Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør i...  (Læst 1823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Hvad gør i...
« Dato: 07 Februar , 2010, 16:28 »
Når nu man har haft sine høns længe - ja så stopper de med at lægge æg.. Det ledte mig så hen på spørgsmålet; hvad gør i, når jeres damer er færdige med at lægge æg??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Hvad gør i...
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2010, 16:41 »
Det er meget med forskel.
Nogen ender i suppegryden, andre for lov at nyde deres otium som rugemaskine og/eller kyllingeføre.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2010, 16:44 »
Suppegryden...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2010, 16:53 »
Jeg har egentlig aldrig haft problemet, da jeg aldrig har tænkt over om de lægger æg eller ej, når jeg mener de lægger æg nok så er det ok, og ellers så får jeg et par stykker mere, men min flok er genemsnitlig på 10-12 høns, og det rækker til kyllinger og æg, og så hænder det at en af de gamle ligger død i hønsehuset, men jeg ved ikke hvem der lægger æg hver dag, og hvem der kun lægger et om ugen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2010, 17:06 »
Vil det sige at man godt kan koge suppe på en 10 år gammel høne? Hvis ikke ældre?

Min mor prøver nemli at bilde mig ind, at dengang hun var barn og boede på landet, da måtte suppehøner ikke være ældre end 2 år  <A

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2010, 17:20 »
Du kan sagtens koge suppe på en gammel hane/høne. Selve kødet er så nok for sejt til at spise, men smagen sidder jo i suppevandet. Det er derfor det hedder en suppehøne og ikke en suppekylling ;) Der var så en herinde der skrev at man kunne hakke kødet og lave kødboller/frikadeller af det. En tur gennem kødhakkeren kan jo gøre selv sålelæder spiseligt. Det skal jeg da i hvert tilfælde afprøve når jeg får en gammel høne/hane i overskud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2010, 17:38 »
I gamle dage på landet havde man høns fordi de skulle bidrage til husholdningen. Derfor slagtede man hønsene når de var omkring 2 år gamle. På det tidspunkt går ægproduktionen ned.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2010, 17:42 »
Her bliver de fleste slagtet eller solgt inden de når at blive meget mere end tre år. Kun udvalgte høns, herhjemme er de vores to silker, får lov at blive her længere tid, for deres vedkommende til de ikke kan længere ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2010, 18:33 »
Er fuglen sund og rask er alder underordnet for suppekogning her hos mig  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2010, 18:47 »
Vi havde en gang, da jeg var barn en meget "økonomisk" nabo, så min mor var da positivt overrasket, da hun forærede os en suppehøne, der blev kogt suppe af hønen, og den var da vist fin nok, men det husker jeg ikke noget om, hønsekødet var uspiseligt, min mor prøvede at hakke det til en gang hachis, men det blev som savsmuld, ikke engang hunden gad æde det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2010, 19:44 »
 :D det var godt nok en gourmet af en hund den  :D

Jamen så er der jo noget om det mutter siger  ;)

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2010, 19:56 »
Her hos os får hønsene lov at gå, hvis de er sunde og raske. Ellers aflives de. Kan jeg få nogle solgt eller foræret væk til gode hjem gør jeg det. Men har pt. en høne på 8 år, som sjældent giver et æg, skrukke gør hun heller ikke, men hun er en hyggelig og pludrende høne. Jeg har også 2 høner på 5 og 6 år, de er gode skrukker, så de får også lov til at bo her på matriklen. Må nok snart starte et alderdomshjem op ;) Det er dog min tanke at kunne spise de høns der er i overskud, men jeg er vist stadig ved at samle mod til mig. Har stadig en høne der ligger i fryseren fra sidste år. Det ender vist med den bliver så gammel i fryseren, at vi ikke kan spise den af den grund ;D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2010, 20:13 »
@ Frida.

Kan du så komme igang og få mannet dig op.

Hvis Mikkel kan slagte, plukke og rense HELT selv, som du kan se i en anden tråd, så kan du sandelig også HELT selv få taget dig sammen til at tilberede en egen høne. Som jeg skrev til Mikkel;

det er ikk' så svært,
når man først får det lært...

Og jeg lover dig, du vil ikke fortryde at du lærer at tilberede og spise egne dyr. Hvis det er en ung høne/kylling du har liggende, så er det bare med at få lavet lidt lørdagskylling næste weekend. Du vil formentlig erfare at du ikke har smagt så god kylling før. Og så ved du at der er en højere mening med at opfodre og slagte egne dyr.

God fornøjelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2010, 20:18 »
En tur gennem kødhakkeren kan jo gøre selv sålelæder spiseligt. Det skal jeg da i hvert tilfælde afprøve når jeg får en gammel høne/hane i overskud.

Og så skal det bare have noget af det meget omtalte klister, og Vupti. der er en kylling igen !!!
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2010, 20:50 »
 *g *g *g *g

God humor.

Tror du også den kan lægge æg igen?

Iøvrigt en ganske ulækker tanke at tillade at bruge noget sådant i forbindelse med stykker af kød. En ting er at det bruges til fremstilling af pølse, men at man kan risikere at købe en bøf der er sat sammen af 2, 3 eller 4 stykker kød. Fyy.
Mvh
Erik Andersen