også massere kroen så det vil jeg prøve.

mvh dennis.
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2010, 19:38 Fra pippip »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2010, 22:53 »
Den har sandsynligvis slugt et strå eller noget andet der blokerer adgangen fra kroen ned til kråsen.
Sten, skaller, sand osv er nede i kråsen hvor foderet 'kværnes'.

Så, som andre skriver, lidt smøremiddel, som olie, og lidt blid massage af kroen. Hjælper det ikke efter en dag eller to er der desværre nok kun en ting at gøre. /d

Krydser fingrer for at den kommer over det.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2010, 23:07 »
@ Dennis

Giver du en opdatering ved lejlighed?
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2010, 09:49 »
Nu behøver den jo ikke absolut være syg, fordi kroen er hævet (eller fyldt)

Det er jo sådan, at når der serveres foder til hønsene, så æder de indtil kroen er fyldt, og den kan blive ret stor. Dette opbevares her, indtil resten af fordøjningssystemet kan optage foderet.

Den kan selvfølgelig også være syg, som der skrives om i tidligere indlæg. Men det har du selv den bedste forudsætning for at afgøre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

pippip

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2010, 23:41 »
det går ikke bedre har givet den 10ml madolie 3 gange om dagen og massere den. det er som om det synker lidt når man presser men så snart den spiser igen så synker det ikke. jeg må jo bare prøve og blive ved.

børge. den bliver tyndere og tyndere så jeg tror det er fordi den ikke kan få det til at synke af sig selv og fordøje det.
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2010, 23:59 Fra pippip »

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2010, 00:18 »
Ja, det lyder jo unægteligt ikke godt.

Jeg håber der er en der kan hjælpe dig med dette problem, jeg kan ikke, har aldrig selv oplevet den slags.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2010, 11:38 »
Hej Dennis  :) Føles kroen hård? Prøv at lugte til hendes ånde, om den har en sur/ubehagelig lugt. Hvis ikke, så tror jeg problemet skal findes andet steds end i kroen. Spiser hun - og hvor meget/hvor tit/hvad? (Kan se, du skriver hele bygkorn; får de andet?)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2010, 13:01 »
det går ikke bedre har givet den 10ml madolie 3 gange om dagen og massere den. det er som om det synker lidt når man presser men så snart den spiser igen så synker det ikke. jeg må jo bare prøve og blive ved.

børge. den bliver tyndere og tyndere så jeg tror det er fordi den ikke kan få det til at synke af sig selv og fordøje det.

Jeg tror ikke jeg ville give det meget længere nu. Hvis den bliver tyndere og tyndere, kan jeg ikke andet end at tro det er fordi den ikke spiser, og fordi den er syg. Så hvis ikke den skal forbi dyrlægen, så ville jeg altså aflive  :-\

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2010, 14:05 »
Helt enig, Christina. Er det (blot) en sur kro, så kan dyrlægen med et lille snit åbne og fjerne tilstopningen.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S